جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح نشست فراکسیون ورزش با وزیر ورزش و جوانان:

پیشنهاداتی برای نجات فوتبال؛ ایران از کنفدراسیون آسیا به دادگاه CAS شکایت کند

عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه محرورمیت ایران از میزبانی در لیگ قهرمانی آسیا تصمیمی کاملا سیاسی بوده و باید از کنفدراسیون آسیا به دادگاه CAS شکایت کنیم، گفت: میزبان ایران از ۲۵ کشور دنیا برای مسابقات جام جهانی کشتی تضمینی برای امنیت ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح جلسه فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان پیرامون محرومیت ایران از میزبانی‌ لیگ قهرمانان آسیا، گفت: در این جلسه راهکاری بسیار خوبی برای جلوگیری از محرومیت میزبانی ایران مطرح و بررسی شد و  ابتدا اینکه مسئولان دولتی باید از ورود به این مسئله اجتناب کنند، سپس برای نشان دادن امنیت داخلی کشور، مسابقات دوستانه‌ای با کشورهای همسایه چون قطر، سوریه و عراق برگزار کرده و از ناظران بین المللی بی طرف برای بررسی وضعیت کشورمان در برگزاری مسابقات فوتبال دعوت کنیم.

محرومیت ایران از میزبانی‌ لیگ قهرمانان آسیا مغایر با ارزش‌های جنبش المپیک است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده در جلسه امروز فراکسیون ورزش مکاتبه‌ای مستقیم رئیس کمیته المپیک کشور  با کنفدراسیون آسیا، فیفا و کمیته بین المللی المپیک و اشاره به اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا  است، تصریح کرد: محرومیت ایران از میزبانی‌ لیگ قهرمانان آسیا مغایر بند ۷۲ این اساسنامه بوده و همچنین مغایر با ارزش‌های جنبش المپیک است. از طرفی مهمترین نقش کمیته بین الملی المپیک مقابله با استفاده نا به جا از ورزش و ترویج صلح است در حالی که تصمیم اخیر کنفدراسیون آسیا در خصوص محرومیت ایران از میزبانی در لیگ قهرمانی آسیا کاملا سیاسی بوده و مسابقات آسیایی را از یک کشور پر تماشاگر محروم می‌کند. از سوی دیگر فلسفه برگزاری این بازی ها حضور تماشاگر در ورزشگاه‌ها است.

 میزبانی ایران از ۲۵ کشور دنیا  برای مسابقات جام جهانی کشتی تضمینی برای امنیت ایران است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در این مکاتبه باید به برگزاری مسابقات بین المللی  ورزشی روزهای اخیر و در آینده کشور همچون میزبانی ایران از کاروان های ورزش ۲۵ کشور دنیا در جام جهانی کشتی در روزهای ۳ الی ۴ بهمن در شیراز اشاره شود. از طرفی باید اعلام کنیم که مسابقات مهمی به میزبانی کشورهای بحرین، عربستان، عراق سوریه علی رغم شرایط ناامنی در حال برگزاری است.

ایران از  کنفدراسیون آسیا به دادگاه CAS شکایت کند 

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در این جلسه مقرر شد ایران شکایتی از کنفدراسیون آسیا به دادگاهcas  وابسته به کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر اینکه برخی دولت‌های منطقه در اتخاذ تصمیمات مغایر با بنده‌های مربوط به صلح و نوع دوستی در اساسانه، دخالت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ارائه تضمین  نهادهای دولتی مبنی بر امن بودن فضای کشور و امکان تامین امنیت باشگاه‌های مهمان مورد دیگری بود که در این جلسه مطرح شد و  مسئول مربوطه نیز تاکید کرد که هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. از طرفی تمامی اقدامات باید صرفاً از سوی مدیران و ذی‌نفعان باشگاه‌ها باشد و تنها باشگاه‌ها به این موضوع ورود کنند تا از وقوع اتفاقات بعدی جلوگیری شود. همچین به این نکته هم اشاره شد که فضای مجازی کمپین‌های مردمی در اعتراض به این تصمیم تشکیل شده است.

ایمن آبادی تصریح کرد: اظهار مخالف با محرومیت میزبانی باشگاه‌های ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ازسوی اعضای فعلی و سابق تیم ملی فوتبال و برخی از ورزشکاران کشورهای دوست و صاحب جایگاه بین المللی و همچنین رایزنی با اسپانسرهای مسابقات باشگاه‌های آسیایی تاثیر بسیار خوبی بر این تصمیم خواهد داشت.

ضرورت تشکیل کنفدراسیون‌های فوتبال اورآسیا

وی با اشاره به راهکارهای بلند مدت پیشنهاد شده در جلسه مذکور، اظهار کرد: ما می‌توانستیم کنفدراسیون‌هایی فوتبال اورآسیا و کشورهای حاشیه خزر و فلات ایران با هدف ایجاد شبکه‌های قدرت موازی تشکیل دهیم. از طرفی فعال سازی دیپلماسی سیاسی در سطح وزارت امورخارجه در جهت کسب کرسی در کمیته‌ها و هیئت‌های تصمیم گیرنده و ایجاد کمیته مشترک دیپلماسی ورزشی متشکل از وزارت ورزش،  وزارت امور خارجه، کمیته ملی المپیک  راهکار‌های بلند مدت برای مقابله با اتخاذ چنین تصمیم‌هایی است.

رئیس فراکسیون مستقلین در مجلس دهم با اشاره به عدم حضور فعال وزارت امور خارجه در جلسه امروز برای ارائه کارکرد‌های خود، گفت: حضور افراد برجسته فوتبال کشور در رأس مدیریت فدراسیون فوتبال و هیئت‌های تصمیم‌گیر فیفا و AFC می‌تواند در بسیاری از تصمیمی گیری‌ها موثر باشد. از طرفی فدراسیون فوتبال ایران در حال حاضر به صورت سرپرستی اداره می‌شود که مورد انتقاد تمامی نمایندههای حاضر در این جلسه بود.

این نماینده مردم در مجلس وجود قرارداد خواهر خواندگی باشگاه‌های ایران با باشگاه‌های کشورهای دارای رابطه حسنه را در اینگونه مواقع بسیار مهم و اثر گذار دانست و افزود:  بستر سازی حضور کمپ‌ها و آکادمی ورزشی باشگاه‌های خارجی در کشور می‌تواند در بلند مدت مانع اتخاذ این گونه تصمیم‌ها علیه باشگاه‌های ایرانی شود و وقوع چنین اتفاقاتی نمایانگر این است که ما دورنمای مناسبی از مسائل مطرح شده نداشته ایم.

Share