معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان پاسخ داد:

شایع ترین سرطان ها در گیلان کدامند؟ | مردان در گیلان بیشتر سرطان می‌گیرند یا زنان؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: شایع ترین سرطان در گیلان، به ترتیب سرطان پستان، معده، پرستات و کولورکتال و پوست است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، فردین مهرابیان با بیان اینکه برنامه ریزی برای کنترل سرطان، یکی از اولویت های مهم بخش سلامت در کشور و استان است، اظهار کرد: لازمه این کنترل، داشتن ثبت سامانه سرطان دقیق است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵، سامانه سیمای سرطان کشور با هدف ثبت دقیق تر و آنلاین راه اندازی شد، گفت: طبق آخرین گزارش کشوری برنامه ملی ثبت سرطان که توسط دبیرخانه منتشر می شود، تعداد موارد جدید سرطان در کشور ۱۰۹ هزار و ۶۷۳ مورد بوده که از این تعداد،۴ هزار و ۶۰۹ مورد معادل ۴.۲ درصد سرطان ها، مربوط به گیلان است که از نظر جنسیتی ۵۵ درصد در مردان و ۴۵ درصد در زنان رخ داده است.

مهرابیان تصریح کرد: میزان بروز استاندارد سنی کل سرطان در گیلان ۱۴۹.۳ مورد یعنی در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده و از نظر شیوع نوع سرطان ها، در کل مردان و زنان شایع ترین سرطان در گیلان، به ترتیب سرطان پستان، معده، پرستات و کولورکتال و پوست است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه گیلان بر اساس آخرین رتبه بندی نسبت به کشور، رتبه ۱۴ را دارد و جزو استان های میانی جدول است، اصلاح سبک زندگی شامل تغذیه سالم، مصرف شیر، سبزیجات، میوه، مصرف غذاهای کم چرب، پرهیز از مصرف فست فودها، داشتن تحرک کافی، ورزش و فعالیت فیزیکی منظم، کنترل چاقی و کاهش وزن، کنترل و مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات ( سیگار، قلیان و …) را از جمله راه های پیشگیری از بیماری سرطان عنوان کرد.

مهرابیان، پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان و کولورکتال، انجام غربالگری به ویژه در خانواده های با سابقه مثبت خانوادگی را، بسیار مهم دانست و گفت: توجه به باروری و شیردهی مادران و فرزند آوری نیز نقش مهمی در کاهش بیماری پستان دارد.

پویش ملی مبارزه با سرطان، از یکم تا هفتم بهمن ماه سال جاری «با شعار سرطان قابل پیشگیری و درمان؛ با خود مراقبتی و امید» نامگذاری شده است.

Share