افزایش نگرانی‌ها در چین

شیوع ویروس کشنده در چین | بررسی وضعیت اضطرار بین‌المللی در سازمان جهانی بهداشت

با افزایش نگرانی ها در چین نسبت به شیوع ویروس کرونا، تردد و ورود و خروج مسافر و مردم علاوه بر شهر ووهان که منشا اصلی این ویروس است در چهار شهر دیگر استان «خو بی» ممنوع شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دولت چین به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس خطرناک جدید، راه‌های ارتباطی دچند شهر را بست و عملا ساکنان را قرنطینه کرد.

مسئولان چینی از ساعت ۱۰ بامداد به وقت محلی (۳ بامداد به وقت اروپا) روز پنج‌شنبه ۲۳ ژانویه، ۳ بهمن، حرکت کلیه قطارها و پرواز کلیه هواپیماهای مسافربری از مبدأ شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان را ممنوع کردند. ساعاتی پس از این تصمیم، رفت و آمد قطارها در شهر ۷.۵ میلیون نفری هوانگانگ نیز به دستور مقام‌های رسمی تا اطلاع بعدی متوقف شد. هوانگانگ در استان هوبی و در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق ووهان واقع شده است.

فرمانداری شهر ووهان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ساکنان ووهان بدون دلیل موجه نباید شهر را ترک کنند. این تصمیم به منظور ممانعت مؤثر از شیوع ویروس گرفته شده است.»

از سوی دیگر شهرداری ووهان نیز رفت و آمد وسایل حمل و نقل همگانی در شهر را متوقف و جشن‌های سال نو چینی را لغو کرده است. مقام‌های بهداشت و درمان ووهان مؤکدا از مردم خواسته‌اند که ماسک بر صورت خود بزنند، گر چه تقریبا تمام شهروندان ووهان از چند روز پیش این کار را می‌کردند.

بنا به گزارش رسانه‌های چین، مردم ووهان در عین حال همچنان امکان خروج از شهر با خودرو را دارند اما مأموران سازمان بهداشت با استقرار در ابتدای بزرگراه‌ها، به طور اتفاقی خودروها را متوقف کرده و با تب‌سنج دمای بدن برخی از مسافران را کنترل می‌کنند. همین گزارش‌ها حاکی است به دلیل هجوم مسافران برای خروج از شهر ووهان با خودرو در بامداد روز پنج‌شنبه صف‌های طویلی از خودروها در برابر جایگاه‌های توزیع سوخت تشکیل شده است.

از آنجا که تصمیم دولت چین در طول شامگاه گذشته اعلام و به فاصله چند ساعت اجرا شد، مردم ووهان فرصت تصمیم‌گیری برای تغییر برنامه سفرهای خود نیافتند. بسیاری از کاربران اینترنت نارضایتی خود را از اعلام ناگهانی تصمیم دولت ابراز کردند.

نخستین موارد ابتلا به بیماری ناشی از ویروس خطرناک کرونا در آخرین روزهای سال ۲۰۱۹ میلادی در ووهان گزارش شد و بسیاری از مبتلایان در چین و سایر کشورهای جهان نیز در سفر به این شهر این ویروس را واگرفتند.

ویروس بیماری واگیردار جدید که از نوع کرونا بوده و با تب و سینه‌پهلو همراه است، درست در آستانه آغاز تطیلات سال نو چینی شایع شد و جابجایی‌های مردم در این فصل بر نگرانی‌ها از شیوع گسترده آن در چین و کشورهای دیگر دامن زده است. همه ساله در زمان تعطیلات سال نو در چین صدها میلیون نفر از شهروندان به مسافرت می‌روند.

شمار قربانیان و مبتلایان به یک ویروس جدید در چین افزایش یافت
بنا بر آخرین آمار رسمی منتشر شده، شمار ابتلا به بیماری ویروسی نوظهور در جهان به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده و تا کنون ۱۷ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. تمام موارد فوتی از شهر ووهان و اطراف آن گزارش شده است.

اعمال تدابیر بهداشتی از دو روز پیش، یعنی از زمانی آغاز شد که پزشکان تأیید کردند که این بیماری از انسان به انسان قابل سرایت است.

مرکز ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین بر این باور است که ویروس جدید ابتدا از طریق محصولات غذایی خریداری شده از یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در شهر ووهان شایع شده و منشأ آن احتمالا گوشت حیواناتی است که به شکل غیرمجاز و غیرقانونی صید شده‌اند. اما این مرکز هنوز به شواهد قطعی در این زمینه دست نیافته است.

 

ورود و خروج در ۴ شهر دیگر چین ممنوع شد

وزارت حمل و نقل چین روز پنجشنبه همه سفرها به ووهان مرکز استان خوبی و همچنین شهرهای ججیانگ، ایژو، چیان جیانگ و هوان گانگ را به حالت تعلیق درآورده و از ساکنان خواست بدون دلیل ویژه این شهر را ترک نکنند.

بر اساس این گزارش، اتوبوس ها و کشتی هایی که برای ورود به ووهان برنامه ریزی شده اند به حالت تعلیق در آمده و سایر وسایل حمل و نقل عمومی هم که از طریق شهر ووهان به شهرهای دیگر ترانزیت می کردند مسیرهای خود را تغییر داده اند.

بررسی وضعیت اضطرار بین‌المللی در سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت از رفتار دولت چین در اتخاذ تدابیر و اقدام‌های پیشگیرانه جدی علیه شیوع بیماری ویروسی جدید تقدیر کرد.

تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه از مقر این سازمان در ژنو تدابیر دولت چین را «بسیار بسیار جدی» توصیف کرد و گفت که این اقدام‌ها خطر شیوع بیماری و سرایت آن به خارج از مرزهای چین را کاهش می‌دهد.

مسئولان کمیته اضطرار سازمان جهانی بهداشت همچنین روز چهارشنبه به منظور اعلام «وضعیت اضطراری برای بهداشت همگانی در ابعاد بین‌المللی» تشکیل جلسه دادند، اما اعضا این کمیته بر سر این تصمیم به توافق نرسیدند. آنها قرار است روز پنج‌شنبه ساعت ۱۱ به وقت ژنو بار دیگر برای بررسی همین موضوع گرد هم بیایند.

سازمان جهانی بهداشت تاکنون در موارد نادری از جمله شیوع ویروس بیماری آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹، زیکا در سال ۲۰۱۶ و ابولا در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ وضعیت اضطراری برای بهداشت جهانی اعلام کرده است.

سازمان جهانی بهداشت در زمان شیوع بیماری دنیاگیر و مرگبار سارس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ از دولت چین به دلیل تأخیر در اعلام خطر و دست کم گرفتن ابعاد این اپیدمی، انتقاد کرده بود. بیماری سارس که آن هم از طریق نوعی ویروس از خانواده کرونا منتقل می‌شود، در آن سال‌ها در چین و سایر کشورهای جهان جان نزدیک به ۸۰۰ تن را گرفت.

Share