میز کالایی بادام زمینی در آستانه برگزار شد

بادام زمینی، به عنوان هویت و برند آستانه در تاریخ ایران ثبت شده است

فرهاد دلق پوش در نخستین میز کالایی بادام زمینی که با حضور مسئولین سازمان توسعه تجارت ایران و فرماندار آستانه اشرفیه و سایر مسئولین استانی و شهرستانی صبح امروز برگزار شد، گفت: وظیفه همگی شناسایی ظرفیت های مطلوب استان است تا به بتوانیم به نحوه احسن از آنها بهره برداری کرده و در راستای توسعه اقتصادی استان و ارتقا معیشت مردم گام برداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا فرهاد دلق پوش در نخستین میز کالایی بادام زمینی که با حضور مسئولین سازمان توسعه تجارت ایران و فرماندار آستانه اشرفیه و سایر مسئولین استانی و شهرستانی صبح امروز برگزار شد، گفت: وظیفه همگی شناسایی ظرفیت های مطلوب استان است تا به بتوانیم به نحوه احسن از آنها بهره برداری کرده و در راستای توسعه اقتصادی استان و ارتقا معیشت مردم گام برداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان افزود: شکرخدا استان گیلان دارای مزیت های مختلف کشاورزی و صنعتی است که خداوند متعال آن را ارزانی این استان کرده و باید در جهت رونق تولید گیلان سیاست های حمایتی اتخاذ و امکانات مناسبی را برای معیشت مردم از این ظرفیت اقتصادی مهیا نماییم.

وی گفت: استان گیلان از زیتون رودبار تا چای لاهیجان، برنج و بادام گرفته از ظرفیت خوبی برای ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده بیشتر اقتصادی برخوردار می باشد که باید به شکل تخصصی به این ظرفیت‌ها پرداخته شود و از وضعیت سنتی گذشته خارج شود تا موجب ارتقای بیشتر اقتصاد و اشتغال استان شود.

دلق پوش افزود: یک محصول تولیدی در کنارش یک زنجیره تولید و اشتغال را به صورت بالفعل در خود دارد و باید با برنامه‌ریزی مناسب از آن استفاده شود و در اقع خاستگاه بادام زمینی در آستانه اشرفیه است و ریشه تاریخی این محصول اقتصادی به این آب و خاک تعلق دارد.

این مسئول خاطر نشان کرد: هم اکنون برای بادام زمینی در شهرستان آستانه ۲۹۴۹ هکتار زیر کشت داریم که منجر به تولید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن بادام خام شده است. ما در کشور در خصوص بادام زمینی ۲۲۰ تن واردات داریم ۱۵۳ تن صادرات داریم که نشان از وجود ظرفیت خالی برای تولید بیشتر برای مصرف در کشور است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در ادامه گفت: سیاستهای حمایتی باید به کشت و تولید حرفه ای بیشتر با فرآوری مشتقات فراوان این محصول بیانجامد و لازم است این داشته های گیلان به صورت مناسب حمایت و ساماندهی شود.

دکتر دلق پوش گفت: متولی این موضوع یک دستگاه سازمانی نیست بلکه یک عزم استانی و تعهد، تعصب جدی همگانی را می طلبد و در بخشهای بسته بندی و صادرات و ارزآوری آن برنامه‌ریزی دقیق شود تا از این محصول و نعمت خدادادی کمال بهره برداری در جهت توسعه اقتصاد و اشتغال انجام پذیرد.

گفتنی است هم اکنون؛ بیش از۸۰ درصد بادام با کیفیت گیلان و‌ شصت درصد بادام کشور در آستانه‌اشرفیه تولید می‌شود ولی ۹۰ درصد بادام‌های تولیدشده در کشور به صورت سنتی فرآوری برای عرضه به بازار وارد این شهرستان می‌شوند که این امر باعث فعالیت ۱۰۷ واحد صنفی در سطح شهر و روستا و همچنین ایجاد اشتغال برای هفت هزار خانوار شده است.

متولی بخش صنعت، معدن وتجارت گیلان استفاده بخش خصوصی برای مکانیزه کرده مراحل کاشت و برداشت بادام برای بهره‌وری و میزان تولید بادام در استان موثر خواهد بود.

رئیس سازمان صمت گیلان تاکید کرد: این محصول به عنوان هویت و برند و در آستانه اشرفیه برای این شهر شده است سوغات ویژه آستانه اشرفیه است و در این رابطه نگاه و رویکرد ملی به گیلان به لحاظ سهولت ارتباط با کشورهای حاشیه خزر و داشتن بنادر و بزرگترین مرز ارتباطی به لحاظ نزدیکی به کشورهای ساحلی خزر که ۴۰ مایل از سایر استانه نزدیک‌تر است باید یک نگاه استراتژیک باشد.

وی افزود: در کنار مزیت ها و زیرساخت‌های موجود در گیلان ،تدابیر لازم برای ارتقای تولیدات و صادرات باید به اتخاذ شود، حجم صادرات گیلان تا دو سال پیش، بیش از ۲هزار و پانصد میلیون دلار نبود ولی هم اکنون برای نیل به صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری هدف‌گذاری شده است که تاکنون بیش از ۸۰ درصد آن بر اساس آمار گمرک گیلان محقق شده است.
گفتنی است در ادامه در این نشست آقای پیام ناصر قدسی، معاون هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران و یونس رنجکش، مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری گیلان به ارائه نقطه نظرات پرداختند.

Share