مدیرکل گمرک آستارا خبر داد:

تشکیل ۱۴۴ پرونده قاچاق در گمرک آستارا و ضبط ۲۳ تن کالای اساسی

مدیرکل گمرک آستارا با اشاره به پرونده های قاچاق کالا و ارز در مرز این شهرستان گفت: از ابتدای سال جاری ۱۴۴ فقره پرونده به ارزش ۵۸۹ میلیارد ریال در گمرک شهرستان آستارا تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رسول امیدی در جمع خبرنگاران این شهرستان به مناسبت گرامی‌داشت ۲۶ ژانویه روز جهانی گمرک گفت: از ابتدای سال جاری، ۱۴۴ فقره پرونده قاچاق کالا و ارز به ارزش ۵۸۹ میلیارد ریال در گمرک شهرستان آستارا تشکیل شده است.

مدیرکل گمرک شهرستان آستارا با اشاره به پرونده های قاچاق مشروبات الکلی بیان کرد: ۹۰ فقره از پرونده‌های تشکیل شده مربوط به قاچاق مشروبات الکلی، ۳۸ فقره را مربوط به قاچاق خودرو و ۶ فقره را مربوط به قاچاق ارز بوده و درمدت‌ مذکور حدود ۲۳ تن کالای اساسی و موردنیاز مردم هنگام خروج از مرز از مسافران کشف و ضبط شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح جامه گمرکی توسط سازمان گمرک در چهار گمرک با اهمیت کشور تصریح کرد: یکی از آن‌ها، گمرک شهرستان آستارا است و محوطه‌سازی گمرک این شهرستان با اعتباری بالغ‌بر ۲۲ میلیارد تومان در قالب طرح مذکور، اجرا می‌شود که تاکنون بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

امیدی زمان آغاز محوطه‌سازی گمرک را از شهریور ماه سال ۹۸ و همچمین زمان اتمام آن را در طول ۳۰ ماه عنوان کرد و گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته مسیر تردد کامیون‌ها و خودروها تا تابستان سال ۹۹ آماده بهره‌برداری است که پس از بهره‌برداری از این مسیر، پروژه محوطه‌سازی وارد فازهای بعدی می‌شود.

مدیرکل گمرک شهرستان آستارا اشاره به فعالیت گمرک این شهرستان در سه حوزه جاده‌ای، ریلی و دریایی بیان کرد: در هیج‌جای کشور این ظرفیت وجود ندارد و بخش قابل‌توجهی از حجم فعالیت استان گیلان از طریق گمرک شهرستان آستارا انجام می‌شود که در اکثر رویه‌های گمرکی، رشد چشم‌گیری را شاهد هستیم.

وی گمرک جمهوری اسلامی ایران را مرتبط با ۲۵ سازمان مرتبط با حوزه تجارت دانست و عنوان کرد: الکترونیکی کردن رویه‌های گمرکی یکی از افتخارات آن است و تمام تلاش سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران این است که هزینه‌های تجاری برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برون‌مرزی، کاهش یابد.

مدیرکل گمرک آستارا راه‌اندازی تیر الکترونیک (E-TIR)، ایجاد دروازه مشترک تجاری با جمهوری آذربایجان، اخذ کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی، راه‌اندازی پلمپ الکترونیکی، استقرار صرافی در سالن مسافری، برگزاری و پی‌گیری جلسات مشترک مرزی و کمیته همکاری‌های مرزی را از دیگر اقدمات گمرک شهرستان آستارا در طی یک سال گذشته عنوان کرد.

به گزارش دیارمیرزا، اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، حمل و نقل داخلی و خارجی، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند و رتبه اول تجارت چمدانی مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات مرزهای شمال کشور را دارد.

Share