یادداشت/ سید آرمین سروسر

بارش برف، وظایف مسئولان و مشارکت شهروندان

بارش برف برای مسئولان مدیریت شهری در سراسر دنیا معانی متفاوتی دارد. عده ای آن را نعمت الهی می دانند و بارش برف را یک عامل طبیعی در فصل های سرد سال با شدت کم و زیاد دانسته و با برنامه ریزی در بخش های تحت نظر خود، سعی می کنند که شرایط عادی را در برنامه های کاری خود به اجرا در بیاورند.

سید آرمین سروسر

مدرس دانشگاه

بارش برف برای مسئولان مدیریت شهری در سراسر دنیا معانی متفاوتی دارد. عده ای آن را نعمت الهی می دانند و بارش برف را یک عامل طبیعی در فصل های سرد سال با شدت کم و زیاد دانسته و با برنامه ریزی در بخش های تحت نظر خود، سعی می کنند که شرایط عادی را در برنامه های کاری خود به اجرا در بیاورند و با بررسی اقدامات در حوزه مدیریت بحران، خود را برای شرایط بحرانی ناشی از بارش برف آماده می کنند اما عده ای دیگر از مسئولان دچار ناراحتی، استرس، اضطراب و سردرگمی می شوند و با تصمیمات شتابزده و نادرست به دلیل نداشتن برنامه مشخص و عدم توجه به اقدامات مدیریت بحران در شرایط بحرانی ناشی از بارش برف، باعث بوجود آمدن مشکلاتی در حوزه کاری خود می شوند.

از آنجا که مدیریت خیابان ها و معابر شهر از جمله وظایف شهرداری ها می باشد به همین دلیل آنها تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا با برنامه ریزی های قبلی و اجرای آن ها در هنگام وقوع بحران های برف و طوفان بتوانند شرایط مناسبی برای ادامه کار و فعالیت ایجاد نموده و از توقف فعالیت های شهری تا حد مقدور جلوگیری نمایند همچنین مسئولان شهری نیز می توانند اقدامات زیر را انجام دهند:

– شهرداری ها، استانداری ها و دهداری ها باید برای پیشگیری از ایجاد شرایط بحرانی در هوای برفی با سازمان هواشناسی هماهنگ باشند و شرایط پیش رو را پیش بینی کنند.

– شن پاشی و نمک پاشی کوچه ها و خیابان ها یکی از بهترین راه های رفع لغزندگی معابر است که به کاهش آمار تصادف ها و خسارت های مالی و جانی منجر می شود.

– در روزهای برفی سال، شهرداری و سامانه های حمل و نقل شهری باید با افزایش وسایل حمل و نقل عمومی، مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و پرهیز از استفاده از ماشین های تک سرنشین تشویق کنند.

– برف روبی مناسب توسط شهرداری ها یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از یخ زدن معابر و کاهش خطر تصادف و ترافیک است.

– رسانه ها هم باید به کمک شهرداری ها و مسئولان شهری به مردم گوشزد کنند که جز در موارد ضروری، در چنین روزهایی از خانه بیرون نروند و باعث ایجاد ترافیک نشوند.

* اساساً به کارگیری مشارکت شهروندان در فرآیندهای شهری امری است که به شدت مورد توجه قرار گرفته است. شهروندان به عنوان بزرگترین گروه ذی نفع از مدیریت شهری، مناسب ترین و برترین گزینه جهت همسویی مدیریت شهری با خواست شهروندان می باشد.

* یکی از کارهایی که ستاد مدیریت بحران، وزارت کشور و وزارت بهداشت می توانند برای کنار آمدن مردم با شرایط سخت آب و هوایی انجام بدهند، آموزش فراگیر از طریق رسانه های فراگیر است. مسئولان ذیربط باید با کمک رسانه های جمعی، مردم را با آموزه های مدیریت بحران در چنین شرایطی آشنا کنند آموزه هایی که برخی از مهمترین آن ها می تواند شامل موارد زیر باشند:

– از نخستین روزهای سرد سال باید آذوقه خشک در خانه داشته باشید همچنین بهتر است چند بطری بزرگ آب معدنی پلمپ شده و مقداری مواد غذایی انرژی زا مانند خرما تهیه نمایید.

– حتما در خانه تعدادی شمع و چراغ نفتی داشته باشید.

– به اندازه کافی پتو و لباس گرم در دسترس داشته باشید.

– در روزهای سرد و برفی سال، قید مسافرت های غیر ضروری و تفریحی را بزنید و اگر ناچارید سفر کنید حتما قبل از سفر با راهداری یا هواشناسی تماس بگیرید و از وضعیت جاده ها و هوا اطمینان حاصل کنید.

– قبل از سفر در زمستان از سالم بودن برف پاک کن و بخاری ماشین مطمئن شوید و زنجیر چرخ هم به همراه ببرید.

– قبل از سفر گوشی های تلفن همراه خود را شارژ کنید تا در صورت بروز مشکلات جاده ای بتوانید تماس های فوری بگیرید.

و…

*** در پایان باید به این نکته اشاره کنم که بارش برف و به دنبال آن بحران های ناشی از آن در همه جای دنیا اتفاق می افتد ولی آن چیزی که مهم است غافلگیر نشدن و عملکرد و عکس العمل مناسب مسئولان و شهروندان است و تنها راه آن آموزش و همچنین استفاده از افراد توانمند در مدیریت شهری است اگر مسئولان مدیریت شهری ما افرادی متخصص باشند و برای حوزه مدیریتی خود برنامه ریزی داشته باشند و برای رویارویی با بحران ها از جمله بحران های ناشی از بارش برف آموزش دیده باشند و همچنین سایر مسئولین و دستگاه های مربوطه با توجه به وظیفه و نقش خود در ارائه آموزش های لازم به مردم جهت رویارویی با بحران ها در شرایط بحرانی همت گمارند، بهترین عملکرد و عکس العمل را از مسئولان و شهروندان در برابر بحران های ناشی از بارش برف شاهد خواهیم بود.

منابع

۱- بهروز, امیرحسین، ۱۳۹۴، تحلیل راهکارهای کاربردی افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت اقتضایی بحران سفید، هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران.

۲-  بسته آموزشی و اطلاعاتی بحران برف، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، معاونت بهداشت، دفتر آموزش و ارتقای سلامت.

Share