با حضور معصومه ابتکار در گیلان؛

رونمایی از سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده و امضای تفاهم‌نامه طرح تاب‌آوری اجتماعی

استاندار گیلان گفت: طبق آمارها طی سال گذشته؛ نرخ مشارکت اقتصادی بانوان استان ۳ / ۲۱ درصد بوده در حالیکه میانگین کشوری ۱ / ۱۶ درصد است و روحیه بالا و سطح آگاهی آنان از مهمترین مولفه های تحقق این مهم به شمار می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارسلان زارع عصر دوشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان که با حضور معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده در رشت برگزار شد؛ اظهار داشت: مهمترین رکن توسعه یافتگی در هر کشور منابع انسانی آن است و منابع انسانی کارآمد در هر جامعه از خانواده‌ای پویا، سالم و با نشاط حاصل می شود.

وی با اشاره به ظرفیت های ارزشمند گیلان ادامه داد: باید از این ظرفیت در جهت توسعه پایدار استان به درستی استفاده کنیم.

دکتر زارع نرخ باسوادی، تحصیلات دانشگاهی و حضور فعال زنان در حوزه اشتغال را نمونه ای از این امر خواند و افزود: بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم استان طی آذرماه سال جاری در جایگاه دهم کمترین نرخ تورم کشور قرار دارد.

وی با یادآوری اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال ۹۷ به میزان ۴۴ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور ۵/۴۰ بوده؛ افزود: نرخ مشارکت اقتصادی بانوان استان در سال گذشته ۳ / ۲۱ درصد بوده که میانگین کشوری آن ۱۶/۱  گزارش شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: به یقین مهمترین مولفه نرخ بالای مشارکت اقتصادی بانوان در گیلان، روحیه و حمیت آنها، سطح آگاهی و امتیازات فرهنگی و اجتماعی آنان است که باید از این مولفه ها به درستی استفاده شود.

دکتر زارع با اشاره به توجه دولت تدبیر و امید به توسعه روستایی، اشتغال و کارآفرینی زنان در این جوامع خاطرنشان کرد: در سال گذشته میزان تسهیلات روستایی پرداخت شده استان صرفا به بانوان ۲۴ درصد و طرح های مشارکتی بانوان و آقایان ۵۵درصد از مجموع تسهیلات پرداخت شده بوده است.

وی به انتصاب بانوان در مناصب مدیریتی گیلان اشاره و اضافه کرد: استان گیلان با میانگین ۲۲درصد در انتصاب بانوان، مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده بطوری که ۶۳۷ نفر از بانوان استان در رده های مدیریتی ارشد، میانه و پایه در حال خدمتگزاری به مردم هستند.

وی با بیان اینکه به کارگیری زنان در مناصب مدیریتی در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته، افزود: ما نیز در استان گیلان این امر مهم را مورد توجه قرار داده و در استمرار آن تلاش خواهیم کرد.

وی ادامه داد: فعالیت و اقدامات تشکل های مردم نهاد در استان خوب است اما در عرصه های فرهنگی و اجتماعی باید بیشتر شود و لازم است به عنوان یک سیاست از طریق دستگاه های اجرایی مرتبط ، امور اجتماعی استانداری و امور بانوان و خانواده استانداری گیلان فعالیت های این حوزه تقویت شود.

استاندار گیلان به سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان اشاره و تصریح کرد: قطعا این سند به دلیل اینکه اولویت های اساسی و مهم خانواده و زنان و نیز راهکارهای عملیاتی را مشخص می کند، بسیار کارآمد بوده و به دنبال بهبود وضعیت مرکز ثقل جامعه یعنی خانواده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با تصریح اینکه اجرای اقدامات موثر و کارآمد باید فرابخشی باشد، یادآور شد: عملکرد چند دستگاه اجرایی به تنهایی موثر نیست بلکه باید بخش های دولتی، خصوصی و تشکل های مردم نهاد در کنار هم با هم افزایی نسبت به انجام امور توسعه محور گام بردارند.

استاندار گیلان به گفت و گوی ملی خانواده ها اشاره و بیان کرد: رویکرد گفت و گو افراد با یکدیگر باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است در این بخش فعالیت های آموزشی نیز اجرا و تقویت شود.

وی بر لزوم اجرای مطلوب تفاهم نامه توانمندسازی تاکید کرد و گفت: اجرای دقیق تفاهم نامه توان افزایی و ارتقاء تاب آوری اجتماعی در جوامع محلی نیز باید با جدیت دنبال شود.

استاندار گیلان همچنین با اشاره به اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اضافه کرد: این طرح از جمله طرح های خوبی بوده که برخی وزارتخانه ها همچون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیز تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای آن همکاری داشته اند لذا باید با رعایت دقت در انجام کار ، این رویکرد عملیاتی شود.

گفتنی است در پایان این نشست از سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در گیلان رونمایی شود و نیز تفاهم نامه طرح تاب آوری اجتماعی ویژه خانواده به امضای استاندار گیلان و معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری رسید.

Share