هشدار صریح دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی به کاندیداها در گفتگو با دیارمیرزا؛

موج‌سواری مذهبی و قومی ممنوع | مجازات تبلیغات زودهنگام محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ادامه داد: ورود دادستانی به تبلیغات زود هنگام برای اجرای عدالت است زیرا همه نامزدها باید تبلیغات کنند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در گفتگوی اختصاصی با دیارمیرزا در مورد آخرین وضعیت جرائم انتخاباتی در استان گیلان گفت: بر اساس ماده ۶۵ و ۶۶ برای هر نوع فعالیت زود هنگام قبل از مهلت مقرر تبلیغات جرم انگاری صورت گرفته است و مورد برخورد قانونی قرار خواهد گرفت.

احمد آقایی با بیان اینکه فعالیت زود هنگام انتخاباتی جرم محسوب می شود، افزود: اگر کسی بخواهد به منظور فعالیت انتخاباتی مکانی را برای معرفی خود مبنی بر نامزد بودن در انتخابات و صحبت کردن برای مردم اختصاص دهد مرتکب جرم شده است.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در مورد مجازات قانون برای اینگونه افراد نیز اظهار کرد: کاندیداها توجه داشته باشند که قانون برای مجازات افرادی را که تبلیغات زودهنگام انجام می‌دهند، محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی در نظر گرفته است که یکی از این فعالیتهای اجتماعی کاندیدا شدن است.

آقایی ادامه داد: اگر جرم این افراد ثابت شود و محکوم گردند حتی اگر رای بیاورند از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت خواهند شد. افرادی هم که رای نیاورند اما جرم آنها ثابت و محکوم شوند بر اساس ماده ۶۶ قانون به عنوان پیشینه برای آنها ثبت خواهد شد و در مراحل بعدی اگر بخواهند نامزد شوند مورد تایید قرار نخواهند گرفت.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با بیان اینکه ۱۰ فقره پرونده جرایم انتخاباتی در استان تاکنون اعلام شده است، گفت: عموما این تخلفات از سوی طرفداران نامزدها که تبلیغات زود هنگام داشته‌اند صورت گرفته است و پرونده در فرایند بررسی قرار گرفته است.

آقایی با اشاره به اینکه از دستاوردهای انقلاب اسلامی وحدت است، تصریح کرد: از ویژگی‌های بارز نظام جمهوری اسلامی وحدت بین اقوام، مذاهب، ادیان است و همه زیر پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی با هم برابر و برادر هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان به دیارمیرزا گفت: اگر نامزدی بخواهد مسائل طائفگی، قومی، مذهبی و گویش‌ها را مستمسک کند و از این طریق بخواهد برای خود کارنامه‌ای فراهم کند باید بداند دستگاه قضایی با قاطعیت تمام و با سرعت برخورد خواهد کرد و حتی اگر نفر اول هم شود رد صلاحیت می گردد و صندلی مجلس را باید در خواب ببیند.

آقایی با اشاره به اینکه موج سواری بر مسائل مذهبی، طایفگی، گویشی، زبانی و دینی جرم محسوب می شود، گفت: هر چیزی که مورد شقاق و اختلاف میان وحدت مردم شود، دادستانی با تمام قوا با آن برخورد می‌کند و این موضوع از سوی نیروهای نظامی، انتظامی، بسیج و مردم به صورت محسوس و نامحسوس مورد رصد قرار می‌گیرد و به دادستانی شهرستان مربوطه گزارش خواهد شد.

 برگزاری نشست خبری کاندیداها با اصحاب رسانه تخلف است

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی با اشاره به اینکه برگزاری نشست خبری کاندیداها با اصحاب رسانه تخلف محسوب می شود، گفت: هر گونه گزارشی مبنی بر برگزاری چنین نشست هایی به دادستانی قطعا مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان با اشاره به اینکه دادستان‌ها دبیر پیشگیری از جرایم انتخاباتی هستند، اظهار کرد: در مرحله اول نگاه دستگاه قضایی پیشگیری است، تذکر می‌دهد و هیچگاه به طور مستقیم وارد نمی‌شود و بر اساس گزارش‌های مردمی و مطالباتی که مردم دارند وارد خواهد شد.

وی افزود: بر اساس قانون ماده ۱۷ جرائم انتخاباتی مصوب ۷۸ با اصلاحات سال ۹۵ دستگاه های قضایی شعباتی را برای جرائم انتخاباتی تشکیل می دهند که پرونده در آنجا بررسی می گردند.

آقایی با بیان اینکه دادستان‌ها بر اساس قانون کارها را انجام می‌دهند افزود: اگر کسی عنوان کند که دادستان‌ها بر خلاف قانون ورود کرده درست نیست زیرا آنها بر اساس مر قانون تخلفات را رسیدگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه قانون برای همه از مردم، نامزدها، مجریان، حافظین صندوق و ناظرین تکالیفی را تعیین کرده است به دیارمیرزا گفت: همه در برابر قانون یکسان هستند و دستگاه قضایی بر اساس قانون کنار مردم است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ادامه داد: ورود دادستانی به تبلیغات زود هنگام برای اجرای عدالت است زیرا همه نامزدها باید تبلیغات کنند و اگر کسی زودتر از دیگران تبلیغات را انجام دهد در حقیقت حق دیگر نامزدها را تضییع کرده است که این امر حق الناس است.

آقایی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی و دادستانی حامی همه نامزدها است، یادآور شد: از همه نامزدها که قبول کردند در چنین شرایط سخت وارد میدان شوند و به مردم و کشور خدمت کنند تشکر می کنم زیرا اینها افراد توانمند استان هستند و از منابع انسانی استان محسوب می شوند و باید مورد صیانت قرار بگیرند.

Share