یادداشت/ رضا سیف پور

سال ۹۹ کجا سرمایه گذاری کنیم؟

حال که به آخرین ماه سال ۱۳۹۸ نزدیک شده‌ایم بد نیست که با دقت، بازارهای سرمایه را زیر نظر بگیریم و ببینیم کدام بازارها می‌توانند «کم ریسک تر» و «پر سودتر» باشند.

رضا سیف پور

دکترای مدیریت کسب و کار / مدرس سوادمالی

واقعیت این است که امروزه به جهت تورم، نقدینگی نسبتاً بالایی در دست اکثر مردم قرار دارد و واقعیت دیگر اینکه اکثر مردم هم با توجه به همین تورم لجام گسیخته نگران آن هستند که هر روز از ارزش واقعی پول آنها کاسته می‌شود. از این رو اغلب می‌خواهند بدانند که با این پول چکار کنند؟ برخی از افراد به جهت سطح پایین سواد مالی جامعه، ممکن است دست به رفتارهای پر خطری بزنند که حتی کل سرمایه آنها را به باد دهد و برخی دیگر که تیزهوش‌ترند از مشاوره افراد آگاه به منظور سرمایه گذاری درست استفاده می‌کنند. از اینرو حال که به آخرین ماه سال ۱۳۹۸ نزدیک شده‌ایم بد نیست که با دقت، بازارهای سرمایه را زیر نظر بگیریم و ببینیم کدام بازارها می‌توانند «کم ریسک تر» و «پر سودتر» باشند. البته همانطور که می دانید سومین شرط یک سرمایه گذاری خوب هم «قدرت نقد شوندگی» بالا است. حال اجازه بفرمایید با این رویکرد بازارهای جذاب سال ۹۹ و نحوه تغییرات آن را با توجه به مؤلفه‌های موجود مورد بررسی قرار دهیم:

  • بازار بورس

واقعیت این است که سود اصلی از سرمایه گذاری در بورس نصیب صاحبان صنایع می‌شود و افراد جامعه در صورت سرمایه گذاری در بورس تنها در بخش کوچکی از سود آن سهم می‌برند. از اینرو این روزها افراد زیادی تحت عنوان کارشناس و تحلیلگر بازار با ژست‌های جذاب و برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های رایگان سعی می‌کنند تا مردم را در این آشفته بازار به سمت بورس سوق دهند. با این وجود متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، ریسک بازار بورس بسیار بالاست و تصمیمات سیاسی دولتمردان به شدت بازار بورس را به نوسان وا می‌دارد. با این وجود ذکر دو نکته مهم است. اول اینکه بدانیم صاحب اصلی بورس با توجه به دولتی بودن اقتصاد ما خود دولت است. از اینرو مدیریت آن هم فارغ از سود و زیان واقعی، بر عهده خود دولت است. دوم اینکه وقتی می گوییم شاخص کل بورس با رشد مواجه شده و یا سود دهی بورس در سال گذشته فلان مقدار بوده، منظور این نیست که الزاماً شرکت شما هم سود کرده است. پس در ورود به بازار بورس همچنان محتاط باشید و ضمن مشورت با افراد بی طرف، فریب همایش‌ها و کارگاه‌های هدمند را نخورید.

  • بازار مسکن

مدت‌هاست که بازار مسکن رکود دردناکی را تحمل می‌کند. دردناک از این جهت که اگر چه پس از هر تکانه سیاسی – اقتصادی در بازار، قیمت مسکن رشد می‌کند اما هنوز خبر چندانی از رونق فروش نیست. انتظار می‌رود در سال ۹۹ نیز وضعیت چندان تغییر نکند. یعنی اگر پول نقد کافی دارید ونگران نقد شوندگی سرمایه‌تان نیستید خرید مسکن واجاره آن گزینه خوبی است. البته موضوع ملک (زمین) متفاوت است و با توجه به کمبود زمین در برخی مناطق کشور، توجه به ملک در دراز مدت همچنان ارزشمند است.

  • بازار ارز

 طی سال‌های اخیر شاید قیمت ارز مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در اقتصاد کشور ما بود. اصلی‌ترین ویژگی بازار ارز در ایران این است که قیمت آن بیش از اینکه تابع معادلات اقتصادی باشد تابع تحولات بیرونی یعنی مسائل سیاسی و بین‌المللی است. وضعیت تحریم‌ها و رجز خوانی‌های مداوم سیاستمداران داخلی و خارجی باعث شده تا این اواخر نوسانات مثبت و منفی شدیدی را در بازار ارز به چشم ببینیم. با این توضیح به نظر می‌رسد درحال حاضر، باتوجه به شرایط سیاسی کشور و سیاست‌های مالی و پولی دولت بعید به نظر می‌رسد در چشم‌انداز شش ماهه تا یکساله شاهد نوسان مثبت چشم‌گیری از بازار ارز باشیم. با این وجود ممکن است تشدید تحریم‌ها و کسر بودجه دولت در انتهای سال ۹۹ به دلیل شرایط خاص حاکم بر بودجه باعث شود تا شاهد افزایش قابل توجهی در قیمت دلار شویم.

  • بازار سکه و طلا

تجربه نشان داده که در اغلب موارد وضعیت طلا دنباله‌روی بازار ارز است. پس از افزایش ناگهانی قیمت بنزین و در پی آن قیمت دلار، سکه یک افزایش قیمت قابل توجه را تجربه کرد که البته پس از مدتی کمی از شتاب آن کاسته شد و اندکی هم عقب گرد کرد. با تمام این احوال آنچه در مورد دلار گفتیم می‌تواند الگوی مناسبی در خصوص سکه و طلا هم به ما ارائه دهد. از اینرو درحالت کلی سرمایه‌گذاری روی سکه یا طلا، به نظر می‌رسد که انتخاب بدی نباشد، بخصوص آنکه طلا هیچگاه ارزش خود را از دست نخواهد داد. از اینرو در بلندمدت شاید سرمایه‌گذاری در طلا منطقی باشد بخصوص اینکه از نقدشوندگی خوبی هم برخوردار است ولی در بازه زمانی کوتاه ‌مدت نباید چندان توقع داشت که در این بازار شاهد نوسان مثبت چشم‌گیری باشیم.

شکی نیست که سرمایه‌گذاری ذاتاً ترکیبی از سود وزیان را در خود جای داده است. شما هم به عنوان سرمایه‌گذار با پذیرش میزان مشخصی از ریسک، می‌توانید امید کسب میزان قابل قبولی از سود را داشته باشید. با توجه به مطالب گفته شده به نظر می‌رسد که بهتر است در سال آتی، سبد سرمایه گذاری خود را بر اساس الگوی ارائه شده در ترکیبی از موارد فوق تنظیم نمایید.

  • مشاوره با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share