مشاور وزیر بهداشت: ادعای نرخ باروری ۲.۱ دروغ محض است

با این روند جمعیتی در چند نسل آینده دیگر قوم گیلک نخواهیم داشت!

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچ کشوری مثل ما در ۳۰ سال گذشته چنین افت جمعیتی نداشته است، گفت: یقین دارم که برای ما برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ در تمام اسناد کشور آمده که نرخ رشد جمعیت ۲.۱ است به همین جهت همه چیز آرام است در حالی که این یک خلاف محض بود!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمداسماعیل اکبری در “نخستین نشست تخصصی جمعیت” به همت مرکز اندیشه و هم‌فکری راهبردی بسیج اظهار کرد: اسم این جلسه “نخستین نشست تخصصی جمعیت” است، این چه معنی دارد؟ به نظر من نشست تخصصی جمعیت بی‌معنی است، هدف ما اصلاح ساختار جمعیت در جمهوری اسلامی ایران است؛ جمعیت سه گروه تعریفی دارد، اول؛ جمعیت پایه که زیر ۱۵ سال است، دوم؛ جمعیت حین کار که بین ۱۵ تا ۶۵ سال است و سوم؛ جمعیتی که بالای ۶۵ سال است؛ جمعیتی ساختار اصلاح شده دارد و می‌تواند ادعا کند که جوان و شاداب است که این نسبت‌ها را داشته باشد: جمعیت سالمند حوالی ۶ درصد، جمعیت حین کار ۷۰ درصد و جمعیت ۱۵ سال ۲۴ درصد باشد که البته در این میان ۳ تا ۴ درصد تلورانس وجود دارد.

مشاور وزیر بهداشت گفت: اگر در جامعه‌ای تعداد سالمند افزایش پیدا کند، به مخارج نگهداری از آنها نیز افزوده می‌شود برای تامین این هزینه، تولید تحت شعاع قرار می‌گیرد؛ سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود به معنای دقیق‌تر جمعیت ما به سمت سالمندی پیش می‌رود؛ چنین کشوری دیگر از نظر سلامت و امنیتی توانمند نخواهد بود؛ لازم به ذکر است که این نسبت‌ها تنها با فرزند‌آوری اصلاح می‌شود، افزایش تعداد ازدواج ما را به جایی نمی‌رساند، مشغول شدن به فرزند‌آوری خود به خود مسئله ازدواج را نیز محقق می‌کند؛ کشورهای جهان برنامه‌هایی ۱۰۰ ساله برای این موضوع تدوین می‌کنند، مثلا آمریکا از ورود جوانان به کشورش جلوگیری نمی‌کند زیرا هم نیروی کار خود را تامین می‌کند و هم در آینده فرزندان آنها به جمعیت پایه تبدیل می‌شوند.

وی افزود: همه کشورها برای جذب جمعیت، جاذبه‌های مهاجرتی تعریف کرده‌اند، ما در ایران شاخص‌هایمان را براساس شاخص‌های ابتر غربی تعریف کردیم، این مسئله بر عکس عمل می‌کند و موجب افزایش مهاجرت به خارج از کشور می‌شود، کشورهایی که توانستند ۶۷ درصد جمعیت کار خود را حفظ کنند در حال حاضر فرزندآوری را محور قرار داده‌اند؛ پوتین و مکرون دائما در حال فعالیت در این زمینه هستند. ما باید اعلام کنیم که حتما ۴ فرزند هدف تشویقی است در حال حاضر ۵ سال طول می‌کشد تا یک زوج بچه‌دار شوند، الان یقین دارم که ما در طی یک برنامه مدون بین‌المللی به این چاله افتاده‌ایم؛ برای مثال استان گیلان TFR  نزدیک به ۱.۲ درصد دارد این بدان معنی است که در چند نسل آینده دیگر قوم گیلک نخواهیم داشت! در قسمت‌‌های غرب کشور نیز تا ۳۰ کیلومتر نزدیک مرز، خالی از جمعیت است؛ ایران سریع‌ترین و بیشترین ضریب سقوط جمعیت در جهان را دارد، در سال ۱۳۹۵ طی سرشماری، رشد جمعیت ۱.۲۴ صدم درصد اعلام شد، من تحقیقی انجام دادم و به مطالبی پی بردم کسانی که در این زمینه قصد فعالیت دارند باید دانش و دیتا پیدا کنند و مسلح شوند، ما متوجه شدیم این دیتاها زیر سؤال است، تا اینکه دکتر نمکی وزیر بهداشت شد و من به عنوان مشاور وی مشغول به کار بر روی جمعیت شدم.

اکبری تصریح کرد: من با مشاهده آمار TFR 2.1 قانع نشدم زیرا در نروژ، فنلاند، عربستان نیز آمار ۲.۱ است؛ در ادامه آنالیز دیتا کردیم و امروز اعلام می‌کنم ۲.۱ نرخ رشد جمعیت یک حرف دروغ است که در اسناد آمده و از لحاظ علمی پشتوانه‌ای ندارد، در سال ۹۸، ۱۵ هزار تولد کمتر از سال ۹۷ داشته‌ایم چطور ممکن است این آمار درست باشد!؟ من برای نشان دادن این خطای فاحش ۷۰ سال TFR کشور را مطالعه کردم، من از دیتای ملی استفاده نکردم و خودم به شخصه دست به کار شدم.

