یادداشت/ رضا سیف پور

دلار بخریم یا نخریم؟

به یاد داشته باشید که برای حضور در بازار دلار، باید با پول اضافه‌تان سرمایه گذاری کنید. سعی کنید چیزی از دارایی‌های ضروری زندگی‌تان برای ورود به این بازار حذف نکنید و بخصوص با ایجاد بدهی از طریق وام یا قرض، وارد آشفته بازار دلار نشوید.

  • رضا سیف پور

دکترای مدیریت کسب و کار / مدرس سواد مالی

همانطور که در یادداشت‌های قبلی پیش بینی کرده بودیم، دلار سیر صعودی خود را به آهستگی طی می‌کند. البته پیش بینی این روند به ظاهر چندان دشوار نبود زیرا منبع اصلی تأمین دلار در کشور ما هنوز صادرات نفت است و هر گونه تنش در این صادرات، بخصوص تشدید تحریم‌ها، می‌تواند مانع ورود ارز به کشور شده و تعادل عرضه و تقاضا را برهم بزند. با اینحال مؤلفه‌های تاثیرگذار بر قیمت دلار تنها به همین یک عامل محدود نمی‌شود و عوامل مهم دیگری هم در این حوزه وجود دارد که درک نوع اثر گذاری هرکدام از آنها بر قیمت ارز می‌تواند در تعیین روند پیش رو مؤثر باشد. از جمله مهمترین این مؤلفه‌ها می‌توان به میزان صادرات غیر نفتی، صادرات گاز و فرآورده‌های نفتی، سیاست خارجه ایران و آمریکا و نحوه نرمش‌ها یا چالش‌های سیاسی دوکشور، جذابیت و امکانات واردات، قدرت خرید مردم، تورم و رکود، سیاست‌های بانک مرکزی و رفتار ایران در مقابل چالش‌هایی همچون FATF اشاره نمود. در واقع، همه اینها در کنار هم است که روند قیمت دلار را تعیین می‌کند و مهمتر اینکه، هر یک از این مؤلفه‌ها نیز می‌توانند به نسبت‌های مختلفی در روند موجود نقش داشته باشند. اینجاست که به نظر می‌رسد بازار دلار در شرایط فعلی بازار آشفته‌ای است و این آشفتگی باعث شده تا افراد مختلف بخواهند به جهت حفظ دارایی‌های خود و یا کسب سود بیشتر، بدانند که در شرایط موجود دلار بخرند یا خیر؟

در واقع پاسخ صریح به این پرسش ساده به جهت تنوع مؤلفه‌هایی که ذکر شد بسیار دشوار است بخصوص اینکه شخصاً سرمایه گذاری بر روی دلار را بیش از اینکه یک رفتار سرمایه گذاری بدانم رفتاری سوداگرانه می دانم که چندان پسندیده نیست. با اینحال به جهت تعدد پرسش‌های وارده لازم دیدم تا نکاتی را در پاسخ به پرسش طرح شده ذکر کنم:

  • اولین نکته که باید به آن اشاره کنم این است که تاحد امکان وارد بازار دلار نشوید. توجه داشته باشید که در آینده نزدیک، دلار وارد فراز و فرودهای زیادی خواهد شد. از همه مهمتر اینکه سرمایه گذاری روی دلار کمکی به اقتصاد و بهبود اوضاع کشور ما نمی‌کند با اینحال می دانم که این توقع زیادی است اگر از شما بخواهم که شاهد نزول ارزش پولتان باشید و کاری نکنید، اما مجدداً تذکر می‌دهم که به زودی شاهد افت وخیزهای زیادی در بازار دلار خواهیم بود.
  • به یاد داشته باشید که برای حضور در بازار دلار، باید با پول اضافه‌تان سرمایه گذاری کنید. سعی کنید چیزی از دارایی‌های ضروری زندگی‌تان برای ورود به این بازار حذف نکنید و بخصوص با ایجاد بدهی از طریق وام یا قرض، وارد آشفته بازار دلار نشوید.
  • به شدت توصیه می‌کنم که همیشه حدی از ضرر را برای خود در نظر بگیرید و اگر شرایط بازار به آن حد رسید فوراً از بازار خارج شوید. فکر می‌کنم در شرایط موجود، حدود ده درصد بتواند حد متعارفی برای ریسک و تحمل ضرر برای یک شهروند عادی باشد. با اینحال با توجه به آگاهی از روند پیش رو ممکن است بخواهید دامنه ریسکتان را اندکی بالاتر هم ببرید.
  • همانطور که بارها تاکید کرده‌ام تمام دارایی‌تان را در این بازار سرمایه گذاری نکنید. به نظر می‌رسد چیزی حدود ۳۰ درصد از کل دارایی اضافه‌تان در شرایط فعلی بتواند مبلغ مناسبی برای ورود به بازار دلار بااشد. پس لازم به یاد آوری نیست که اول باید زندگی کرد و بعد سرمایه گذاری. لذا در این شرایط پر از ریسک با زندگی‌تان سرمایه گذاری نکنید.

ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share