رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس:

حساب بانکی کاندیدای پیروز در انتخابات مجلس به صورت عمومی منتشر می‌شود

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: حساب بانکی مربوط به تبلیغات انتخاباتی کاندیدای پیروز در انتخابات توسط وزارت کشور بررسی می‌شود و قابلیت این را دارد تا به صورت عمومی منتشر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، محمدجواد کولیوند در خصوص طرح دوفوریتی شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی با اصلاح برخی مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ۲ فوریت این طرح در جلسات پیشین تصویب شده بود و مواد ۳ تا ۱۲ طرح شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی مجلس از صحن به کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس ارجاع داده شد و پیشنهادهایی که نمایندگان داشتند را در کمیسیون بررسی کردیم و پیشنهادهای قابل اجرا اعمال شد.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از ماده ۳ تا ۱۲ قرائت و تصویب شد و بررسی این طرح در مجلس به اتمام رسید و اگر شورای نگهبان ایراد نگیرد، اجرا می‌شود.

وی افزود: اگر طرح شفاف‌سازی منابع تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی مجلس تایید شود به انتخابات می‌رسد زیرا محتویات این طرح با زمان‌بندی اجرائی انتخابات مجلس منافاتی ندارد.

کولیوند با بیان اینکه در بحث تبلیغات، خود نامزد یا مسئول تبلیغات ستاد کاندیدا باید معرفی شود و حساب بانکی مشخصی را افتتاح کنند تا کمک‌های مالی به آن حساب واریز شود، ادامه داد: کمک‌ها باید شفاف و نام افراد کمک کننده مشخص باشد، احزاب کمک کننده نیز باید نام حزب و دبیرکل آن‌ها اطلاع‌رسانی شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که مهمترین ابتکار در این طرح را چه ساز و کاری می‌داند، گفت: شفافیت مالی کاندیداها مهمترین ابتکار این طرح است. ظرف مدت ۲۰ روز بعد از انتخابات، حساب مربوط به نامزد پیروز توسط وزارت کشور بررسی می‌شود و نظر نهایی را بیان می‌کند و در صورت تایید جزئیات آن قابلیت انتشار دارد.

کولیوند با بیان اینکه ضمانت اجرای این ساز و کار جدید، الزام به استفاده از آن حساب مشخص بانکی است و اگر مشخص شود کاندیدا از حساب دیگری استفاده کرده از کاندیداتوری در یک تا ۲ دوره انتخابات محروم می‌شود، اظهار داشت: جزای نقدی نیز از دیگر مجازات‌هایی است که متخلفین به آن محکوم می‌شوند، محرومیت از کاندیداتوری در همه انتخابات از انتخابات اتاق بازرگانی تا شوراها و… را شامل می‌شود.

Share