گروه های فلسطینی متحد می‌شوند

واکنش‌های بین‌المللی به طرح معامله قرن؛ قدس فروشی نیست

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سرانجام روز سه‌شنبه و پس از ماهها گمانه‌زنی از طرح خود برای حل اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها پرده برداشت و اعلام کرد که این طرح بر مبنای راه حل «برد-برد» استوار است و راه را برای تشکیل کشور مستقل فلسطین هموار می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه روز سه‌شنبه از طرح صلح ادعایی خود موسوم به معامله قرن که مدعی است برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها ارائه می‌شود، رونمایی کرد.

رئیس جمهور آمریکا این طرح را با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رونمایی کرد. او پیشتر شهر قدس را به عنوان پایتخت رژیمم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا از تل‌آویو را به این شهر فلسطینی منتقل کرد.

ترامپ اعلام کرد که شهر فلسطینی قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند. او گفت که وقت آن رسیده است که کشورهای اسلامی رژیم اسرائیل را که در سال ۱۹۴۸ تشکیل شد، به رسمیت بشناسند.

معامله قرن اصطلاحی سیاسی است و به طرحی گفته می‌شود که از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب روند به اصطلاح «صلح» میان دولت فلسطین و رژیم صهیونیستی ارائه شد و جرد کوشنر، معاون وی مسئول این معامله است.

آمریکا نقشه مجعولی را که قصد دارد در چارچوب «معامله قرن» به فلسطینی‌ها تحمیل کند، منتشر کرد

واکنش جنبلاط به رونمایی از معامله قرن

«ولید جنبلاط» رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان سه شنبه شب گفت: معامله قرن پایان طرح “دو دولت” در فلسطین و آغاز طرح کوچاندن دوباره فلسطینیان از وطنشان است.
وی در صفحه ی توییتر خود نوشت: هدف طرح “معامله قرن” که شامگاه سه شنبه در آمریکا توسط دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور و “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر رژیم اسراییل رونمایی شد، اسکان دایم پناهندگان فلسطینی در کشورهای میزبان مانند لبنان است و این، باعث آشوب بزرگی خواهد شد.

جنبلاط افزود: “معامله قرن” بازگشت به سخنان «تئودور هرتزل» موسس جنبش سیاسی صهیونیسم است که گفته بود «فلسطین سرزمینی بدون ملت و یهودیان ملتی بدون سرزمین هستند».

بیانیه جنبش ملی آزادی بخش فلسطین (فتح) در لبنان

در این ارتباط نمایندگی جنبش ملی آزادی بخش فلسطین (فتح) در لبنان با اعلام آماده باش در میان زیرمجموعه و شاخه های خود، فردا چهارشنبه را «روز خشم» نامید و تاکید کرد که مدارس و موسسه های وابسته به این جنبش در اعتراض به اجرای طرح معامله قرن توسط آمریکا، تعطیل خواهند بود.

فتح سه شنبه شب در بیانیه ای که در بیروت منتشر شد از شهروندان لبنان و فلسطینیان ساکن این کشور خواست در راهپیمایی روز خشم که در همه اردوگاه های فلسطینی برگزار می شود شرکت و از «محمود عباس» رییس حکومت خودگردان حمایت کنند.

در این بیانیه آمده است: «تهدیدهای رژیم صهیونیستی، ملت فلسطین را هراسان نمی کند، این ملت ده ها سال است که در برابر طرح ها و نهادهای این رژیم تجاوزگر، استوار ایستاده اند. ما در جنبش فتح از محمود عباس حمایت می کنیم همان گونه که از شهید یاسر عرفات رییس پیشین حکومت خودگردان حمایت کردیم».

در بیانیه فتح خاطرنشان شده است: برای حفظ آرمان فلسطین باید در برابر طرح معامله قرن با روش های قانونی و بین المللی، مقاومت کنیم و کشورهای عربی نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کنند و خواستار اجرای مفاد قطعنامه های بین المللی در خصوص مساله فلسطین باشند.

