رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

کمیسیون اقتصادی برای حذف چهار صفر رأی نهایی اعلام نکرده | حذف صفر یک حرکت شکلی است

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به مشکلات ساختاری اقتصادی کشور گفت: «با توجه به ایرادهای اصلی که در ساختار اقتصادی، پولی و مالی کشور وجود دارد، نیاز به حذف چهار صفر نیست، چرا که موجب گیج شدن مردم در این اوضاع و احوال اقتصادی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اعتمادآنلاین، «رأی نهایی کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، احتمالاً یکشنبه اعلام خواهد شد.» این خبری است که الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اعلام کرد.

الیاس حضرتی با بیان اینکه برای بررسی این لایحه جلسات مفصلی با کارشناسان و صاحب‌نظران مختلف برگزار شده است، گفت: «کمیسیون اقتصادی هنوز نظر نهایی خود را درباره رد یا موافقت با این لایحه اعلام نکرده چرا که هنوز در این‌باره رأی‌گیری انجام نشده است.»

این در حالی است که برخی رسانه‌ها از رد لایحه حذف چهار صفر از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داده بودند اما به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این اخبار به درستی منتشر نشده است.

پیشنهاد حذف چهار صفر از پول ملی، اولین بار در دولت نهم، زمان محمود احمدی‌نژاد مطرح شد، اما مجالی برای تحقق پیدا نکرد. در همان زمان هم اجرای این سیاست با توجه به فضای اقتصادی حاکم بر جامعه با اما و اگرهای بسیاری همراه شد.

از سوی دیگر در حالی‌که هدف از اجرای سیاست پولی کاهش جو روانی تورم و حفظ ارزش پول ملی کشور اعلام شده، کارشناسان می‌گویند هنوز بستر اجرای این سیاست در اقتصاد کشور فراهم نیست.

اما آن‌طور که حضرتی در ادامه گفت‌و‌گوی خود به آن اشاره کرد «اجرای این سیاست در واقع بر اصلاح شکل پول اثرگذار خواهد بود.»

حضرتی در ادامه با اشاره به مشکلات ساختاری اقتصادی کشور این‌طور توضیح داد: «با توجه به ایرادهای اصلی که در ساختار اقتصادی، پولی و مالی کشور وجود دارد، نیاز به این قضیه (حذف چهار صفر) نیست، چرا که موجب گیج شدن مردم در این اوضاع و احوال اقتصادی خواهد شد.»

حضرتی همچنین بیان داشت: «شخص آقای همتی بر این باور هستند که اجرای این سیاست پولی مراودات و کارهای حسابداری بانکی را سهل می‌کند و به لحاظ روانی از شدت کاهش ارزش پول ملی در کشور می‌کاهد. در هر صورت خود بانک مرکزی علاقه‌مند به تصویب این لایحه است. البته اختلاف‌نظرها در این‌باره بسیار زیاد است، باید تا روز یکشنبه منتظر باشیم و آن زمان می‌توانیم تصمیم نهایی را اعلام کنیم.»

Share