در ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران؛

لاهیجان برای سومین سال متوالی نامزد پایتخت کتاب ایران شد

لاهیجان برای سومین سال متوالی در جمع شهرهای راه یافته به مرحله نیمه نهایی برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، شهرستان لاهیجان جزء شهرهای منتخب  راه یافته به مرحله نیمه نهایی شد.

شهرستان لاهیجان با حضور پررنگ خود در طرح پایتخت کتاب ایران و نامزدی در دو دوره در سال های ۹۶ و ۹۷ این بار نیز توانست در ششمین دوره جزء ۳۸ شهر راه یافته به مرحله نیمه نهایی باشد.

ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از ابتدای تیرماه با اعلام فراخوان آن از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی نهادها و سازمان های ذیربط از جمله نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی همچون نهاد کتابخانه های عمومی کشور، معاونت توسعه مناطق محروم رئیس جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، خانه کتاب، کمیسیون ملی یونسکو، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن کتابداری واطلاع رسانی ایران و شبکه شهرهای دوستدار کتاب و بخش خصوصی و فعالان فرهنگی و تشکل های مردم نهاد شروع به کار کرد

در این رویداد با اعلام فراخوان ارسال آثار شهرهای متقاضی شرکت در این طرح، ۱۳۶ شهر آثار و مستندات خود را به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردند.

در این دوره به دلیل رشد قابل توجه کیفیت آثار ارسالی، بر خلاف روال سال های قبل که ۲۰ شهر برای حضور در مرحله نیمه نهایی انتخاب می شد این بار ۳۸ شهر برگزیده شد

داوری مرحله نیمه نهایی و نهایی این رویداد در بهمن ماه ۹۸ برگزار خواهد شد و در مراسم اختتامیه که در تاریخ ۱۱ بهمن ماه در محل سالن همایش های کتابخانه ملی ایران با حضور اصحاب قلم و فرهنگ برگزار خواهد شد ششمین پایتخت کتاب ایران سال۹۹ و چهار شهر خلاق در زمینه کتابخوانی  معرفی خواهد شد.

لاهیجان در چهار دوره از شش دوره پایتخت کتاب ایران حضوری فعال داشت و در دو سال متوالی  توانست در لیست ۲۰ شهر  نامزد انتخاب پایتخت کتاب ایران قرار گیرد و امسال نیز این شهرستان به عنوان تنها نماینده گیلان در مرحله نیمه نهایی حضور دارد.

شرایط شرکت در پایتخت کتاب ایران فراهم نمودن بستر مناسب برای ترویج کتاب و کتابخوانی و ارائه مستندات در این خصوص و همچنین ارائه طرح های جدید و خلاق در حوزه ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

شهر‌های راه یافته به مرحله نیمه‌نهایی به این شرح است: ارومیه، شهرضا، تبریز، میاندوآب، گناوه، کاکی، برازجان، کنگان، خورموج، شهرری، سربیشه، سبزوار، بجنورد، دزفول، رامهرمز، مرودشت، جهرم، فسا، شیراز، اوز، اردکان سپیدان، بم، رفسنجان، اسلام‌آباد غرب، لاهیجان، کوه دشت، خرم‌آباد، بهشهر، آمل، ساری، بابل، بندرعباس، بندر کنگ، سیریک، همدان، تفت، اردکان، اشکذر.

Share