واکنش ایران به معامله قرن

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای، نسبت به طرح پیشنهادی معامله قرن از سوی ترامپ واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: صرف نظر از اختلافات با برخی کشورهای منطقه آماده همکاری در هر سطحی برای مقابله با این توطئه بزرگ ضد کیان امت اسلامی هستیم.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به “معامله قرن” را “خیانت قرن” در حق مردم فلسطین توصیف کرد و خواستار مقابله دولت ها و ملت های آزاده منطقه و جهان با این طرح ننگین شد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به فوریت و اهمیت مساله فلسطین و توطئه عظیمی‌که پشت سر به اصطلاح معامله قرن ضد امت اسلامی نهفته است، آمادگی دارد تا صرف نظر از اختلافات خود با برخی کشورهای منطقه که بسیاری از این اختلافات برساخته غاصبان قدس شریف و معامله گران حیثیت، آبرو و ناموس مسلمانان است، برای وحدت جهان اسلام و به منظور مقابله با توطئه بزرگی که کیان امت اسلامی را به خطر افکنده است در هر سطحی همکاری نماید.

ظریف: معامله قرن مرده بدنیا خواهد آمد

وزیر امور خارجه ایران در توئیتر خود در خصوص پیشنهاد معامله قرن نوشت: معامله موهوم قرن مرده به دنیا خواهد آمد.

ظریف تاکید کرد: قهرمانان خودخوانده دموکراسی، بهتر است به جای «معامله موهوم قرن»، که مرده به دنیا خواهد آمد، راه حل دموکراتیک ایران را که از طرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیشنهاد شده بپذیرند. رفراندومی‌که در آن تمامی فلسطینیان اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی، آینده خود را تعیین کنند.

واکنش اردن به رونمایی معامله قرن

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن طرح آمریکا موسوم به معامله قرن را ناعادلانه خواند.

 صفدی گفت که دولت فلسطین باید بر اساس راهکار دودولتی به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود و این راه، تنها راه صلح است.

وزیر امور خارجه اردن گفت که مواضع ثابت کشورش در باره فلسطین و حقوق مردم این کشور غیرقابل تغییر است. ایمن الصفدی گفت: «پادشاهی اردن به دنبال صلح عادلانه بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی است؛ صلحی که به اشغال‌گری پایان داده و حقوق مردم فلسطین و منافع اردن را حفظ کند».

اردن تأکید کرد که اقدامات تک‌جانبه رژیم صهیونیستی منطقه را به درگیری‌ها و تنش‌های بیشتری سوق خواهد داد.

واکنش رسمی روسیه به رونمایی از معامله قرن توسط ترامپ

زارت امور خارجه  روسیه درباره توافق پیشنهادی آمریکا با عنوان “معامله قرن”، بیانیه ای صادر نمود.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است که  اسرائیل و فلسطین دو طرف درگیر در این موضوع هستند. مسکو جزئی از این مشاجرات نیست.

در این بیانیه تصریح شده است که، پیشنهادهای ایالات متحده برای خاورمیانه یکی از ابتکارات (این کشور) است؛ اما واشنگتن تصمیم گیرنده این درگیری ها نیست.

نخست وزیر بریتانیا: طرح صلح ترامپ ‘گامی مثبت در جهت پیشرفت’ است

سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا با تایید مکالمه امروز بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره جزئیات طرح صلح آقای ترامپ، گفت که این طرح می‌تواند “گامی مثبت در جهت پیشرفت” باشد.

خبرگزاری فرانسه، واکنش بریتانیا به طرح آقای ترامپ را “استقبال محتاطانه” توصیف کرده است.

واکنش اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول دستگاه خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ابتکار عمل امروز ایالات متحده، فرصتی را فراهم آورد تا بار دیگر تلاش‌ها برای انجام مذاکرات و یافتن راه حلی عملی برای مناقشۀ فلسطینی‌ها و اسرائیل از سر گرفته شود.»

