وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

وزارت راه و شهرسازی خانه‌های خالی را شناسایی می‌کند

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی و افزایش عرضه مسکن از تسهیلات اجاره به مستأجران مؤثرتر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد اسلامی با بیان اینکه بازار مسکن از رکود خارج شده و طبق آمار‌ها و گزارشات ارائه شده از سوی مرکز آمار و دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی هم‌اکنون هیچ رکودی در بازار مسکن وجود ندارد و با توجه به افزایش تولیدات، این بازار رونق گرفته است، بیان کرد: بازار مسکن تابع مؤلفه‌های مختلفی است و ما ثابت قدم به دنبال تولید مسکن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن هیچ تغییری نکرده است، گفت: برنامه تولید مسکن در حال شکل‌گیری است و امیدواریم بتوان با شتاب بیشتر تولید مسکن را ادامه داد، البته هدف ما شتاب بخشی در جریان تولید مسکن است.

او یادآور شد: قیمت مسکن تابع مؤلفه‌های مختلف اقتصادی است و تنها تابع بخش تولید و عرضه مسکن نیست، اما ما سعی کرده‌ایم با حمایت از تولید مسکن ثباتی را در قیمت‌ها ایجاد کنیم.

اسلامی بیان کرد: اوراق گواهی حق تقدم به هر متقاضی پرداخت نمی‌شود و ما وام اضافه نمی‌دهیم بلکه سعی کرده‌ایم سرمایه در گردش را وارد صندوق تأمین مسکن کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی برای سامانه اخذ مالیات از خانه‌های خالی مظلوم واقع شد و طرحی که در این رابطه ارائه شده است هیچ یک ازگزینه های آن در اختیار ما نیست.

او با اشاره به اینکه چندین سال بر سر طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی نامه نگاری و پیگیری‌های مستمری مبنی بر آن که هیچ یک از این گزینه ها در اختیار ما نیست انجام شد، افزود: پس از پیگیری‌های بسیار زیاد، وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت سامانه‌ای طراحی کند که به صورت دیتا ماینینگ از بانک‌های اطلاعاتی، اطلاعات مربوط به پروانه ساختمانی، پایان کار و … اطلاعات مورد نیاز خود را تهیه کند.

اسلامی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی از طریق این دیتا ماینینگ می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد و از طریق آن خانه‌های خالی را شناسایی کند و ما امیدواریم این سامانه را بتوانیم تا پایان سال راه‌اندازی کنیم و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره وام اجاره هم گفت: طرح پرداخت تسهیلات به مستأجران از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد شد و ما نیز نقطه نظرات مربوط به این طرح را ارائه کرده‌ایم که در شورای هماهنگی اقتصاد باید مطرح شود.

او توضیح داد: هدف از پرداخت این تسهیلات توانمند کردن مستأجران برای پرداخت رهن و اجاره است.

اسلامی یادآور شد: با طراحی سامانه جامع املاک و اسکان و اخذ مالیات از خانه‌های خالی، می‌توانیم سرعت عرضه واحدهای مسکونی را بیشتر کنیم که این اقدام به نظر من مؤثرتر از پرداخت تسهیلات به مستأجران خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا طرح وزارت اقتصاد مبنی بر تسهیلات صندوق رهن و اجاره موثر واقع خواهد شد؟ گفت: من هنوز این طرح را نخوانده‌ام و نمی‌توانم در رابطه با آن اظهار نظر کنم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آخرین وضعیت طرح‌های بازآفرینی شهری و تسهیلات آن هم گفت: تمامی اراضی در بافت‌های فرسوده شناسایی شده و بخشی از اراضی هم در این زمینه خریداری شده است؛ هم‌اکنون مسیر در طرح بازآفرینی شهری هموارتر شده و با توجه به اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است اجرای آن بر ریل افتاده است.

او بیان کرد: تسهیلاتی که در بافت‌های فرسوده اختصاص می‌یابد با نرخ سود ۱۸ درصد است که ۹ درصد از آن را دولت پرداخت می‌کند و ۹ درصد دیگر آن هم توسط متقاضی پرداخت می‌شود، البته نوسازی واحد‌های مسکونی در این مناطق با پروانه ساختمانی رایگان انجام می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: سرانه‌های زندگی در محلات بافت‌های فرسوده به صورت کامل وجود دارد و این خود یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها در اجرای این طرح است.

اسلامی توضیح داد: در کردستان نوسازی و بازآفرینی شهری به صورت ویژه در حال اجراست و تا سال ۱۴۰۰ هیچکدام از محلات در این استان جزء بافت‌های فرسوده به شمار نمی‌روند.

او درباره طرح اقدام ملی مسکن در پردیس و پرند نیز گفت: ظرفیت‌های ویژه‌ای برای طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته‌ایم و در دور دوم هم این ظرفیت‌ها در شهر‌های جدید استان تهران افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی در پایان درباره وضعیت راه‌های مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان گفت: از راهداری‌های استان‌های گوناگون برای ایجاد عبوری امن و آسان اقدام کرده‌ایم و با تصویب مصوبات دولت و تخصیص منابع مالی بازسازی این مسیرهای مواصلاتی در استان را پیوسته ادامه خواهیم داد.

Share