شهردار رشت: بیش از 70 درصد معابر فرعی بازگشایی شد

از مردم عزیز رشت عذرخواهی می‌کنم | برخی تنها در فضای مجازی انتقاد کردند

ناصر حاج‌محمدی، شهردار رشت در گفتگویی اظهار داشت: با توجه به امکانات کم شهرداری در عملیات برف روبی از مردم عزیز رشت عذرخواهی می‌کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا، ناصر حاج‌محمدی، شهردار رشت در گفتگویی تلفنی در خصوص فعالیت های شهرداری رشت در بحران برف گفت: از همان ساعات اولیه که برف شروع به باریدن کرد به مدت ۴۲ ساعت این بارش ادامه داشت و همزمان با بارش برف در ۲۴ ساعت نخست، عملیات برف روبی در سطح شهر انجام گرفت و پس از گذشت ۲۴ ساعت با تمام توان شهرداری حضور پیدا کرد و در بین ۵۵ محله ی شهر از ۱۵ ناحیه ی پنج منطقه شهرداری ماشین آلات شهرداری بر اساس برنامه ی از پیش تدوین شده تحت فرماندهی واحد شهردار و معاون خدمات شهری عملیات برف روبی انجام شد.

وی افزود: در حین کار تمام نیروی انسانی شهرداری اعم از نیروهای اداری و صف و ستاد همگی پای کار بودند و در ۲۴ ساعت نخست برف را به طور کامل پیش از اینکه برف بر زمین بنشیند برف روبی انجام دهیم اما پس از آن بارش برف شدت گرفت و از سویی خستگی کارکنان شهرداری، فرسودگی ماشین آلات و استهلاک بالای آنها سرعت کار را گرفت و ده دستگاه از ۴۸ دستگاهی که عملیات برف روبی را انجام می دادند خراب و از گردونه خارج شدند که با تعمیر مجدد، دوباره به چرخه برف روبی بازگشتند و برخی از ماشین آلات نیز دچار سانحه شدند و این موارد وقتگیر بود.

حاج‌محمدی اضافه کرد: از طرفی شدت باد همزمان با بارش برف سرعت گرفت و نهایتا در ساعات پایانی بارش، این شدت افزایش یافت و  در حدود ۷۰ سانتی متر برف بر زمین نشست و با توجه به اینکه میزان   بزرگ راهها، معابر اصلی، شریانهای اصلی و فرعی شهر رشت به بیش از دو میلیون متر مربع می رسد اگر این عدد را در ۷۰ سانتی متر ضرب کنید حجم برفی که حاصل می شود بسیار زیاد است و شهرداری بر اساس سیاست های اتخاذ شده مدیریت بحران استان که در جلسه ستاد بحران به ریاست مهندس اسلامی عنوان گردیده بود مبنای کار را بازگشایی شریانهای اصلی شهر بنا به تصمیم ستاد مدیریت بحران قرار داد و روز ۲۲ بهمن ماه باید مسیرهای راهپیمایی را بازگشایی می کردیم و تمام تمرکز را بر این امر قرار دادیم اما شدت برف به گونه ای بود که فی الفور مسیرها پر از برف می شد.

وی ادامه داد: شهرداری تمام پتانسیل خود را برای بازگشایی مسیرهای راهپیمایی تا میدان شهدای ذهاب بکار گرفت تا مردم بتوانند در راهپیمایی باشکوه چهل و یکمین سالگرد  انقلاب اسلامی حضور یابند  و پس از اتمام بارش برف کار شهرداری لحظه به لحظه بیشتر شد. تماس های زیادی از دستگاههای مختلف صورت می گرفت. اعضای محترم شورای شهر در محل اتاق مدیریت بحران شهرداری رشت حضور داشتند آقایان حاجی پور، زاهد، عاقل منش، علیپور که از ابتدای بحران پای کار بودند و   در طول بارش ها جناب آقای استاندار از محل عملیات برف روبی شهرداری بازدید کردند و  جناب آقای اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز حضور یافتند و پس از آن شهرداری عملیات برف روبی را ادامه داد.

شهردار رشت افزود: یک روز پس از بارش برف (روز سه شنبه) کل معابر درجه یک رشت بازگشایی شد و در معابر بزرگراهی انسداد مسیر نداشتیم و بنا به توصیه ی ستاد بحران مبنی بر اولویت داشتن مسیرهای اصلی  پس از بازگشایی این مسیرها از دیروز بازگشایی مسیرهای فرعی و درجه دو را آغاز کردیم و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مسیرهای فرعی بازگشایی شده است.