او تاکید کرد که اتحادیه اروپا پیشنهاد ارائه شده را مطالعه و ارزیابی خواهد کرد و این کار را بر اساس مواضع مشخص این اتحادیه و تعهد قوی آن به یک مذاکرۀ سازنده که به راه حل دو دولت ختم شود، انجام خواهد داد.

 بورل افزود که بروکسل در ارزیابی این طرح، به آرمان‌های مشروع فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها توجه دارد و این کار را با احترام به کلیه قطعنامه‌های سازمان ملل و دیگر توافقات بین‌المللی انجام خواهد داد.

مسئول دستگاه خارجی اتحادیه اروپا در پایان اعلام داشت: «اتحادیه اروپا بار دیگر آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات معنی‌دار برای دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار اعلام می‌دارد و از هر دو طرف می‌خواهد تا از مسیر رفتار سیاسی و عملی، تعهد واقعی خود را به راه حل دو دولت به عنوان تنها راه حل واقع‌بینانه برای پایان دادن به این درگیری نشان دهند.»

واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اولین سخنرانی پس از رونمایی از طرح سازش تحمیلی آمریکا موسوم به معامله قرن، مخالفت کامل خود با این طرح را ابراز داشت.

وی در سخنرانی تاکید کرد: «قدس فروشی نیست و طرح شما توطئه‌ای است که به ثمر نخواهد نشست و هرگز دولت فلسطینی بدون قدس را نخواهیم پذیرفت.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه سخنرانی خود با درخواست از تمامی فلسطینیان در متحد کردن صفوف خود گفت: «هرگز اجازه نخواهیم داد که حقوق تاریخی ملت فلسطین نادیده گرفته شود و راهبرد ما بر ادامه مبارزه برای پایان دادن به اشغالگری تمرکز خواهد یافت.»

عباس افزود: «پیروزی با ملت فلسطین خواهد بود و به دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف پایبند هستیم و توطئه‌ها برای از بردن موضوع فلسطین با شکست مواجه خواهد شد و از بین می‌رود.»

وی اضافه کرد: «برای سرنگون کردن توطئه‌های اسرائیل اولویت را به جبهه مقاومت می‌دهیم.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «هیچ چیز جدیدی در طرح ترامپ نسبت به آن چیزی که دو سال پیش شنیده بودیم وجود نداشت و طی این دو سال موضع ما تغییری نکرده و امروز نیز هرگز تغییر نخواهد کرد.»

عباس اضافه کرد: «وحدت ما ظلم و اشغالگری را سرنگون خواهد کرد و آمریکا به همراه انگلیس اعلامیه بالفور را ایجاد کرد و طرحی که امروز رونمایی شد آغاز اجرای آن بود.»

وی گفت که با جنبش مردمی مسالمت‌آمیز با طرح ترامپ مقابله خواهیم کرد و به برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در کرانه باختری، غزه و قدس پایبند هستیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اضافه کرد: «باید در راستای پایان اشغالگری و ایجاد استقلال و تغییر نقش وظایف تشکیلات خودگردان حرکت کنیم.»

محمود عباس گفت: «مخالف این هستیم که واشنگتن تنها میانجی در مذاکرات باشد و آماده مذاکره با اسرائیل تحت نظارت کمیته چهار جانبه هستیم.»

وی گفت: «مذاکرات فلسطینیان را با هدف ایجاد یکپارچگی آغاز می‌کنیم و در نشست امروز تمامی گروه‌های فلسطینی حضور داشتند.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اضافه کرد: «به تلاش خود برای ایجاد دولت فلسطینی مستقل به پایتخت قدس شرقی ادامه خواهیم داد و از اصول خود کوتاه نخواهیم آمد.»

محمود عباس گفت: «با هنیه برای برگزاری دیداری در غزه به توافق رسیدیم.»