مشاور وزیر بهداشت افزود: تاکنون ۶۰ درصد دستورالعمل‌های وزارت بهداشت تغییر پیدا کرده‌اند و در ادامه من تلاش خود را برای تغییر ۴۰ درصد باقیمانده خواهم کرد، با این حال من یقین دارم که برای ما برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ من با متخصصان جلسات متعددی داشتم که در طی آنها، روی اعداد مورد نظر بحث شد در نهایت آنها تسلیم شدند و اعداد ما را پذیرفتند؛ این نتایج به محضر مقام معظم رهبری تقدیم شد مبنی بر اینکه این اعداد ساختگی هستند و این آمار در واقع ۱.۸۴ درصد است در ادامه بر علیه من کارشکنی شد اما با این حال بحث‌های علمی مربوطه را ادامه خواهم داد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت توفیق یافتیم این اعداد را مجددا تثبیت کنیم، معنی آن این است که نرخ رشد یک لغت گول‌زننده است! باید بدانیم در چه حوزه‌هایی رشد کردیم مثلا رشد جمعیت سالمند یک خلاف است اما افزایش جمعیت پایه و یا نیروی کار صحیح است، در تمام اسناد رسمی جمهوری اسلامی نوشته شده بود که نرخ رشد جمعیت ۲.۱ است به همین جهت همه چیز آرام است و جای نگرانی نیست! در حالی که این یک خلاف محض بود؛ این نتیجه سیاست‌مداران ما را آرام می‌کرد و به آنها می‌گفت که همه چیز آرام است؛ هیچ کشوری مثل ما در ۳۰ سال گذشته چنین افت جمعیتی نداشته است، این گرفتاری ما را در شمار ۴ کشور پیر جهان قرار می‌دهد در حالی که دورتادور ما جوان هستند؛ در آینده ایران دیگر نمی‌تواند قد علم کند، در صورت عدم اصلاح رویه فعلی، این اتفاق خواهد افتاد! تنها یک حرکت بسیجی معنادار می‌تواند این جریان را تغییر دهد؛ این دیگر تولید موشک نیست و بحث تغییر فرهنگ و ایجاد عشق  و آگاهی است.

اکبری با بیان اینکه مسلمانان معمولا یک زنه هستند، اضافه کرد: معمولا ۷۰ درصد دختران به خانه بخت می‌روند و ۳۰ درصد دیگر هرگز ازدواج نمی‌کنند، برای بالا رفتن TFR، جمعیت ازدواج کرده باید جور آن ۳۰ درصد را بکشند؛ دعوای ما این است که چند فرزند را مبنا قرار دهیم؟ آیا همه خانم‌هایی که ازدواج می‌کنند ۳ بچه به دنیا می‌آورند؟ باید پروموشن (برنامه‌ راهبردی) سیاستگذاری برای روی ۴ فرزند تغییر کند؛ در کشورهای اروپایی به ۴ فرزند مزایای زیادی از جمله خانه و هزینه‌های زندگی تعلق می‌گیرد، در فرمان حقوقی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده صراحتا گفته شده است TFR باید به سطح جانشینی برسد لذا برنامه‌ریزی باید بر مبنای ۴ فرزند قرار بگیرد؛ اگر می‌خواهیم برای افزایش جمعیت تلاش کنیم باید ساختارهای حاکمیتی، ساختارهای حکومتی و ساختار تولیتی را مورد توجه قرار دهیم؛ در حال حاضر اگر بخواهیم فرزند چهارم خود را بیمه کنیم دیگر سرانه حمایتی دریافت نخواهیم کرد! و طبق قوانین وزارت رفاه هر کس مجردتر باشد شانس کار بیشتری دارد و هیچ فضایی برای کسانی که چند بچه دارند در نظر گرفته نشده است!

مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: چهارمین گروه موثر در افزایش جمعیت، خود مردم و جمعیت هستند؛ اشتباه است که بگوییم مردم نمی‌خواهند بچه‌دار شوند، ما کاری کردیم که مردم اینگونه باشند! زیرا هیچ امکانی را برای آنها فراهم نکردیم؛ مهم‌ترین بحث، مسئله مالی است؛ اما آیا آدم‌های ثروتمند، بیشتر فرزند‌آوری می‌کنند یا فقرا؟ می‌بینیم که جامعه فقیر تولید نسل بیشتری دارد، پس مشکل اصلی پول نیست؛ آنچه در اقتصاد تاثیر می‌گذارد، سیاست اقتصادی است که در عین حال مهم‌ترین مولفه موثر بر فرزند‌آوری است؛ هر کاری که می‌کنیم باید مردم سالار باشیم و اگر به این سمت حرکت کنیم همه چیز اصلاح می‌شود؛ در انتخابات مجلس به کسی رای ندهیم که میلیاردها تومان خرج می‌کند این افراد نمی‌توانند معضل جمعیت را حل کنند؛ اگر می‌خواهیم کار انجام دهیم باید ساختارهای روتین کشوری را کنار بزنیم و بسیجی عمل کنیم؛ الان موقعی است که به حضرت زهرا(س) متوسل شویم و با صداقت پیش برویم.

Share