سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد:

انسان جایز الخطاست پس شورای نگهبان هم می تواند اشتباه کند!

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: انسان جایز الخطاست پس شورای نگهبان هم می تواند اشتباه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه چهل ستون که از شبکه پنج سیما پخش شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر شورای نگهبان حذف شود چه اتفاقی میفتد؟ گفت: از لحاظ شکلی خیر ولی از نظر محتوایی خیلی اتفاقات میفتد زیرا در همه نظام های سیاسی شما ناچارید روشی برای نظارت‌ها داشته باشید و باید به نحوی انجام شود. اصل نظارت است که باید انجام شود.

وی افزود: ما بدلیل اینکه نظارت بر مصوبات مجلس را داریم جریان کارمان همیشگی است و هر هفته جلساتی را برای نظارت بر مصوبات مجلس داریم‌. همین چهارشنبه ۱۲ مصوبه را داریم که باید بررسی کنیم.

وی افزود: انسان جایز الخطاست پس شورای نگهبان هم می‌تواند اشتباه کند. مثلا ممکن است نسبت به مصوبه نظرمان خیلی با لحاظ همه جوانب داده نشده باشد.

کدخدایی درباره انتخابات مجلس گفت: انتخابات یک کنش سیاسی و اجتماعی است و زمانی که تعداد داوطلبان بالا می‌رود تعداد بیشتری درگیر می‌شوند و افراد مختلف هم تلاش می‌کنند از این مرحله عبور کنند و هجمه‌ها دارد و برخی دوستان انتظاراتی دارند و ما ناچاریم قانون را رعایت کنیم زیرا هر کسی انتظاری دارد و مثلا در بیرون می‌گویند ما مرتکب تخلفی نشدیم و شورای نگهبان بی‌دلیل رد صلاحیت کرده و از این مسایل مطرح هست.

وی در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت نمایندگان مجلس که پرونده داشتند، افزود: خواهشا اصلاح کنید که تعدادی از نمایندگان مجلس که صلاحیت‌شان تایید نشده بود، پرونده داشتند.

کدخدایی افزود: انسان در حال تحول هست و از جهت حقوقی و قانونی ، ما ملزم هستیم صلاحیت افراد را برای هر دوره‌ای بررسی کنیم، چون یک دوره‌ای هست و اگر افراد مشکلاتی داشته باشند طبیعتا شورای نگهبان در دوره بعد آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. بررسی صلاحیت رییس جمهور هم همین طور بوده است. در مجلس خبرگان و ریاست جمهوری و مجلس، بررسی‌ها برای همان دوره است و با پایان دوره باید صلاحیت‌ها مجددا بررسی شود. ما دلایل رد صلاحیت‌ها را نمی توانیم در رسانه‌ها بگوییم . قانون حکم کرده محرمانه باشد و اصول و قوعد اخلاقی و اسلامی هم می‌گوید که مسایل شخصی را بیرون اعلام نکنیم.

وی تاکید کرد: اصلاح نظام انتخاباتی نکته دیگری است که باید قانون اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره عدم التزام به اسلام که یکی از دلایل رد صلاحیت ها بود، گفت: باید نمایندگان، قانون مجلس را عوض کنند اما از این جهت گفته اند عدم التزام به اسلام یعنی به مفهوم این نیست که فرد مسلمان نباشد بلکه یعنی فرد یکی از واجبات را رعایت نکرده است. افراد مسلمان ممکن است مرتکب تخلفی شوند. مثلا اگر فرد مسلمان مرتکب سرقتی شود، این فرد مسلمان است و سوء استفاده از مال دیگری و تصاحب مال دیگری من غیر حق کرده است. آیا فردی که سارق است را می‌گویید غیرمسلمان؟ خیر او عدم التزام به یکی از احکام اسلامی را داشته است که در بحث صلاحیت‌ها همین طور است.

وی افزود: ما اگر طبق قانون بتوانیم کاری کنیم توضیح می‌دهیم و خیلی‌ها تشریف می‌آورند و چنین مطلبی دارند که کوتاه بیایید ما می‌گوییم در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم. حرف‌ها را می‌شنویم و توضیحات را می‌دهیم و می‌گوییم دستمان بسته است.

کدخدایی ادامه داد: جایی که قانونی وضع شده باید قانون منطبق با اقتضائات جامعه شود. ما پیشنهادی که داشتیم این بود که قانون را براساس شرایط روز اصلاح کنید. چرا باید بیش از ۱۶ هزار نفر ثبت‌نام کننده برای ۲۹۰ کرسی داشته باشیم؟

وی افزود: از طرفی دیگر ایا باید از احزاب و نقش احزاب در انتخابات استفاده کنیم؟ چرا شورای نگهبان مرتب باید مورد هجمه باشد؟ اگر قانون را اصلاح کنیم طبعا احزاب و افراد باید مسولیت‌شان را بپذیرند.

وی افزود: ما قانون درباره احزاب داریم. هم قانون اساسی و هم قانون احزاب را داریم و احزابی هم که به ثبت رسیدند را داریم ، اما احزاب غیرثبت شده هم فعالند و در قالب جناح و فرد هستند و جناح‌ها و گروه‌های بدون شناسنامه مسئولیتی نمی‌پذیرند و هزینه‌ای به مردم و جامعه تحمیل می‌کنند و شما نمی‌دانید انها چه مسولیتی دارند؟ اگر احزاب شناسنامه دار نقش جدی در انتخابات داشته باشند لازم نیست شورای نگهبان انقدر ورود جزیی داشته باشد. آن وقت احزاب می‌توانند نمایندگانشان را معرفی کنند و اگر شورای نگهبان هم اختلاف و مساله‌ای باشد در نهایت ورود می‌کند و کنش‌های اولیه برای بررسی صلاحیت‌ها در گام اول برای احزاب می‌تواند انجام شود؛ لذا قوانین مربوط به احزاب باید اصلاح شود و نقش احزاب شناسنامه‌دار را به رسمیت بشناسیم تا مطالبه‌ای از انها داشته باشیم.

کدخدایی افزود: احزاب یک استمرار دارند، نمی‌خواهند برای یک دوره و برای یک مقطع باشند و باید از اعتبار خودشان استفاده کنند و نباید اعتبارشان مخدوش شود ولی الان افراد یا جناح های غیرشناسنامه دار به میدان می‌آیند و شما بعد از انتخابات خیلی از احزاب را پیدا نمی‌کنید.

وی ادامه داد: مثلا نماینده‌ای برای یک دوره می‌آید و اگر در آن دوره کارهای خلاف زیادی کرد و بعد از آن دوره کنار رفت، چه کسی پاسخگو است؟ ولی اگر احزاب آنها را حمایت کنند، طبیعتا ان حزب به خاطر اعتبار خودش هم که شده سعی می کند افرادی را معرفی کند که موثر باشد و بعد در جامعه پاسخگو هست.

Share