در جلسه مجمع سلامت شهرستان فومن مطرح شد:

موج دوم آنفولانزا در راه است | آمادگی علوم پزشکی برای پیشگیری از شیوع «تب دنگی»!

محسنی با قدردانی از خدمات ارائه شده در بخش بهداشت و درمان گفت: این پذیرفتنی نیست که فومن به عنوان یک شهرستان گردشگر پذیر پس از ۴۰ سال در زمینه زیرساختی درمانی دچار کمبود امکانات باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دومین جلسه مجمع سلامت شهرستان فومن با حضور نماینده عالی دولت در شهرستان، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از مسئولان صبح روز چهارشنبه برگزار شد.

محمدرضا محسنی نماینده عالی دولت در شهرستان فومن در این نشست با تاکید بر اهمیت موضوع سلامت بر ضرورت برگزاری مستمر جلسات مجمع ملی سلامت تاکید کرد و گفت: اسلام بر اهمیت توجه به سلامت فردی و اجتماعی تاکید کرده است.

پس از انقلاب خدمات ارزنده‌ای در حوزه بهداشت و درمان ارائه شده است

محسنی یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی را توسعه در بخش زیرساختهای سلامت عنوان کرد و گفت: پس از انقلاب خدمات ارزنده‌ای در حوزه بهداشت و درمان ارائه شده و در دولتهای یازدهم و دوازدهم نیز این خدمات به تناسب ادامه داشته است.

فرماندار فومن با بیان اینکه اهتمام دولت بر اجتماعی کردن حوزه سلامت است، افزود: علی رغم وجود تحریمها اراده خدمات بهداشتی و درمانی به مردم یکی از راهبردهای اصلی دولت است.

وی در ادامه یادآور شد: اجتماعی کردن سلامت یعنی اینکه تمام دستگاه‌ها در ارائه خدمات در حوزه‌های بهداشتی و درمانی با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

نماینده عالی دولت در شهرستان گفت: در ترویج اجتماعی سازی سلامت باید از ظرفیت تریبونهای نماز جمعه، منابر ائمه جماعات و تمام دستگاه‌ها بهره گرفت.

پذیرفتنی نیست که فومن در زمینه زیرساخت‌های درمانی دچار کمبود امکانات باشد

محسنی با قدردانی از خدمات ارائه شده در بخش بهداشت و درمان گفت: این پذیرفتنی نیست که فومن به عنوان یک شهرستان گردشگر پذیر پس از ۴۰ سال در زمینه زیرساختی درمانی دچار کمبود امکانات باشد.

وی بر لزوم پیگیری مطالبات بهداشت و درمان فومن در سطح استان و کشور تاکید کرد و افزود: توامان باید سرانه جمعیتی استان و سرانه گردشگران در جهت افزایش زیرساختهای بهداشتی و درمانی در نظر گرفته شود.

مطالبات به حق مردم نباید وجه المصالحه برخی رفتارهای سلیقه‌ای قرار بگیرد

فرماندار شهرستان فومن با تاکید بر اینکه مطالبات به حق مردم نباید وجه المصالحه برخی رفتارهای سلیقه‌ای قرار بگیرد، یادآور شد: در حوزه بهداشت و درمان نیازمند برنامه ریزی مدون و سیاستهای راهبردی مشخص هستیم.

اینکه ۵ خانه بهداشت شهرستان در یک سال ماده ۴۸ شوند، پذیرفتنی نیست

محسنی با انتقاد از عدم تکمیل خانه‌های بهداشت در حال احداث اظهار کرد: اینکه ۵ خانه بهداشت شهرستان در یک سال ماده ۴۸ شوند، پذیرفتنی نیست و مشکلات اعتباری پروژه‌ها باید در زمان خودش حل می‌شد تا کار به اینجا نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه مدیر شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی باید پیگیری لازم در این خصوص را انجام می‌دادند، افزود: اگر ۵ پروژه به طور همزمان آغاز می‌شود یا باید اعتبارات مناسب برای آنها در نظر بگیرند یا اینکه تعداد پروژه‌ها کاهش می‌یافت تا مردم بتوانند زودتر از خدمات بهره مند شوند.

مدیریت جهادی یعنی اینکه با حداقل اعتبارات بهترین خروجی را داشته باشیم

فرماندار شهرستان فومن تصریح کرد: مدیریت جهادی یعنی اینکه با حداقل اعتبارات بهترین خروجی را داشته باشیم.

محسنی افزود: در دیماه قرار گرفته‌ایم و اکنون زمان مناسبی برای جا به جایی ردیف بودجه نیست اما از طریق اعتبارات استانی و همچنین اعتبارات سفر وزیر بهداشت به گیلان می‌توان روند احداث پروژه‌ها را تسریع بخشید.

نماینده عالی دولت در شهرستان فومن با بیان اینکه مطالبات مصوب شهرستان فومن در جلسه با وزیر بهداشت باید پیگیری شود، گفت: دو دستگاه دیالیز و یک دستگاه سی تی اسکن درخواست فومن بوده و بیمارستان این شهرستان گردشگرپذیر باید مجهز باشد و تمام تخصصها را داشته باشد.

به مطالبات شهرستان در حوزه درمان، جامه عمل بپوشانند | دستورات لازم جهت احداث پناهگاه سگهای ولگرد داده شد

وی پیگیری احداث کلینیک تخصصی و همچنین احداث اورژانس را از دیگر مطالبات شهرستان عنوان کرد و گفت: از مدیر شبکه بهداشت و درمان فومن و دانشگاه علوم پزشکی گیلان انتظار داریم به مطالبات شهرستان جامه عمل بپوشانند.

