استاندار گیلان خبر داد:

کسب رتبه ششم گیلان در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی طی نیمه نخست امسال

نماینده عالی دولت در گیلان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور محمدباقر نوبخت جانشین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در استان، گفت: در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، گیلان در سال جاری جزو ۱۰ استان برتر و در نیمه نخست امسال، رتبه ششم را کسب کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع در نهمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سالن غدیر استانداری اظهار داشت: گیلان در هفت ماه امسال با ۳۰۵ میلیون یورو، رتبه نخست تصویب طرح سرمایه گذاری خارجی را (در حوزه سرزمینی و منطقه آزاد انزلی) به خود اختصاص داده است.

وی گزارش‌های ارائه شده در این جلسه از سوی مدیران را حاصل تلاش‌های صورت گرفته در راستای اجرای تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی، فعالیت‌های بخش خصوصی، دستگاه‌های اجرایی و مجریان طرح‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: در بخشی از طرح‌ها، پیشرفت‌ها مطلوب بوده تا حدی که در اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، گیلان در سال جاری جزو ۱۰ استان برتر و در نیمه نخست امسال رتبه ششم را کسب کرده که انتظار می‌رود با تلاش بیشتر شاهد رفع نواقص‌ها از جمله در تبصره ۱۸ باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه‌های اقتصاد، تولید و اشتغال و اثرگذاری آن در سطح ملی اشاره و اظهار کرد: ۷۰ درصد مجموع صادراتی که به روسیه توسط ایران انجام شده، از استان گیلان بوده و این ظرفیت خیلی فراتر از حدی است که تاکنون اتفاق افتاده است.

وی به تأکید دکتر روحانی در آیین بهره برداری از قطار برقی در استان البرز به وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مبنی بر تسریع در نهایی شدن پروژه خط ریلی رشت – آستارا اشاره کرد و افزود: این پروژه همواره مورد تأکید دکتر نوبخت بوده و هم اکنون وزیر راه و شهرسازی در حال بازدید از این پروژه است و مقرر شده بعد از پایان جلسه، با حضور دکتر نوبخت از راه آهن رشت – کاسپین – انزلی بازدید شود.

وی به ابلاغ ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار در حوزه پسماند به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی طی سه ماه گذشته با عنایت دکتر نوبخت به شهرداری های رشت، لنگرود، رودسر و انزلی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۳ میلیارد تومان هم برای سایر شهرداری ها در حال کارسازی است ضمن آنکه سرعت پیشرفت پروژه های پسماند هم افزایش یافته است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به انتظار ویژه از بانک ها علی الخصوص بانک ملی به عنوان رئیس شورای هماهنگی بانک ها گفت: توجه ویژه بانک ملی ایران به واحدهای بزرگ همچون فولاد گیلان، فولاد امیرکبیر، واحدهای گروه امیرمنصور، ایران پوپلین و تعیین تکلیف آنها از موارد مورد انتظار است که نبود تفویض اختیار در استان‌ها یکی از چالش‌های این بخش است.

وی به ابتکار دکتر نوبخت برای تخصیص ۸۸۵ میلیارد تومان به طرح های نیمه تمام بالای ۷۰ درصد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته از این بخش برای ۳۲ طرح، ۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که امیدوارم در دو ماه پیش رو ، شاهد دو برابر شدن پرداختی‌ها و نزدیک شدن به عدد هزار در سهم اشتغال باشیم.

استاندار گیلان گفت: بر اساس گزارش وزیر کشور به رئیس جمهوری، استان گیلان در هفت ماه امسال با ۳۰۵ میلیون یورو، رتبه نخست تصویب طرح سرمایه گذاری خارجی را (در حوزه سرزمینی و منطقه آزاد انزلی) به خود اختصاص داده که با مدیریت جدید این مجموعه تحرک خوبی شکل گرفته و امید است با تعهد صورت گرفته در حوزه خط آهن برای منطقه آزاد، شاهد سرعت گرفتن این پروژه در هفته‌های آینده باشیم.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ نرخ بیکاری استان از ۱۱ درصد بیشتر بوده، افزود: امیدواریم با اقداماتی که صورت گرفته تا پایان سال جاری به هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه یعنی عدد هشت درصد در نرخ بیکاری نزدیک شویم.

زارع بر ضرورت تلاش بیشتر در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود تأکید و خاطرنشان کرد: برخی تصمیمات مدیریتی همچون طرح‌های گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باقیمانده که با تفویض اختیار به استان ، این روند سرعت بیشتری می‌گیرد.

وی اظهار کرد: با ابلاغ اعتبارات بخش گردشگری و نیز شرکت‌های دانش بنیان امیدواریم شاهد شکوفایی و رونق بیشتر این حوزه‌ها باشیم.

زارع در بخش دیگری از سخنانش به ۱۲ دی ماه که روز رشت نام گذاری شده، اشاره کرد و گفت: امروز، روز رشت نام گرفته تا به پاسداشت شهری بپردازیم که به شهر نخستین‌های ایران شهرت دارد؛ شهری با مردمانی نجیب، شریف، فهیم و با بزرگانی در طول تاریخ همچون میرزاکوچک جنگلی، پروفسور رضا، پروفسور سمیعی، استاد ابتهاج و دکتر نوبخت؛ در دهه‌های گذشته و فعلی از حیث علمی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زبانزد است.

وی در خاتمه سخنانش تصریح کرد: همه باید برای توسعه و پیشرفت استان با وحدت و همدلی دست به دست هم دهیم و در راستای برنامه رئیس‌جمهوری با کار ، تلاش ، اتحاد و انسجام، آینده بهتری را برای استان گیلان داشته باشیم.

Share