رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

۶۲۰ پیوند کلیه در دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان انجام شد | راه اندازی مرکز جنرال پیوند گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آغاز عمل پیوند اعضا از سال ۷۷ در این استان، گفت: تاکنون ۶۲۰ مورد عمل پیوند کلیه در استان گیلان انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اولین سمینار تخصصی مروری بر داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا در سالن اجتماعات هتل رسپینا لاهیجان در حال برگزاری است.

ارسلان سالاری با اشاره به اینکه اهمیت عمل پیوند اعضا، گفت: در دین اسلام و در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

سالاری با بیان اینکه با پیگیری اساتید بزرگ این اقدام بعد از انقلاب مورد تأیید امام خمینی و همچنین مورد حمایت رهبر انقلاب قرار گرفت، افزود: نخستین پیوند کلیه در سال ۱۹۵۰ و پیوند کبد نیز در سال ۱۹۶۳ در آمریکا انجام شد.

وی با اشاره به اینکه سیر پیوند در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است، تصریح کرد: سالانه بین ۵ تا ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند که در سال ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ اهدا می‌شوند که باید در زمینه اهدای عضو نیز فرهنگ سازی لازم انجام شود.

سالاری به جایگاه ۲۲ ایران در پیوند کبد در دنیا اشاره کرد و افزود: پیوند کلیه در استان گیلان از سال ۷۷ با انجام دو مورد آغاز شد که تاکنون به ۶۲۰ مورد پیوند کلیه رسیده است.

وی همچنین با اشاره به انجام نخستین پیوند کبد در سال ۹۶ در استان گیلان، بیان کرد: امروز نیز این تعداد این پیوند در استان گیلان به ۱۶ مورد رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عدم وجود مرکز جنرال پیوند اعضا در سطح استان اشاره و بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان درصدد راه اندازی مرکز جنرال پیوند استان است.

وی هدف کلی از این سمینار را آشنایی جراحان پیوند اعضا با داروها مورد استفاده در پیوند اعضا عنوان کرد و ادامه داد: شناخت کاربرد داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا و انتخاب دارو بر اساس شرایط بیمار و آگاهی از عوارض دارو و راه‌های مقابله با آن از دیگر اهداف برگزاری این سمینار است.

 

Share