سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان مطرح کرد:

چرا صید ماهیان استخوانی ‌‌۲۵ درصد کاهش یافت؟ | صیادان ۵۳۰ تن ماهی سفید صید کردند

تازه‌ترین آمارهای شیلات گیلان نشان می‌دهد صید ماهیان استخوانی دریای خزر توسط صیادان این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، براساس آخرین آمارهای اعلام شده مجموعه شیلات گیلان صید گونه‌های مختلف ماهیان استخوانی از بستر دریای خزر در این استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته معادل ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده از طرفی دیگر عدم وجود شرایط مساعد جوی یکی از عوامل این کاهش صید اعلام شده است.

سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان آمار صید ماهیان استخوانی توسط صیادان این استان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: از شروع فصل صید تاکنون صیادان و شرکت‌های پره صید استان گیلان تاکنون معادل ۸۱۷ تن انواع ماهیان استخوانی را از بستر دریای خزر صید کرده‌اند.

عظیم مدبری در پاسخ به این پرسش که امسال وضعیت صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌ها و تعاونی‌های پره صیادی استان گیلان چگونه بوده است تصریح کرد: صید ماهیان استخوانی دریای خزر توسط صیادان گیلانی امسال ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال بوده که مهم‌ترین علت این موضوع شرایط نامساعد جوی است.

وی با تأکید بر اینکه فصل صید و صیادی از دریای خزر امسال در سطح سواحل استان گیلان از ۲۰ مهر آغاز شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۴ هزار صیاد گیلانی در قالب ۴۹ شرکت تعاونی پره صیادی مشغول صید انواع ماهیان استخوانی هستند و امیدواریم کاهش ۲۵ درصدی صید در ماه‌های آینده جبران شود.

سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان ارزش ۸۱۷ تن ماهی استخوانی صید شده توسط صیادان و شرکت‌های پره صیادی این استان را حدود ۳۶۱ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: طبق آمارها بیشترین ماهی صید شده امسال ماهی سفید بوده است و از شروع فصل صید تاکنون صیادان گیلانی ۵۳۰ تن ماهی سفید صید کرده‌اند.

مدبری با تأکید بر اینکه در مجموع معادل ۶۴ درصد از صید امسال ماهیان استخوانی از دریای خزر به گونه ماهی سفید اختصاص داشته است، عنوان کرد: بر اساس جدول زمانبندی شده مجموعه شیلات گیلان فرآیند صید انواع ماهیان استخوانی دریای خزر توسط صیادان این استان تا تاریخ ۲۰ فروردین سال آینده ادامه دارد.

وی سایر گونه‌های ماهیان استخوانی که از ۲۰ مهر تاکنون توسط شرکت‌های پره صیادی استان گیلان از دریای خزر صید شده است را برشمرد و تصریح کرد: معادل ۳۲ درصد یعنی ۲۶۲ تن از صید امسال ماهیان استخوانی به گونه ماهی کفال و ۳۴ تن یعنی ۴ درصد صید به سایر گونه‌ها اختصاص پیدا کرده است.

سرپرست اداره کل شیلات استان گیلان ماهی سفید، کفال، سیم و سوف را از بیشترین ماهیان استخوانی دریای خزر که در سواحل گیلان صید می‌شوند اعلام کرد و اظهار داشت: پرورش و رهاسازی میلیون‌ها قطعه بچه ماهی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر از جمله اقدامات شیلات گیلان برای حمایت از فعالیت صید و صیادی است.

Share