شرایط اخذ و نحوه ارتقای رتبه؛

وزیر آموزش و پرورش «شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان» را ابلاغ کرد+ جزییات

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش «شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان» را به همه ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، برای تحقق جزء ۲ بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و عملکرد رقابتی و در اجرای تبصره ذیل بند ۳ ماده ۵ مصوبه ۱۷.۹.۱۳۹۸ هیئت وزیران، وزیر آموزش و پرورش شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور ابلاغ و تاکید کرد «مدیران آموزش و پرورش استان‌ها موظفند به نحو مقتضی مفاد این شیوه‌نامه را به اطلاع همه واجدان شرایط در وزارت آموزش و پرورش، نیروهای مامور به سایر دستگاه‌ها، نیروهای مامور به تحصیل و … برسانند.»

طبق شیوه‌نامه ابلاغی مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند. این افراد در صورت اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی در صورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.

آنطور که در این شیوه‌نامه آمده است کارمندانی که به استناد مصوبه سال ۵۸ شورای انقلاب در مشاغل اداری اشتغال دارند در صورتی می‌توانند از مزایای این شیوه‌نامه بهره‌مند شوند که متقاضی بازگشت به مدرسه از تاریخ ۱۳۹۹.۷.۱ باشند. در هر صورت با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ادامه فعالیت این افراد در مشاغل اداری به هیچ وجه مجاز نخواهد بود و افراد مشمول شیوه‌نامه براساس فرم درخواست باید وضعیت خود در ارتباط با استفاده یا عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی این شیوه‌نامه را مشخص کنند.

همچنین براساس شیوه‌نامه ابلاغی کارکنانی که از تاریخ ابلاغ شیوه‌نامه از کادر آموزشی به کادر اداری انتقال می‌یابند صرفاً براساس شرایط احراز پست مورد تصدی و براساس طرح طبقه‌بندی مربوط انتصاب قطعی می‌یابند. همچنین مشمولان قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کار افتاده کلی و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب سال ۷۲ و اصلاحات بعدی، صرفاً با کسب شرایط سوابق تجربی از مزایای مربوط بهره‌مند می‌شوند.

شرایط اخذ و نحوه ارتقای رتبه به شرح زیر است:

رتبه (۱):

۱- داشتن حداقل ۲ سال تجربه و گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی.

۲- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۷۵ درصد در طول دو سال منتهی به نتایج ارزیابی. (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۰ باشد).

۳- کسب حداقل ۶۰ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی (امتیاز هر یک صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۵۰ درصد باشد).

رتبه (۲):

۱- داشتن حداقل ۶ سال تجربه و حداقل ۴ سال توقف در رتبه (۱).

۲- گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره علاوه بر دوره‌های آموزشی مربوط به رتبه (۱).

۳- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۸۰ درصد در طول سه سال متوالی منتهی به رتبه‌ بعدی (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۵ باشد).

۴- کسب حداقل ۶۵ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۵۵ درصد باشد).

رتبه (۳):

۱- داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه (۲).

۲- گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

۳- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۸۵ درصد در طول دوره بین دو مرتبه (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۰ امتیاز باشد).

۴- کسب حداقل ۷۰ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۶۵ درصد باشد).

رتبه (۴):

۱- داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه (۳).

۲- گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

۳- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو مرتبه (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۵ باشد).

۴- کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۷۰ درصد باشد).

رتبه (۵):

۱- داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه (۴).

۲- گذراندن ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه.

۳- کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو رتبه (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۰ باشد).

۴- کسب حداقل ۸۵ درصد از امتیازات شاخص‌های صلاحیت‌های معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای نباید کمتر از ۸۰ درصد باشد).

سوابق تجربی معلمان در ارتقای طبقه و رتبه شغلی، براساس ضوابط دستورالعمل ساعت تدریس هفتگی شاغلان مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور قابل محاسبه خواهد بود. همچنین نظام رتبه‌بندی معلمان از تاریخ ۱ مهر ۱۳۹۸ لازم‌الاجرا است و از این تاریخ ارتقای رتبه‌بندی مشمولان براساس مفاد این شیوه‌نامه انجام می‌شود.

در این شیوه‌نامه آمده است: مدت تحصیل در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی و همچنین طول تحصیل مشمولان قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۶۹ و دوره مهارت‌آموزی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان تجربه مربوط محسوب نمی‌شود.

جدول امتیاز حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل مسمولان نظام رتبه‌بندی دوره ابتدایی و متوسطه به شرح زیر است:


در شیوه‌نامه ابلاغی تاکید شده است برای ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را دریافت کرده یا دریافت می‌کنند، به ازای هر سال سابقه تجربی، بعد از تاریخ لازم‌الاجراشدن این تصویب‌نامه مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آن‌ها نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل ۱۰۰ و ۵۰ امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار می‌شوند.

