مدیرکل امور بانوان گیلان عنوان کرد:

سهم ۲۲ درصدی بانوان در پست های مدیریتی | تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در دهه فجر

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با اشاره به حضور ۱۵ مدیرکل زن در گیلان، ادامه داد: ۱۶ معاون مدیرکل زن، چهار معاون فرماندار زن، شش بخشدار زن، یک شهردار رشت و بالغ بر ۱۰۰۰ مدیر و رئیس اداره زن در گیلان داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، زهرا یعقوب نژاد در همایش «انتخابات، بانوان و مشارکت حداکثری» که در فرمانداری شهرستان رودبار برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم، اظهار کرد: شهرستان رودبار ۴۱۸ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده و شهیده «فرحناز معصومی» افتخاری برای گیلان و ایران است.

وی مشارکت را یک امر مبتنی بر آگاهی دانست و افزود: مشارکت باید با آگاهی باشد و آگاهی بر فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی اثرگذار است لذا تصمیم گیری هایی که همگان را شامل می شود، باید توسط همگان اتفاق بیفتد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان با اشاره به ابعاد کمی و کیفی مشارکت زنان در انتخابات، تصریح کرد: تعداد زنان شرکت کننده در انتخابات مشارکت کمی و سطوح مشارکت زنان در انتخابات مشارکت کیفی را رقم می زند.

یعقوب نژاد بسیاری از زنان مدیر را یک همسر نمونه و یک مادر دلسوز دانست و گفت: بانوان نقش های متعددی در جامعه دارند و در هر مقام و سمت و جایگاهی که هستند باید به ایفای درست نقش خود بپردازند لذا باید آگاهی برای زنان اتفاق بیفتد و نسبت به تکالیف خودشان شناخت پیدا کنند.

وی آموزش را یکی از راه های آگاهی بخشی دانست و عنوان کرد: یکی از سطوح مشارکت سیاسی حضور عموم مردم اعم از زن و مرد در انتخابات است، زیرا این حضور همبستگی و انسجام ملی را تقویت می کند.

مدیرکل امور بانوان گیلان با بیان اینکه میزان رای زنان در انتخابات نقش تعیین کننده دارد، خاطرنشان کرد: هرچقدر شاخص میزان شرکت زنان در انتخابات بیشتر باشد جامعه از یک رشد سیاسی در حوزه زنان برخوردار خواهد بود.

یعقوب نژاد، انتخابات را یک اصل مهم در جوامع دموکراتیک دانست که زنان سهم قابل توجهی در آن دارند و متذکر شد: در مجلس اول، دوم و سوم از ۲۷۰ کرسی تنها چهار نماینده زن حضور داشتند و مجلس دهم نیز ۱۷ نماینده زن دارد. این تعداد نشان دهنده سهم شش درصدی نمایندگان زن از کل مجلس است.

وی با تاکید بر لزوم انتصاب زنان توانمند در پست های مدیریتی، تصریح کرد: فرصت کافی به مدیران مرد برای نشان دادن توانمندی هایشان داده شده و اگر این فرصت های برابر را در اختیار بانوان قرار دهیم، شاهد ارائه خدمات بهینه در عرصه های مدیریتی خواهیم بود. البته زنان و مردان همانند دوران انقلاب و دفاع مقدس و سال های بعد از جنگ همچنان باید دوشادوش هم کار کنند.

مدیرکل امور بانوان گیلان، خودباوری را لازمه یک زن دانست و اظهار کرد: همه زنان توانمند هستند و باید دوره های توان افزایی برای زنان برگزار کنیم تا جهت پذیرش پست های مدیریتی آماده شوند. همچنین مدیران مرد نیازمند باورمندی نسبت به بانوان هستند.

وی با اشاره به حضور ۱۵ مدیرکل زن در گیلان، ادامه داد: ۱۶ معاون مدیرکل زن، چهار معاون فرماندار زن، شش بخشدار زن، یک شهردار رشت و بالغ بر ۱۰۰۰ مدیر و رئیس اداره زن در گیلان داریم که معادل ۲۲ درصد پست های مدیریتی استان است و باید به ۳۰ درصد مورد تاکید دولت برسانیم.

یعقوب نژاد اقتصاد و اشتغال با تاکید بر کارآفرینی را اولویت معاونت امور زنان وزارت کشور دانست و اضافه کرد: ۳۲ واحد بوم گردی در گیلان داریم که مدیریت آن بر عهده بانوان است و در دهه فجر امسال ۱۱ واحد دیگر افتتاح می شود.

این مسئول فرهنگی از تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در دهه فجر خبر داد و خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش مشارکت های سیاسی و اجتماعی بانوان از طریق سازمان های مردم نهاد و کانون های اجتماع محور و شرکت های تعاونی و صندوق های خرد زنان روستایی هستیم.

وی با بیان اینکه صندوق های خرد زنان روستایی باید در همه شهرستان ها دایر، فعال و پویا باشد، گفت: متاسفانه هرم سنی جمعیت گیلان رو به سالمندی است و باید با برنامه ریزی های ویژه زوجین را ترغیب به فرزندآوری کنیم.

یعقوب نژاد حمایت از تولیدات زنان سرپرست خانوار را یکی دیگر از برنامه های مهم و محوری امور بانوان گیلان دانست و یادآور شد: آمار زنان سرپرست خانوار در گیلان بالاست و نیازمند حمایت جدی از طریق برگزاری نمایشگاه ها و فروشگاه های خوداشتغالی و بازارچه های دائمی فروش محصولات تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار هستیم. در گام نخست دستگاه های اجرایی اقدام به برگزاری بازارچه محصولات زنان سرپرست خانوار و خرید این محصولات توسط همکاران کنند.

Share