در جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا

چانه‌زنی اعضای شورا بر سر پروژه باغ ژاپنی؛ سرنوشت ۸ باغ تاریخی رشت چه شد؟

بهراد ذاکری اظهار کرد: در خصوص اجرایی شدن پروژه باغ ژاپنی ما باید توجیه شویم که این طرح برای ما جاذبه ی گردشگری دارد یا نه!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا یکصد و بیستمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت روز پنجشنبه برگزار شد.

بهراد ذاکری رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری ضمن عرض گرامیداشت هفته پیشرو که به نام “هفته طب اطفال” نامگذاری شده است بیان داشت: بر خود تکلیف دانستم در جایگاه رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت از زحمتکشان عرصه های مختلف بهداشتی و زیست محیطی، بویژه فرهیختگان این حوزه تقدیر و تجلیل بعمل آورم.

وی افزود: در خصوص پروژه باغ ژاپنی باید قبل از اجرایی شدن این طرح بدانیم که چرا باید این طرح را اجرای کنیم و اینکه هدف از اجرای این طرح چیست؟ بنده مخالف اجرایی شدن پروژه باغ ژاپنی نیستم اما می باید در اولویت بودن آن اثبات گردد و اینکه جانمایی آن بر اساس چه معیارهای علمی بوده است؟

ذاکری در پایان اظهاراتش بیان داشت: در خصوص اجرایی شدن پروژه باغ ژاپنی ما باید توجیه شویم که این طرح برای ما جاذبه ی گردشگری دارد یا نه!

در ادامه عاقل منش عضو شورای شهر رشت اظهار داشت: اجرایی شدن پروژه هایی از این دست در تاریخ ایران و گیلان سابقه دارد و اتفاقا نه تنها تبعات منفی نداشته اند بلکه بخشی از فرهنگ بومی و به عبارتی شناسنامه فرهنگی ما نیز شده اند.

وی افزود: اما باید به این نکته توجه کرد که ارائه شیوه ها و متدهایی همسو و موافق با ساختارهای فرهنگی، مذهبی، تاریخی و بومی مورد تایید و تاکید می باشد و در واقع هدف از تشکیل چنین جلساتی ایجاد هماهنگی، تبادل افکار، هم افزایی فکری و هم اندیشی جهت اتخاذ درست ترین تصمیم است.

سرنوشت ۸ باغ تاریخی در شهر رشت چه شده است؟

رسولی دیگر عضو شورای شهر رشت اظهار کرد: در گذشته ای نزدیک پیشنهادی خوب در راستای گفتگوی تمدنها در جهت آشنایی هر بیشتر تمدنها با افکار و عقاید هم شکل گرفت که به عقیده بنده حرکتی رو به جلو بود. این ساختار با همه خوبیها و بدی هایش در حوزه های مختلف زیست محیطی و … کارهایی را انجام داده و یا در دست اقدام دارد.

وی افزود: باید پرسیده شود سرنوشت ۸ باغ تاریخی در شهر رشت چه شده است؟ باغ صفا با بنایی که مربوط به سال ۱۲۴۴ میباشد و اولین بنای چهار طبقه چوبی ایران نیز بوده که ناصرالدین شاه قاجار نیز به سبب جذابیت این بنا ضمن توقف در آن در یکی از سفرهایش عکسی نیز در این مکان انداخته است امروز در چه وضعیتی است؟

رسولی یادآور شد: این بنا (باغ صفا) که متعلق به یکی از نوادگان میرزا خلیل رفیع اولین شهردار رشت بوده است با آن حوض کاشی زیبا در ضلع غربی محوطه ساختمان و با کاشیهای لعابی دست اندود متعلق به  قرن ۲۰ ام اثری بی بدیل است.

وی در پایان اظهار داشت: در خصوص ایجاد پروژه پیشنهادی باید بگویم ما بوسیله شن و ماسه قادر به ایجاد توپوگرافی هستیم اما قادر به ایجاد اصالت نیستیم. باغ سالار مشکات بخشی از اصالت ماست مجموعه ای که موظفیم برای حفظ این سرمایه ی ارزشمند و با بهره گیری از ظرفیتهای فکری و بومی و در غالب پروژه ای پژوهشی آنرا ساماندهی کنیم.

شیرزاد رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و عضو حاضر در کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری اظهار داشت: منوط به ارزیابیهای دقیق مخالف پروژه های پیشنهادی نیستیم و در صورت ارزیابی و تایید نهایی، از آن استقبال و حمایت می کنیم اما اولویت شخص بنده در حفظ ارزشهای بومی و ملی است. و در این بین باید با چشمانی باز و ذهنی هوشیار مراقب هجمه های همه جانبه خارجی در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و … نیز باشیم.
در ادامه جلسه، عابدینی نماینده سازمان سیما و منظر شهرداری رشت توضیحاتی را در خصوص دستگاههای متولی صدور مجوز باغ ژاپنی و گامهای اجرایی طرح در غالب جلسات هماهنگی با حضور نمایندگان آژانس همکاری بین المللی کشور ژاپن (جایکا) سازمان برنامه و بودجه و مدیریت برنامه ریزی استان و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و اجزاء و کاربریهای پیش بینی شده و نیز روند پیشرفت پروژه و هزینه کرد نهایی اعلام داشت.

در ادامه محمودی نماینده سازمان عمران و باز آفرینی شهرداری رشت بیان داشت: معماری گیلان برون گراست و پوشش گیاهی را بصورت بکر داراست. در خصوص باغ ژاپنی بعنوان مخاطب در ابتدا طراحی باید به شکلی باشد که مخاطب را وادار به فکر کردن کند ما باید در انتقال مفاهیم و محتوا کار بیشتری انجام دهیم.

وی افزود: در صورت اجرایی شدن طرح، مبحث کالبدی توپوگرافی زمین منطقه، عنصر آب، تپه ها، آبشارها باید بدقت بررسی و لحاظ گردد چرا که با توجه به کوهستانی بودن کشور ژاپن و جلگه ای بودن منطقه گیلان شرایط برای هر منطقه با منطقه ی دیگر متفاوت است.

Share