مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان در گفتگو با دیارمیرزا؛

سهم ۱۰۶ میلیارد تومانی گیلان برای مدیریت پسماند | پرداخت اعتبارات به صورت پروژه محور به شهرداری‌ها

شهشهانی با بیان اینکه ۲۶۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات استانهای شمالی در بحث مدیریت پسماند است، افزود: به گیلان ۱۰۶ میلیارد ابلاغ شده است که نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پویا شهشهانی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای تابعه استان گیلان در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا در مورد میزان ابلاغیه اعتباری به شهرستان های استان گیلان برای مدیریت پسماند گفت: تا به امروز علاوه بر ۹۱ میلیارد تومان اعتباری که برای شهر رشت ابلاغ شده برای لنگرود ۱۲ میلیارد، رودسر یک میلیارد و انزلی ۲ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است.

شهشانی با اشاره به اینکه برای شهر های آستارا، آستانه اشرفیه، تالش و  همچنین رودسر نیز اعتباراتی پیش بینی شده است، افزود: برای سه شهر استانه اشرفیه، آستارا و لاهیجان اسناد لازم که شامل عقد قرارداد، انتخاب مشاور ذی صلاح، استفاده از اسناد مناقصه و معرفی پیمانکار است، انجام شده و پروژه های این سه شهر که در رابطه با بهینه سازی دفن زباله است، هم اکنون در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: اعتبارات پروژه محور و متناسب با پیشرفت فیزیکی به شهرداری‌ها پرداخت خواهد شد.

شهشانی با بیان اینکه سازمان شهرداری های کشور اعتبار خوبی برای پسماند اختصاص داده است، گفت: دکتر نصرتی شهردار اسبق رشت که اکنون جانشین رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور است در ابلاغ اعتبارات به استان گیلان کمک کرده است.

وی در مورد پروژه پسماند لنگرود نیز به دیارمیرزا گفت: این پروژه ۲۶ درصد پیشرفت ریالی داشته و پیشرفت فیزیکی خوبی نیز دارد و اگر عوامل طبیعی سبب تاخیر در پروژه نشوند ۸ ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل پسماند استان گیلان با اشاره به اینکه شهر تالش دو سال از پروژه پسماند عقب افتاده گفت: منابع طبیعی زمینی که در اختیار شهرداری‌ها می گذارد با کاربری مشخص است و در تالش چون پروژه نیمه کاره مانده بود، منابع طبیعی خواستار پس گرفتن زمین شد که با رایزنی‌های انجام شده توانستیم این پروژه را دوباره راه اندازی کنیم.

شهشهانی با بیان اینکه ۲۶۰ میلیارد تومان سهم اعتبارات استانهای شمالی در بحث مدیریت پسماند است، افزود: به گیلان ۱۰۶ میلیارد ابلاغ شده است که نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است. برای دریافت این اعتبار شهرداری‌ها باید جدیت بیشتری در کارها نشان دهند و هر چقدر پیشرفت در کارها بیشتر باشد اعتبار تزریق شده به شهرداری نیز بیشتر خواهد بود و همه مراحل پیشرفتی پروژه‌ها از سوی سازمان‌ها، بازرسی و استانداری در حال رصد است.

وی در مورد پسماند شهر رشت اظهار کرد: پروژه پسماند شهر رشت دارای ۳ پروژه و به صورت کلان در حال اجرا است که بهینه سازی و توسعه کود آلی به یک‌هزار تن یکی از پروژه‌ها است که اعتبار ابلاغی آن ۳۱ میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداریهای تابعه استان گیلان با بیان اینکه هدف از مدیریت پسماند کم شدن زباله و بازگشت بخشی از زباله ارزشمند به طبعیت است، یادآور شد: میدیریت پسماند استان تلاش دارد تا حفاظت پایدار برای محیط زیست با نگاه اقتصاد سبز انجام گیرد.

شهشانی در مورد آخرین وضعیت زباله سوز نیز به دیارمیرزا گفت: این پروژه به صورت مرحله به مرحله در حال اجرا است و کل هزینه تمام شده پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان است که تا ۱۴۰۱ تمام خواهد شد.

وی ادامه داد: مهمترین مرحله در بحث پسماند شهر رشت ساماندهی محل دفن زباله سراوان و احداث تصفیه‌خانه شیرابه زباله است که در حال اجرا است.

Share