سید مجتبی نعیمی

به بهانه قانون انتخابات؛ وقتی هنوز میشود قانونی تخلف کرد

به نظر می‌رسد در این دوره از انتخابات مجلس، مهمترین ویژگی که باید در انتخاب داوطلب مجلس ملاک باشد، فسادستیز بودن و مقاومت وی در برابر فسادهای مختلفی است که اطراف نمایندگان مجلس می‌چرخد و خب، این سال‌ها دیده‌ایم که خیلی‌ها بند را به آب داده‌اند.

سید مجتبی نعیمی

راه شما برای مقابله با مریضی چیست؟ مدام سعی می‌کنید ویروس‌ها را بکشید؟ بله، برای مریض نشدن، حتماً باید ویروس‌ها را کشت. اما این همه سال که ویروس‌ها را کشتند، چه شد؟ چقدر به مریض نشدن ما کمک کرد؟ شاید همین بود که آدم به فکر «پیشگیری» افتاد. مبارزه با ویروس جای خودش، اما باید کاری می‌کردیم که با وجود ویروس‌های مختلف، برای آلوده نشدن به آنها، مقاوم می‌شدیم.

حالا فکر کنید مثل فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود، شرایط جوری بود که ویتامینی را مصرف می‌کردید و بعد از چند ساعت متوجه می‌شدید ویروسی وارد بدن‌تان شده است. در این شرایط، هرچند لازم است مبارزه با ویروس‌ها حرفه‌ای‌تر، پیچیده‌تر و تخصصی‌تر شود اما وقتی امکان تشخیص، تضعیف می‌شود، باید کاری کرد که اصلا مریض نشد. باید پیشگیری کرد. باید تن به هر بظاهر ویتامینی نداد.

اینها که گفتم، دقیقاً شرایط امروز کشور ماست و نسبت آن با خیل مشتاقان صندلی سبز مجلس. بگذارید پی‌برده بگویم. واقعیت این است که با وجود تلاش‌های بسیار برای اجرای عدالت در کشور، هنوز هم بعضی‌ها می‌توانند در بعضی حوزه‌ها «قانونی تخلف کنند». این همان اصلاح نشدن قانونی است که سال‌ها فریاد زده شده، اما دریغ از عمل موثر. این همان «تدلیس سیستماتیک» است. فکر می‌کنی ویتامین به بدن زده‌ای، اما حواست نیست که با دست خودت، ویروسی کشنده را وارد تن‌ت کرده‌ای.

در این شرایط چه باید کرد؟ وقتی سازمان‌هایی که وظیفه‌شان کشتن انگل‌های جامعه است اما به هر دلیلی زورشان نمی‌رسد یا نمی‌خواهند که زورشان برسد، چه باید کرد؟ «پیشگیری». در این اوضاع فقط باید مردم را آگاه کرد که به اسم نماینده مناسب، دزد بهشان قالب نکنند. آن هم چه دزدی؟ دزدی که کارش را خوب بلد است. هیچ ردی از خودش بجا نمی‌گذارد.

به نظر می‌رسد در این دوره از انتخابات مجلس، مهمترین ویژگی که باید در انتخاب داوطلب مجلس ملاک باشد، فسادستیز بودن و مقاومت وی در برابر فسادهای مختلفی است که اطراف نمایندگان مجلس می‌چرخد و خب، این سال‌ها دیده‌ایم که خیلی‌ها بند را به آب داده‌اند. اگر بتوانیم نماینده‌ای وارد مجلس کنیم که تن به فساد ندهد، یعنی برای فاسد نشدن مجلس بعدی، پیشگیری کرده‌ایم.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share