معلمانی که در اجرای رتبه‌بندی حرفه‌ای (موضوع تصویب‌نامه سال ۲.۲.۹۴) هیات وزیران و دستورالعمل‌های مربوط، از عناوین رتبه‌های حرفه‌ای پایه، ارشد، خبره و عالی برخوردار شده‌اند پس از کسب امتیازات مربوط به شایستگی‌های معلمی به ترتیب با رتبه‌های (۲)، (۳)، (۴) و (۵) تطبیق می‌یابند. همچنین معلمانی که در رتبه مقدماتی قرار دارند به شرط احراز ۲ سال تجربه و امتیازات مکتسب از شایستگی‌های معلمی در رتبه (۱) قرار می‌گیرند و ارتقای رتبه بعدی آن‌ها براساس مفاد این شیوه‌نامه خواهد بود.

معیارها، سنجش و امتیازات صلاحیت‌های سه‌گانه شامل شایستگی عمومی، تخصصی و حرفه‌ای به شرح زیر است:

صلاحیت عمومی: شرایط عمومی استخدام در دستگاه (۹ بند ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ۴ مذکور در حوزه گزینش) که هر مولفه ۱۰ امتیاز داشته و مجموعه امتیازات در این بخش ۱۰۰ امتیاز خواهد بود که در سامانه ltms توسط مشمولان و با تایید مدیر واحد آموزشی یا مقام مسئول پس از هماهنگی با کارگروه لحاظ خواهد شد.

صلاحیت تخصصی: صلاحیت‌های تخصصی عبارتند از مدرک تحصیلی، صلاحیت و تخصص شغلی، ارتباط مدرک تحصیلی با رشته تدریس یا شغل مورد تصدی که برای هر یک از عوامل امتیازاتی به شرح زیر در نظر گرفته شده است.

امتیازات مدرک تحصیلی: دکترا ۴۰ امتیاز، فوق لیسانس ۳۶ امتیاز، لیسانس ۳۴ امتیاز و فوق دیپلم و پایین‌تر ۳۲ امتیاز.

برای ۱۰ معیار از شایستگی‌های تخصصی تعریف شده در بستر سامانه ltms در مرحله اول توسط مشمول و سپس توسط مقام مافوق (مدیر مدرسه و …) از ۱ تا ۳ امتیاز لحاظ خواهد شد. در نهایت میانگین امتیازات خودارزیابی و نظر مقام مافوق به ترتیب با وزن ۴۰ و ۶۰ درصد در سقف حداکثر ۳۰ امتیاز منظور می‌شود.

ارتباط رشته تحصیلی و رشته تدریس دارای ۳۰ امتیاز به شرح زیر است:

۱- در صورت ارتباط رشته تحصیلی فرد با رشته تدریس ۳۰ امتیاز به مشمول تعلق می‌گیرد.

۲- در صورت عدم ارتباط رشته تحصیلی و تدریس در صورت تایید سامانه LTMS مبنی بر گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره تخصصی رشته شغلی در سه سال اخیر ۲۵ امتیاز به مشمول تعلق می‌گیرد.

۳- در صورت عدم ارتباط رشته تحصیلی و تدریس و عدم گذراندن دوره تخصصی در رشته شغلی، سامانه LTMS اجازه انتخاب و گذراندن دوره‌های تخصصی مرتبط را به فرد متقاضی خواهد داد و امتیاز حاصل از گذراندن دوره بر مبنای ۲۵ امتیاز مبنای عمل خواهد بود.

صلاحیت‌های حرفه‌ای: برای سنجش این صلاحیت‌ها آزمونی به صورت الکترونیکی که شامل اخلاق حرفه‌ای، توانمندی‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی است برگزار می‌شود. محتوای آزمون و بودجه‌بندی مربوط به آن در سامانه ltms بارگذاری می‌شود. مجموع امتیازات این صلاحیت نیز ۱۰۰ است.

طبق شیوه‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، شرکت در فرایند رتبه‌بندی داوطلبانه بوده و فرایند آن با درخواست ذینفع در سامانه ltms شروع خواهد شد. در صورتی که مشمولان داوطلب تا پایان سال ۹۸ امتیازات لازم را کسب کنند از تاریخ یکم مهر ۹۸ حکم تطبیق وضعیت ایشان صادر خواهد شد. اگر مشمولین داوطلب تا پایان سال ۹۸ موفق به کسب امتیازات لازم نشوند در سال آینده (سال ۹۹) از تاریخ کسب امتیازات مندرج در این شیوه‌نامه حکم تطبیق وضع ایشان صادر خواهد شد. همچنین این افراد تا زمانی که امتیازات لازم را برای تطبیق وضع نکنند صرفاً از حق شغل حرفه‌ای در زمان اجرای شیوه‌نامه (۱۳۹۸.۷.۱) برخوردار خواهند شد.

مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان برای اطلاع از دیگر جزئیات مراحل اجرایی رتبه‌بندی و دریافت فرم درخواست بهره‌مندی از نظام رتبه‌بندی معلمان می‌توانند شیوه‌نامه اجرایی را مطالعه کنند.

Share