یادداشت/ رضا سیف پور

تاثیر «کرونا» بر بازار سرمایه

اخیراً رویترز در گزارشی بیان داشت که پس از گسترش روند انتشار بیماری ویروسی و مسری جدید به سه قاره جهان، ارزش دلار در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته است. یک تحلیل ساده این رفتار آن است که سرمایه گذاران از میان ارزهای معتبر جهانی، تصمیم گرفته‌اند تا دلار را جایگزین سایر ارزها از جمله یوان نمایند.

رضا سیف پور
دکترای مدیریت کسب و کار/ مدرس سواد مالی

این روزها همه جا صحبت از ویروس خطرناکی به نام کرونا است که منشاء اصلی آن کشور چین، یکی از اثرگذارترین کشورهای دنیا بر اقتصاد جهانی است. از طرفی می دانیم که به جهت همین جایگاه مهم اقتصادی، هر عاملی که بتواند اقتصاد چین را تحت تأثیر قرار دهد، ممکن است برسایر بازارها تأثیر نهاده و حتی مردم دیگر کشورها نیز، چه بسا تبعات کوچک و بزرگ آنرا سر سفره خود احساس نمایند.

اخیراً رویترز در گزارشی بیان داشت که پس از گسترش روند انتشار بیماری ویروسی و مسری جدید به سه قاره جهان، ارزش دلار در بازارهای جهانی روندی صعودی داشته است. یک تحلیل ساده این رفتار آن است که سرمایه گذاران از میان ارزهای معتبر جهانی، تصمیم گرفته‌اند تا دلار را جایگزین سایر ارزها از جمله یوان نمایند. بدیهی است این تصمیم سرمایه گذاران نمی‌تواند بی تأثیر از وضعیت اقتصادی جدید چین باشد. بسیاری از تحلیلگران بازارهای جهانی معتقدند؛ در حالی که هنوز مشخص نیست شیوع این بیماری تا چه حد باعث آسیب دیدن اقتصاد خواهد شد اما کاهش رشد اقتصادی به ویژه در چین مساله ای حتمی خواهد بود. این کارشناسان حتی میزان این کاهش را تا ۵ درصد هم پیش بینی می‌کنند. البته ناگفته نماند که این وضعیت نمی‌تواند چندان با دوام باشد چرا که بطور مثال تجربه تلخ ۲۰۰۳ کشور چین در مواجهه با بیماری «سارس» نشان می‌دهد که علی رغم همه آسیب‌ها، اقتصاد چین می‌تواند در میان مدت خود را بازیابی کند اما در کوتاه مدت انتظار براین است که سقوط بازارسرمایه در چین، سایر بازارهای سرمایه جهان را تحت تأثیر قرار دهد. این باور طی روزهای اخیر باعث روند نزولی بورس در اکثر کشورها از جمله ایران شده است. در عوض شاهد آن هستیم که بازارهای جهانی و به تبع آن بازار ایران به سایر گزینه‌های سرمایه گذاری از جمله سکه و ارز پاسخ مثبتی نشان داده است. لذا علی رغم تلاش‌های دولت، به احتمال زیاد طی روزها وهفته های آتی شاهد تنزل تدریجی شاخص‌ها در بازار بورس و روند ملایم صعودی بازار سکه و ارز خواهیم بود. البته شرایط خاص پایان سال و مهمتر از همه انتخابات پیش رو ممکن است باعث شود تا این روند همراه با نوسانات چشمگیری باشد با اینحال به نظر من طی سه ماه آتی بازار سکه و سپس ارز شاهد بیشترین روند نوسانی رو به بالا خواهد بود.

عامل تقویت این پیش بینی را باید سایه سنگین کرونا بر بازار نفت نیز دانست. چین در واقع دومین وارد کننده مهم نفت در جهان است که میزان واردات آن بر خلاف آمریکا بطور مداوم ومنظم در حال افزایش است. شیوع ویروس کرونا در بدترین زمان ممکن باعث شد تا به ناگهان میزان واردات نفت توسط چین کاهش یابد و این انتظار کاهشی می‌تواند سرمایه گذاران بازار نفت را نیز از این بازار فراری داده و به سوی بازارهای مطمئن‌تر همچون دلار و طلا سوق دهد که این به معنی افزایش قیمت‌های جهانی در این دو حوزه است. بدیهیست هرگونه تغییر در قیمت ارز و طلا در سطح جهانی تاثیرات سریع خود را بر بازار داخلی ماهم خواهد داشت لیکن به نظر می‌رسد با توجه به تمرکز شدید بانک مرکزی بر روی دلار و کنترل فعالانه قیمت‌ها، تمایل سرمایه گذاران داخلی به سمت سکه سوق پیدا کند. از اینرو همانطور که گفتم احساس می‌شود قیمت سکه بیش از سایر بازارهای سرمایه تحت تأثیر کرونا قرار گیرد که بخشی از آن تابع قیمت‌های جهانی و بخشیدیگر وابسته به انتظار بازار است.

  • ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲
Share