رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت مطرح کرد:

احتمال جهش و افزایش بیماریی‌زایی کروناویروس | ویروس کرونا در حالت نهفتگی هم قابل انتقال است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از این کروناویروس در مقایسه با بیماری‌های مشابه کمتر است، گفت: احتمال جهش و افزایش بیماریی‌زایی “کروناویروس ۲۰۱۹” وجود دارد، اما از آنجاکه این ویروس جدیدا شناسایی شده، قابل پیش‌بینی نیست که چه اتفاقی برای آن رخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به ساختار و ماهیت “کروناویروس ۲۰۱۹″، اظهار کرد: این ویروس جدید جزو خانواده “کرونا ویروس” بوده که هفت گونه مختلف آن تا کنون شناسایی شده و از این تعداد، کروناویروس سارس و مرس جزو خطرناک‌ترین‌ها بودند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به میزان مرگ و میر کروناویروس‌ها، تصریح کرد: میزان کشندگی سارس ۱۰ درصد،  مرس ۳۰ درصد و کروناویروس ۲۰۱۹ یعنی همین ویروس آخر تا الان حدود ۲.۱ درصد بوده که نشان‌دهنده این است که میزان کشندگی ویروس جدید در حد متوسط بوده ولی احتمال دارد این وضعیت ظرف روزها و هفته‌های آینده تغییر کند.

وی با بیان اینکه تا کنون مرگ و میر ناشی از این بیماری در مقایسه با بیماری‌های مشابه کمتر بوده است، گفت: بیماران سن بالا و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، نارسایی قلبی و عروقی و تنفسی نسبت به سایرین آسیب‌پذیرترند.

گویا با بیان اینکه احتمال جهش و افزایش بیماریی‌زایی “کروناویروس ۲۰۱۹” وجود دارد، تصریح کرد: از آنجاکه این ویروس جدیدا شناسایی شده بنابراین قابل پیش‌بینی نیست که چه اتفاقی برای آن رخ می‌دهد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه ویروس کرونا در حالت نهفتگی هم قابل انتقال است، اظهار کرد: بنابراین شست‌وشوی مرتب دست‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

گویا با بیان اینکه موارد مشکوک در بیمارستان‌های مشخص شده برای این منظور بستری می‌شوند، گفت: تمام مسایل مرتبط با این بیماری در سطح جامعه اطلاع رسانی می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در رابطه با استفاده از ماسک برای شهروندان عادی، گفت: استفاده اصلی ماسک برای پزشکان و کادر درمانی است. اگرچه شهروندان عادی هم می‌توانند از ماسک استفاده کننند ولی ما توصیه نمی‌کنیم، چراکه کارایی زیادی نداشته و در ضمن استفاده از ماسک نیازمند رعایت توصیه‌های بهداشتی مرتبط با آن است. البته اینکه گفته می‌شود ماسک زدن در بیماران باعث تشدید بیماری می‌شود، به هیچ عنوان مستند و علمی نیست.

Share