روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی

تکذیب خبر تخریب بناهای موزه میراث روستایی گیلان؛ تنها ۳ بنا آسیب جزئی دیده است!

روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: به بناهای اصلی موزه میراث روستایی گیلان آسیب جدی وارد نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: به بناهای اصلی موزه میراث روستایی گیلان آسیب جدی وارد نشده است.
روز پنجشنبه ۲۴ بهمن‌ماه ۹۸ مصاحبه‌ای با عنوان “تخریب بیش از ۷۰ درصدی ابنیه در موزه میراث روستایی گیلان” در خروجی خبرگزاری ایسنا با شماره خبر ۹۸۱۱۲۴۱۷۶۵۳ منتشر شد که مورد تایید نبوده و متاسفانه مورد بهره‌برداری رسانه‌های معاند قرار گرفت؛ لازم است توضیحاتی را در این خصوص ارائه نماییم:
در هیچ بخشی از مصاحبه از طرف مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان به تخریب بیش از ۷۰ درصد بناهای موزه میراث روستایی گیلان اشاره نشده و خبرگزاری مذکور در اقدامی غیرحرفه‌ای تیتری خارج از متن گفتگو انتخاب و منتشر نموده که نگرانی‌هایی در میان فرهنگ دوستان به وجود آورده و متاسفانه مود بهره‌برداری سیاسی رسانه‌های خارجی و معاند نیز قرار گرفته است.
طبق آخرین گزارش با توجه به بارش بیش از یک متری برف در موزه روستایی گیلان در تاریخ ۲۱ و ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری تنها ۳ بنای تاریخی از ۳۶ بنای تاریخی «موزه روستایی گیلان» آسیب‌های جزیی بین ۵ تا ۱۰ درصد دیده‌ و ۳۳ بنای تاریخی موزه میراث روستایی گیلان سالم مانده‌اند.
همچنین فضاهای جانبی در این موزه مانند مسیرهای رفت‌وآمد، چپرها، لانه پرندگان و طویله‌ دام‌ها به دلیل داشتن سازه سبک و موقتی خسارت دیده‌اند، اما از سوی دیگر این سازه به دلیل سبک بودن هرساله قابل احیا است.
لازم به توضیح است برنامه‌ریزی برای مرمت بناها و سازه‌های آسیب‌دیده انجام پذیرفته است و در روزهای آتی ضمن برآورد دقیق و کارشناسی خسارت وارد شده عملیات مرمت آغاز خواهد شد.

مخاطبان می توانند گزارش تصویری مستند دیارمیرزا از موزه میراث روستایی پس از بارش برف اخیر را در اینجا مشاهده کنند.

Share