مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان؛

دیدن و دیده شدن، مهم‌ترین عامل پیشگیری از حوادث ترافیکی است

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان دلیل اصلی تلفات سوانح رانندگی را عجله، سرعت غیرمجاز و عدم رعایت قوانین رانندگی دانست و گفت: دیدن و دیده شدن، مهم‌ترین عامل پیشگیری از حوادث ترافیکی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهندس ابراهیم گل‌سرخی در همایش ارتقای فرهنگ ترافیک و مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات انشاء دانش‌آموزی با محوریت ایمنی راه‌ها، از تلاش‌های مهندس محمد بخارایی رئیس هیئت‌مدیره این جمعیت در کشور و مساعدت‌های مدیرکل، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش گیلان، فرماندهی پلیس‌راه و راهور، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و دیگر مسئولان مربوطه قدردانی کرد.

وی هدف از برگزاری همایش مذکور را بالا بردن سطح آگاهی و باورهای عمومی درزمینهٔ فرهنگ ترافیکی و حساس کردن خانواده‌ها نسبت به افزایش ایمنی تردد، به‌وسیله ارتقای فرهنگ ترافیکی عنوان کرد.

رئیس هیات اجرایی و مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان بابیان اینکه همایش امروز، تجلیل از جوانان و دانش‌آموزانی است که با تحقیق و پژوهش و با همفکری اولیای خود، آثار ارزشمندی را به رشته تحریر درآورده‌اند، افزود: همایش ارتقای فرهنگ ترافیک را در جمع پرشور آینده‌سازان عزیز برگزار کردیم تا یادآوری نماییم، بهترین زمان آموزش، این دوران است.

وی با اشاره به این‌که پس از بررسی تمامی آثار رسیده دانش آموزان به دبیرخانه همایش، ۲۴  انشا به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند و ۵ اثر با نظر هیات داوران برگزیده شدند، گفت: قدردان همه مربیان، معلمان، دانش آموزان و خانواده‌های ارجمندشان هستیم که با جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان، همدلی و همکاری نمودند.

مهندس گل‌سرخی گفت:  متأسفانه به‌طور میانگین در هر ساعت، دو نفر  در تصادفات رانندگی کشور کشته می‌شود که علت بخشی از این تلفات وقوع پدیده استتار محیطی است. وی اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از سی درصد آسیب‌های ترافیکی به کودکان در مدرسه و اطراف آن رخ می‌دهد و بی‌احتیاطی، بی‌توجهی به قوانین، نوع پوشش و استفاده نادرست از رنگ‌ها در لباس دانش آموزان، ازجمله مواردی است که می‌تواند رفت‌وآمد آنان را به مخاطره اندازد.

وی دیدن و دیده شدن را یکی از پیش‌نیازهای اساسی برای تمام استفاده‌کنندگان از راه‌ها عنوان کرد و گفت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۹۰درصد از اطلاعات رانندگان در حین رانندگی، دیداری است که در طول شبانه‌روز با مشاهده رنگ‌ها و انعکاس نور تأمین می‌گردد.

مؤلف و نویسنده برجسته کتاب‌های حوزه راه و ترابری ادامه داد: ظرفیت رسانه‌های ایران برای اطلاع‌رسانی بسیار مناسب است و استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی، نیازمند هنرمندی ماست.

وی با اشاره به اینکه  آموزش، نقش بسزایی در پیشگیری از حوادث جاده‌ای دارد، افزود: توجه به مبحث دیدن و دیده شدن نیز، یکی از راهکارهای عملیاتی سهل‌الوصول با هزینه اندک است که می‌تواند به میزان زیادی در پیشگیری از حوادث ترافیکی مؤثر باشد.

مدیر دفتر نمایندگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان با تصریح بر اینکه رعایت اصل آشکارسازی و بهبود شرایط دیده شدن  در حریم معابر درون‌شهری و برون‌شهری، وظیفه همه است، گفت: بنده پیشنهاد می‌نمایم در سطح تمامی مدارس استان، ضوابط  استفاده از لباس‌های مجهز به مواد باز تاباننده نور، ابلاغ شود و برای سال تحصیلی آینده در شیوه‌نامه پوشاک فرم دانش آموزان مدارس نیز، برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

این فعال اجتماعی، گفت: ایمنی یکی از شاخصه‌های  فرهنگ است که باید آن را گسترش دهیم. گل‌سرخی افزود: ما در جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های استان گیلان، با آگاهی دادن و بالا بردن حساسیت مردم برای ارتقای ایمنی گام برمی‌داریم و هنگامی‌که به ایمنی کمک می‌کنیم، در اصل به نجات خود و فرزندانمان کمک کرده‌ایم.

Share