وی تاکید کرد: دیروز در جلسه ی ستاد مدیریت بحران که به ریاست استاندار گیلان و با حضور دکتر نوبخت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و وزیر راه و شهرسازی  تشکیل شد، دکتر نوبخت در واقع به کمک استان آمدند و از بنده سوال کردند که چه مشکلاتی داریم و اینجانب عنوان کردم که برای رفع مشکلات شهر نیاز به ۳۰ دستگاه کمپرسی،۳۰ بیل بکهو و لودر داریم تا کلیه ی معابر فرعی سطح شهر را بازگشایی کنیم و ظرف یک هفته نیز می توانیم کل برف در شهر را جمع آوری کنیم و خوشبختانه دکتر نوبخت این مساله را به عنوان مصوبه تصویب کردند و امروز ۳۰ دستگاه کمپرسی از ساعت ده صبح در اختیار شهرداری قرار گرفته و همه ی کامیونها نسبت به حمل دپوهای برف  در حال اقدام هستند.

وی ادامه داد:  سه دستگاه بیل بکهو و یک دستگاه لودر  نیز به صورت کمکی از سایر نهادهای اجرایی در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

شهردار رشت با ابراز خرسندی از بهبودی شرایط جوی گفت: شرایط خوب جوی موحب گردید تا شهرداری بتوانند خدمات رسانی بهتری انجام دهد.

حاج‌محمدی با قدردانی از رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به جهت حضور وی در گیلان اظهار داشت: حضور گرم دکتر نوبخت موجب شد تا خادمین مردم در شهر رشت انرژی مضاعفی یابند.

وی خاطر نشان کرد: برخی از اعضای شورای شهر، آقایان حاجی پور، زاهد، علیپور، عاقل منش به صورت تمام وقت در ۴ روز گذشته در ستاد مدیریت بحران حضور داوطلبانه داشتند و جناب آقای رمضانپور نیز به صورت عملیاتی وارد شدند و جا دارد که از حضور همه ی این عزیزان تقدیر و تشکر کنم.

وی با انتقاد از عملکرد برخی گفت: برخی ها نیز تنها عکس سلفی گرفتند و به عملیات شهرداری انتقاد کردند و با شهردار تماس می گرفتند و در اینستاگرام استوری می گذاشتند.

حاج‌محمدی با اشاره به مصدومیت خود در عملیات برف روبی عنوان کرد: با توجه به مصدومیتی که روزهای گذشته داشتم حتی نتوانستم تاکنون به پزشک مراجعه کنم و همچنان به وظایف خود ادامه می دهم و جا دارد که از تک تک پرسنل شهرداری تشکر و قدردانی کنم و از مردم شهر رشت نیز عذرخواهی می کنم اما با توجه به امکانات  موجود، پرسنل شهرداری از جان و دل مایه گذاشتند و نتواتستند آنگونه که باید در آن واحد کل برف شهر را برف روبی کنند.

شهردار رشت تاکید کرد: از مردم و کسبه ی محترم شهر رشت درخواست می کنم تا جلوی درب منازل و پیاده روهای درب مغازه های خود را برف روبی کنند و این کمکی است به خود و شهرداری خواهند کرد تا عبور و مرور راحتتر صورت گیرد و شهرداری نیز فرصت یابد تا به مناطق محروم تر رسیدگی کند.

وی با انتقاد از سخنان برخی از کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای در فضای مجازی گفت: برخی از کاندیداهای محترم به جای حضور در بین نیروهای شهرداری و رویت فعالیت های آنان در فضای مجازی انتقاد کردند که این انتقادات جنبه ی شعاری داشت و در عمل همراهی نداشتند و به نیروهای شهرداری کم لطفی کردند.

شهردار رشت اظهار داشت: از آنجایی که نزولات جوی به جهت شرایط موجبات نارضایتی مردم شهر رشت را فراهم کرد با توجه به امکانات موجود شهرداری به عنوان شهردار رشت از مردم عزیز رشت عذرخواهی می کنم.

وی در پایان از حضور و همراهی دادستان گیلان، نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران قدردانی کرد.

Share