غاده حجاوی رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی؛

نسبت به ثبت جهانی چادرشب بافی قاسم‌آباد امیدوارم

رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی گفت : نسبت به ثبت جهانی روستای چادرشب بافی قاسم آباد گیلان امیدوار هستم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غاده حجاوی که عصر روز چهارشنبه به همراه “کوین موری” و “ویدا توحدی” ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی روستای چادرشب بافی قاسم آباد گیلان وارد رشت شد در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سفر اخیر خود در خردادماه امسال به این روستا افزود: سفر اخیر برای بررسی ظرفیت های این روستا بود مبنی بر اینکه آیا می تواند درخواست ثبت جهانی داشته باشد یا نه که با بررسی های انجام شده با درخواست اولیه آنان موافقت شد.
وی اظهار داشت: اما هدف از سفر امروز ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به گیلان ارزیابی ظرفیت های روستای قاسم آباد هست برای اینکه این روستا بعنوان روستای جهانی در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت برسد.
وی ادامه داد : در پروسه ثبت هر یک از ارزیابان گزارش خود را تهیه و به ریاست شورای جهانی صنایع دستی ارائه کرده و آنان پس از مطالعه، گزارش ها را به ریاست شوراهای منطقه ای ارسال کرده و در صورتی که نظر آنان نیز مثبت بود ثبت جهانی صورت می گیرد.
حجاوی بیان کرد: تا این مرحله همه چیز را در مورد ثبت روستای قاسم آباد مثبت می بینم اما در این زمینه فقط نظر من ملاک نیست و بقیه ارزیابان هم باید نظر خود را ارائه کنند اما شانس و احتمال ثبت جهانی روستای قاسم آباد بالاست.
وی تصریح کرد: برای شورای جهانی صنایع دستی یک سری معیارها در حمایت و ثبت جهانی حائز اهمیت است از جمله رو به زوال نبودن آن رشته از صنایع دستی و ادامه نسل به نسل آن که این موضوع در روستای قاسم آباد به وضوح وجود دارد و ملاک دوم هم مشارکت زنان است که تقریبا صفر تا صد کار بافندگی را در اینجا زنان انجام می دهند و رنگارنگ بودن و طرح های چادرشب بافی و داستان های در پس آن طرح ها هم در نوع خودش بی نظیر است.
وی با بیان اینکه مشارکت فعالان دغدغه مند فرهنگی و داوطلبان محلی برای ثبت جهانی روستای چادرشب بافی قاسم آباد یکی از جنبه های مثبت و حائز اهمیت است در پاسخ به اینکه چقدر می توان برای ثبت جهانی این روستا امیدوار بود، تاکید کرد: همیشه جای امیدواری وجود دارد.
غاده حجاوی رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی به ‌همراه کوین موری و ویدا توحدی از ارزیابان این شورا امروز چهارشنبه با هماهنگی‌های صورت گرفته به منظور ارزیابی پرونده ثبت جهانی چادرشب بافی و بازدید از روستای قاسم آباد وارد گیلان شدند.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته دیدار با استاندار گیلان، بازدید از کارگاه‌های ‌تولیدی و فروشگاه‌های چادرشب بافی، خانه خلاقیت صنایع دستی، خانه های محلی و موزه مردم شناسی با محوریت چادرشب بافی از برنامه‌های ارزیابان است.
در حال حاضر پرونده ثبت جهانی چادرشب ‌بافی قاسم آباد به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شده است و چنانچه نظر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی مثبت باشد، قاسم آباد بعنوان روستای چادر شب بافی ثبت جهانی می شود و بعنوان نخستین ثبت جهانی اختصاصی استان گیلان معرفی می‌شود.
روستای قاسم آباد که اصالت، رنگ و قدمت چادرشب بافی اش پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده – که پیش تر لباس محلی آن آوازه جهانی داشت – باز کرده است، درتاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت شد و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی است.
روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر (به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و نیز اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی)، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.
در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی‌ها و آئین کار) تدوین شد و در دو سال گذشته، این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرده است.
با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی همچون لباس محلی قاسم آباد، چادر شب بافی و جاذبه‌های طبیعی تلاش می‌شود تا از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در استان بهره گرفته شود.

Share