واکنش حماس

سامی أبو زهری، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، اعلام کرد که طرح دونالد ترامپ برای برقراری صلح در خاورمیانه، طرحی «خصمانه» و پیشنهاد او برای بیت‌المقدس «بی‌معنی» است.

او گفت: «بیانات ترامپ در این روز خصمانه بود و چنین سخنانی خشم زیادی را برمی‌انگیزد… سخنان ترامپ درباره بیت‌المقدس نیز بی معنی بود، بیت‌المقدس برای همیشه سرزمین فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند. فلسطینی‌ها با این طرح مقابله خواهند کرد.»

خلیل حیه، معاون حماس نیز ضمن رد طرح دونالد ترامپ برای فلسطین، آن را «توطئه» خواند.

او گفت: «ما مطمئن هستیم که مردم فلسطین اجازه نخواهند داد چنین توطئه‌ای عملی شود. بنابراین همۀ گزینه‌ها مطرح است. اسرائیل اشغالگر و دولت ایالات متحده آمریکا در قبال کاری که انجام داده‌اند، مسئول هستند.»

واکنش حزب الله لبنان

حزب‌الله لبنان اعلام کرد که طرح صلح دونالد ترامپ برای خاورمیانه «تلاشی برای از بین بردن حقوق مردم فلسطین است.»

واکنش ترکیه

وزارت خارجه ترکیه به طرح صلح تحمیلی آمریکا به بهانه صلح بین مردم فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن»، واکنش نشان داد.

آنکارا با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که طرح جعلی آمریکا که به بهانه صلح در خاورمیانه مطرح شده است، «مُرده» متولد شد.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از وزارت خارجه ترکیه گزارش داد که «اجازه نخواهیم داد اقداماتی صورت گیرد که به اشغالگری [رژیم صهیونیستی] و ظلم اسرائیل مشروعیت ببخشد».

آنکارا تصریح کرد که هدف از صلح آمریکا نابودی طرح راهکار دو دولتی و چپاول خاک فلسطین است.

وزارت خارجه ترکیه در پایان خاطر نشان کرد که نمی‌توان ملت فلسطین و خاک این کشور را با پول، خرید.

استقبال امارات متحده عربی از طرح صلح دونالد ترامپ

سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن، طرح صلح خاورمیانه دونالد ترامپ را پروژه‌ای جدی توصیف کرده که می‌تواند بسیاری از چالش‌های خاورمیانه را حل کند.

 

مصر از آمریکا به دلیل معامله قرن تشکر کرد

وزارت امور خارجه مصر شامگاه سه شنبه (هشتم بهمن) به دنبال رونمایی از طرح سازش تحمیلی آمریکا در فلسطین اشغالی، آن را طرح مهمی دانست.

در این بیانیه، جمهوری مصر از آنچه که تلاش‌های آمریکا برای حصول صلح فراگیر و عادلانه در ماجرای مسئله فلسطین دانست، تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش روزنامه الیوم السابع، وزارت خارجه مصر اعلام کرد که این گونه‌ تلاش‌های آمریکا به ثبات و امنیت در غرب آسیا کمک خواهد کرد و پایانی برای نزاع فلسطینیان و اسرائیلی‌ها خواهد بود.

وزارت خارجه مصر معامله قرن آمریکا با اهمیت دانست و گفت که اهمیت این ابتکار دولت آمریکا به دلیل اهمیت آن در دست‌یابی به راه حل برای مسئله فلسطین است.

قاهره مدعی شد که این طرح آمریکا همه حقوق مشروع و قانونی مردم فلسطین را محقق خواهد کرد از جمله تشکیل دولت مستقل فلسطینی.

وزارت خارجه مصر همچنین از فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی خواست چشم‌انداز و طرح آمریکا برای تحقق صلح ادعایی را دقیق بررسی کنند و از ابعاد این طرح مطلع شوند و کانال‌های گفت‌‌وگو با نظارت آمریکا بین خود ایجاد کنند.

Share