در نشستی اضطراری؛

پارلمان عراق به پایان حضور نظامی آمریکا رای مثبت داد

نمایندگان مجلس عراق در روز یکشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با تصویب طرحی ۵ بندی، از جمله دولت این کشور را ملزم ساختند تا به حضور نیروهای خارجی در این کشور پایان دهد، زیرا یکی از بندهای طرح تصویب شده، لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پارلمان عراق به پنج بندی رای داد که از جمله آنها لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است.

پارلمان عراق به خروج تمامی نیروهای خارجی و آمریکایی از عراق و لغو نقش ائتلاف بین‌المللی در عراق و همچنین لغو توافق امنیتی با آمریکا از سوی دولت عراق رای داد.

پنج بند مورد تصویب عبارتند از:

– الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش

– تلاش برای خاتمه دادن به هرگونه حضور نیروهای بیگانه و آمریکایی در عراق

– ممانعت از استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی

– ارائه شکایت رسمی به شورای امنیت و سازمان ملل علیه آمریکا به دلیل حمله صورت داده

-منحصر کردن وجود سلاح در دست دولت

عراق از آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد

این در حالی است که ساعتی پیش دولت بغداد اعلام کرده بود به دلیل «حملات آمریکا» در عراق علیه این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده است. دولت عراق این تصمیم را چند روز پس از حملات نیروهای آمریکایی به مواضع گروه‌های عراقی مورد حمایت ایران در خاک این کشور اعلام کرد.

وزارت امور خارجه عراق نیز روز یکشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با احضار سفیر ایالات متحده در بغداد به آنچه «موارد نقض حاکمیت» خود خوانده اعتراض کرده بود. بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، به ماتیو تیولر، سفیر آمریکا در بغداد گفته شده که «این عملیات‌های نظامی مشروع آمریکا در واقع حملاتی قابل محکوم شدن هستند که می‌تواند به تشدید تنش‌ها در منطقه انجامیده و باعث نقض حاکمیت (عراق) شود.»

نمایندگان فراکسیون های کرد و برخی نمایندگان سنی به خاطر مخالفت با تصویب قانون اخراج نیروهای امریکایی از عراق از حضور در نشست پارلمان عراق خودداری کرده اند.

Share