با حضور رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

راه اندازی شاخه استانی انجمن اهدای عضو ایرانیان در رشت

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رشت گفت: سالانه ۸ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار مورد آن می تواند به پیوند عضو بیانجامد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و رئیس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان امروز در نشست راه اندازی شاخه استانی این انجمن در رشت گفت: سالانه ۸ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که ۲هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار مورد آن می تواند به پیوند اعضای ۸ گانه کبد، ۲ کلیه، ۲ ریه، قلب، پانکراس و روده بیانجامد اما این رقم الان در کشور سالانه حدود هزار پیوند است.

علی نوبخت افزود: باید در بستر برنامه ریزی متولیان و فرهنگ سازی جامعه این آمار ارتقاء یابد.

وی از صدور حدود ۵ میلیون کارت عضو پیوند عضو خبر داد و افزود: برای حل مشکلات ۲۶ هزار بیمار نیازمند به پیوند اعضا باید صدور کارت عضویت به رقم ۳۱ میلیون فقره برسد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت و درمان نیز از انجام بیش از ۶۰ هزار پیوند عضو در کشور خبر داد و گفت: پیوند کلیه با رقم ۵۴ هزار مورد رتبه نخست را دارد.

دکتر مهدی شاد نوش شاخص پی ام پی یا یک پیوند در یک میلیون نفر را در کشور ۱۴ اعلام کرد و افزود: این رقم امسال ۳ رتبه ارتقاء یافته است.

وی گفت: هدف گذاری وزارت بهداشت در۲ سال گذشته پی ام پی ۲۰ است و حرکت در مسیر شاخص پی ام پی ۳۰ می تواند ایده آل های حوزه پیوند عضو در کشور را مهیا سازد.

ارسلان سالاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به سابقه ۲۱ ساله پیوند کلیه و ۳ ساله پیوند کبد در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۲۰ پیوند کلیه و ۱۷ مورد پیوند کبد در گیلان انجام شده است که راه اندازی شاخه استانی انجمن اهدای عضو ایرانیان در رشت می تواند زمینه ساز انجام دیگر عمل‌های پیوندی نظیر پانکراس، لوزالمعده، قلب و مغز استخوان شود.

Share