نقش دولت عربستان سعودی در هک تلفن همراه جف بیزوس؛

درباره هک شدن تلفن همراه جف بیزوس مدیرعامل آمازون چه می‌دانیم؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که در ۸ نوامبر ۲۰۱۸ جف بیزوس، مدیرعامل آمازون، یک پیام واتس اپ از ولیعهد عربستان حاوی یک تصویر ضمیمه روی تلفن همراه شخصی‌اش دریافت کرد. آن ها چند ماه پیش در جریان یک مراسم شام خصوصی در لس آنجلس شماره تلفن خود را با هم رد و بدل کرده بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از یورونیوز، روز گذشته چهارشنبه ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) دو مقام رسمی سازمان ملل متحد گزارشی منتشر کردند که از نقش دولت عربستان سعودی در هک تلفن همراه جف بیزوس مدیرعامل آمازون خبر می‌داد.

این مقامات گفتند گزارش تیم کارشناسی خصوصی استخدام شده توسط آقای بیزوس را در این باره ملاحظه کرده و تایید می کنند که پس از ارسال یک ویدئو حاوی بدافزار ازسوی تلفن همراه ولیعهد عربستان اطلاعات بسیاری از تلفن همراه آقای بزوس دزدیده شده است.

اما این اتفاق چگونه رخ داده است و درباره جزییات آن چه می‌دانیم؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که در ۸ نوامبر ۲۰۱۸ جف بیزوس، مدیرعامل آمازون، یک پیام واتس اپ از ولیعهد عربستان حاوی یک تصویر ضمیمه روی تلفن همراه شخصی‌اش دریافت کرد. آن ها چند ماه پیش در جریان یک مراسم شام خصوصی در لس آنجلس شماره تلفن خود را با هم رد و بدل کرده بودند.

تصویر الحاقی پیام، فردی شبیه به لورن سانچز دوست دختر جف بیزوس را نشان می داد که در آن زمان با همدیگر روابط مخفیانه‌ای داشتند. مدیرعامل آمازون یک تیم کاراگاهی را برای بررسی احتمال نشت اطلاعات از تلفن همراه خود استخدام کرد.

این کارشناسان یک آزمایشگاه اختصاصی را برای کار روی تلفن همراه آقای بیزوس برپا کردند اما پس از دو روز بدافزاری را روی عکس ارسالی نیافتند. در عوض اما توجهشان به یک ویدئوی مشکوک ارسالی دیگر توسط ولیعهد عربستان جلب شد.

این متخصصان با کمک یک ابزار تحلیل داده به نام سلبریت، بدافزاری به شکل یک دانلودر رمزگذاری شده را روی یک فایل ویدئوی ارسالی از سوی تلفن همراه ولیعهد عربستان در اول ماه مه پیدا کردند.

فایل ویدئویی یک فیلم تبلیغاتی با پرچم عربستان و سوئد بود که درباره ارتباطات صحبت می کرد، ولی آلوده به یک بدافزار تشخیص داده شد.

گزارش منتشره می گوید ساعاتی پس از استقرار بدافزار روی گوشی آقای بیزوس، ارسال حجم قابل توجهی از اطلاعات آغاز شده است و در طول تمام ماه‌های بعد ادامه یافته است.

متخصصان می گویند متوجه شده اند که ارسال اطلاعات از سوی گوشی همراه مدیرعامل آمازون از زمان دانلود این ویدئو ۲۹ هزار درصد افزایش یافته است.

بنابر گزارش ها، در ۶ ماه مقدم بر دریافت ویدئو حجم ارسالی اطلاعات از سوی گوشی همراه برابر ۴۳۰ کیلوبایت در طول روز بوده است که برای یک تلفن همراه آیفون طبیعی است. این مقدار از زمان دریافت ویدئو به ۱۲۶ مگابایت در طول روز طی ماه‌های بعد رسیده است و در مجموع اطلاعاتی شامل ۶ گیگابایت را شامل می شده است.

تیم تحقیقاتی نتیجه گیری کرده است که این بدافزار احتمالا توسط سعود القحطانی، دوست محمد بن سلمان و رئیس فدراسیون امنیت سایبری عربستان، تولید شده است.

ابزارهای تولیدی معمولی برای جاسوسی از تلفن های همراه در بازار سیاه معمولا از ۵۰ تا ۱۵۰ هزار دلار قیمت دارند، با این حال تخمین زده می شود که ابزار به کار رفته برای هک تلفن همراه مدیر عامل آمازون پیچیده تر و گران تر باشد.

در همین حال دولت عربستان دخالت در هک تلفن همراه جف بیزوس را تکذیب کرده است. سفارت عربستان در واشنگتن در یک پیام توییتری نوشته است: «اخباری که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر این که دست دولت پادشاهی (عربستان) پشت ماجرای هک تلفن جف بزوس بوده، واهی است. ما تقاضا داریم که در مورد این اتهام‌ها تحقیق به عمل آید تا واقعیت آشکار شود.»

Share