محسنی همچنین بر ضرورت اصلاح شکستگی‌های شبکه آب روستایی، گندزدایی و کلراسیون آب شرت تاکید کرد و گفت: به شهردار فومن و رئیس اداره منابع طبیعی جهت تهیه زمین برای احداث پناهگاه سگهای ولگرد دستورات لازم داده شده است.

فرماندار فومن همچنین خواستار مشارکت دهیاری و بخشداری با شبکه بهداشت و درمان و دامپزشکی شهرستان جهت واکسیناسون سگ‌های خانگی شد و گفت: شهردار فومن در کوتاهترین زمان ممکن زباله‌های دپو شده در پشت ارشاد را جمع آوری کند.

وی همچنین بر ضرورت پایش مستمر بازار برای مقابله با کیکهای آلوده به قرص تاکید کرد و گفت: در بازدیدها صرفاً به فروشگاه‌های بزرگ اکتفا نشود.

محسنی در پایان گفت: برای مقابله با موج دوم آنفولانزا نیز شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان فومن آمادگی لازم را داشته باشند.

حیوان گزیدگی یکی از معضلات بزرگ شهرستان و استان است

نوروزی معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با بیان اینکه حیوان گزیدگی یکی از معضلات بزرگ شهرستان و استان گیلان است، افزود: در سال ۹۸ برابر با ۳۵۸ مورد حیوان گزیدگی در شهرتسان فومن داشته‌ایم که شهرستان فومن دریان زمینه در رتبه سوم استان قرار گرفته است.

وی افزود: هزینه صرف شده واکسیناسیون جهت مقابله با بیماری هاری برابر با تمام اعتبارات بهداشتی شهرستان بوده و اگر حیوان گزیدگی به صفر می‌رسید، پروژه‌های شهرستان به پایان می‌رسید.

۷۰ درصد حیوان گزیدگی از طریق حیوانات خانگی صورت می‌گیرد نه سگهای ولگرد

نوروزی با بیان اینکه برخلاف نظر عموم مردم ۷۰ درصد حیوان گزیدگی از طریق حیوانات خانگی صورت می‌گیرد نه سگهای ولگرد، یادآور شد: صاحبان سگها باید مسئله واکسیناسیون و مهار حیوانات خود را جدی بگیرند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش دیرگی از اظهارات خود با اشاره به پایان موج اول آنفولانزا گفت: در شهرستان فومن مورد فوتی نداشتیم و این بیماری افراد در معرض خطر و دچار بیماری نقص ایمنی را تهدید می‌کند وگرنه با استراحت، مصرف دارو و مایعات به راحتی قابل درمان است.

نوروزی با بیان اینکه از اواخر دی ماه و ابتدای بهمن موج دوم آنفولانزا آغاز می‌شود، افزود: مراکز بهداشت و بیمارستان آمادگی کامل دارند و دارو نیز به اندازه کافی موجود است.

هیچگونه کمبودی در زمینه داروی «تامی فلو» نداریم | هشدار در خصوص بیماری «تب دنگی»!

وی با تاکید بر اینکه هیچگونه کمبودی در زمینه داروی «تامی فلو» به عنوان داروی اصلی بیماری آنفولانزا وجود ندارد، تصریح کرد: دارو صرفاً براساس صلاحید و نظر پزشک تجویز می‌شود زیرا نمی‌خواهیم تامی فلو نیز به سرنوشت برخی آنتی بیوتیک ها دچار شده و بی اثر شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه خطر بیماری «تب دنگی» که از طریق پشه آئدس به انسانها منتقل می‌شود هم اکنون پشت مرزهای کشورمان قرار دارد، افزود: تب دنگی بسیار همه گیر و خطرناک بوده و طی ساعت کوتاهی می‌تواند صدها نفر را مبتلا کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در پاکستان، عربستان، جمهوری آذربایجان و عراق این بیماری مشاهده شده است، گفت: باتوجه به اقلیم مناسب گیلان جهت رشد پشه آئدس، گروه‌های دانشگاه علوم پزشکی در بندر آستارا، بندر انزلی و فرودگاه رشت جهت اقدام پیشگیرانه مستقر شده‌اند.

نوروز در پایان، آب راکد و کثیف و داخل لاستیک را بهترین نقطه برای زاد و ولد پشه آئدس عنوان کرد و گفت: این محیط‌ها می‌توانند به کانون اصلی رشد پشه تبدیل شوند.

حدود ۲۹ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان دارای فشار خون اولیه و بالا هستند

دکتر یکتا رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فومن با بیان اینکه اجتماعی سازی سلامت همواره توجه و در دستور کار بوده است، یادآور شد: پیشگیری مقدم بر درمان یکی از شعارهای کلیدی وزارت بهداشت است.

یکتا در ادامه اظهارات خود حیوان گزیدگی، پسماند و آب شرب روستایی را سه موضوع حائز اهمیت در شهرستان عنوان کرد و افزود: در حوزه حیوان گزدگی ۵۰۰ میلیون تومان برای پیشگیری از بروز بیماری هاری هزینه شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۹ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال شهرستان دارای فشار خون اولیه و بالا هستند، یادآور شد: در دو منطقه کم برخوردار فومن نیز کانون سلامت محله راه اندازی شده است.

Share