یک جامعه‌شناس در گفتگو با دیارمیرزا؛

بیکاری یکی از ریشه‌های ایجاد خشم در جامعه است | تاب‌آوری اجتماعی کاهش یافته است

نعیمی با بیان اینکه اطلاعات و آمارها نشان می‌دهد که قتل‌های رخ داده به صورت اتفاقی نبوده است، گفت: این آمارهای رسمی به ما می‌گوید دارای یک جامعه غیر متعادل هستیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، قتل پدر و پسر در بازار محلی کیاشهر، نزاع خونین چند جوان در گلسار رشت و مرگ تلخ جوان ۱۸ ساله با ضربات جاقوی یک جوان ۱۷ ساله، نزاع خونین بر سر قیمت میوه در تالش و مرگ یک فرد، قتل عام یک خانواده در روستای “گورابسر” کوچصفهان و…تقریبا روزی نیست که خبری از وقوع جنایت و درگیری خونین شنیده نشود.

دارای یک جامعه غیر متعادل هستیم/تاب آوری اجتماعی کاهش یافته است

در همین راستا عباس نعیمی جورشری، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در مورد علت وقوع قتل های متعدد که اخیرا در استان رخ داده است، اظهار کرد: این پرسش هم سوال درستی است و هم خطرناک. مقام محترم قضایی اعلام کرده که در حال حاضر ۱۵ میلیون پرونده مفتوح در کشور وجود دارد. همانطور که مشخص است حداقل دو نفر در هر پرونده درگیر هستند، شاکی و متشاکی. با حساب سرانگشتی ۳۰ میلیون به طور مستقیم و چه بسا ۶۰ الی ۷۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم در کشور درگیر امر قضایی هستند.

این پژوهشگر افزود: مدیران ارشد حوزه سلامت کشور اعلام کردند که در کشور میانگین مشکلات اعصاب و روان ۳ برابر نرخ متوسط جهانی است.

وی با بیان اینکه هر دوی این اطلاعات و آمارها نشان می‌دهد که قتل‌های رخ داده به صورت اتفاقی نبوده است، گفت: این آمارهای رسمی به ما می‌گوید دارای یک جامعه غیر متعادل هستیم.

این جامعه شناس با اشاره به خصوصیات جامعه غیر متعادل به دیارمیرزا گفت: من این نوع جامعه را جامعه آنومیک می دانم. آنومیک از آنومی که دورکیم فیلسوف و حقوقدان معروف بکار برده است. آنومی به موقعیتی گفته می شود که سامان، نظم و اعتماد اجتماعی بهم بریزد و همبستگی بین اعضا کاهش پیدا می کند.

نعیمی جورشری با بیان این مطلب که در حال حاضر جامعه به سوی دو قطبی و سه قطبی شدن پیش می‌رود، گفت: با کاهش مهربانی و محبت در بین افراد خشنونت اجتماعی افزایش پیدا می‌کند، گاه در طول روز شاهد هستیم که با یک بوق زدن افراد عصبانی شده و شروع به دعوا می‌کنند.

وی ادامه داد: ظرفیت تحمل مردم کم شده که این امر در روان شناسی تاب آوری اجتماعی نام دارد و هرگاه این امر در جامعه افزایش یابد، شاهد افزایش خشنونت خواهیم بود که شدیترین و قوی ترین نوع آن خودکشی و قتل است.

با بحران اعتماد در جامعه روبرو هستیم

این جامعه شناس با بیان این مطلب که در حال حاضر با بحران اعتماد در جامعه روبرو هستیم، گفت: متاسفانه اعتماد در بین خانواده‌ها و افراد در جامعه و مسئولان با مردم بسیار کم شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مهاجرت به استان گیلان می‌تواند از دلایل چنین اتفاقاتی باشد، گفت: این فرضیه زمانی درست خواهد بود که آمارها در سالهای متعدد نشان از افزایش خشنونت در یک مقطع خاصی از سال را نشان دهد، در حالی که قتل و آسیب‌های اجتماعی در سطح ملی رو به افزایش است.

وقوع قتل‌ مصداق کاهش همبستگی است/ به راحتی دروغ می‌گوییم

نعیمی جورشری با بیان اینکه جامعه‌ای آنومیک را تجربه می‌کنیم، یادآور شد: متاسفانه در جامعه شاهد دروغ‌های زیادی هستیم و مردم این امر ناپسند را بسیار عادی می‌پندارند و به راحتی به همدیگر دروغ می‌گویند غیب و حق‌الناس را کوچک می‌شمرند. البته این تنها به مردم بر نمی‌گردد بلکه مسئولان نیز به راحتی دروغ می‌گویند و همین سبب شده که اعتماد از بین برود.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه قتل‌ها مصداق کاهش همبستگی است، افزود: خشم‌های انباشته شده ناشی از کاهش همبستگی است و متاسفانه در کشور ما به افراد مهارتهای کنترل خشم و حتی مهارت زندگی را یاد نداده اند.

وی ادامه داد: راه بر طرف کردن آسیب‌های اجتماعی مثل قتل، افزایش اعتماد عمومی، افزایش همبستگی و اخلاقی عمل کردن است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه بیکاری یکی از ریشه‌های ایجاد خشم در جامعه است، گفت: بیکاری در بین افراد احساس تبعیض و خشم می کند. دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند وقتی آینده‌ای روشن را برای کسب و کار نمی‌بینند سرخورده و پر از خشم می شوند، چون بیکاری سبب فقر خواهد شد و همین فقر آستانه تحمل را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر ضرورت کارهای فرهنگی در کشور به دیارمیرزا گفت: متاسفانه تمام کارهای فرهنگی که صورت می‌گیرد، سوری است و هیچ خروجی ندارد. اساتید دانشگاه بسیار داریم اما چند نفر می‌توانند مقاله‌های تحلیلی ارائه دهند و راهکارهایی برای برون رفت از این نوع جامعه را عنوان کنند؟!

Share