بنزین سهمیه ای مردم به حساب جایگاه‌ها می رود؟

جریان کم شدن بنزین از کارت‌های سوخت چیست؟

از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در آبان ماه، سوخت گیری با کارت سوخت اجباری شد، اما برخی مردم می گویند در هر بار سوخت گیری، بین دو تا چهار لیتر از سهمیه بنزین آنها کم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد ۲۴ آبان ماه قیمت بنزین را تا سه برابر افزایش داد. براساس این تصمیم، قیمت بنزین آزاد از ۱۰۰۰ به ۳۰۰۰ تومان در هر لیتر رسید و مقرر شده ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین سهمیه ای با قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر خودرو های عادی در نظر گرفته شود.

اما بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، گزارش های متعددی از سوی مردم مبنی بر کم شدن بنزین سهمیه ای کارت سوخت آنها اعلام شد.

یکی از شهروندان اصفهانی به ایسنا، گفت: متاسفانه این موضوع در چند پمپ بنزین برایم اتفاق افتاده و بین دو تا سه لیتر از سهمیه بنزین کارتم کسر می شود بدون اینکه سوخت گیری کرده باشم.

شهروند دیگری گفت: تصور می کردم جایگاه دار تخلف می کند و این موضوع را به مسئول جایگاه گزارش دادم، که عنوان شد به دلیل اشتباه در روش سوختگیری از سهمیه بنزین کارت سوخت کم شده است.

به گفته دیگر شهروند اصفهانی، از زمان سهمیه بندی سوخت حدود ۴ لیتر از کارت سوختم کم شده و ظاهرا برخی از همین سوخت گران سهمیه بندی شده هم به صورت هدفمند با بهانه های واهی در حال امرار معاش هستند و مشخص نیست مسئول رسیدگی به بنزین های کسر شده چه کسی است!

از سوی دیگر یکی از جایگاه داران بنزین در اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: حتی قطره ای از بنزین سهمیه ای مردم به حساب جایگاه ها نمی رود و به دولت برمی گردد.

با توجه به اظهارات متصدیان جایگاه های سوخت، در صورت عدم انجام پروسه کامل خروج کارت سوخت، مقداری از کارت کسر می شود، اما با توجه به انجام صحیح این عملیات، برخی مردم معتقدند از کارت سوخت آنها کسر می شود.

البته رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان در این باره به ایسنا، گفت: شرکت نفت برای کارت های سوخت سامانه ای طراحی کرده که تا زمانی که پیام «کارت خود را بردارید» بر روی صفحه مانیتور نازل نیامده، اگر افراد کارت خود را خارج کنند بین یک تا چهار لیتر بنزین از سهمیه آنها کسر می شود.

پیمان کامران در پاسخ به این سوال که این میزان بنزین آیا به ذخیره جایگاه ها می رود یا خیر؟ افزود: این بنزین به ذخیره و حساب شرکت پالایش نفت بازمی گردد و به نوعی سهمیه مردم از بین می رود.

وی توضیح داد: افراد بعد از سوخت گیری ابتدا باید نازل را سر جای خود قرار دهند که چند ثانیه بعد، پیامی مبنی بر برداشتن کارت سوخت روی صفحه نمایش جایگاه، ظاهر می شود و مردم پس از آن باید کارت خود را بردارند.

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان در خصوص اینکه آیا امکان پیگیری این میزان سهمیه از دست رفته از سوی مردم وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: به دلیل اینکه میزان دقیق سوخت گیری ثبت نشده امکان پیگیری سهمیه از دست رفته بعید به نظر می رسد.

وی تاکید کرد: البته شرکت پخش فراورده های نفتی پیش از این طی چند نوبت برای جلوگیری از این مشکل اطلاعیه های متعددی صادر کرده است.

کامران با تاکید بر اینکه در کم شدن سهمیه بنزین کارت سوخت مردم، جایگاه ها هیچ نقشی ندارند، اظهار کرد: سیستم جایگاه ها به طور کامل مورد نظارت است و در سامانه شرکت پالایش پخش فراورده های نفتی میزان بنزین هر جایگاهی ثبت می شود.

وی اظهار کرد: در مخازن جایگاه ها، دستگاهی وجود دارد که بعد از تحویل سوخت، ورود فراورده به مخزن را تایید و از طریق سامانه به شرکت نفت اطلاع می دهد و اگر در جایگاهی حتی ۱۰۰ لیتر از میزان بنزین تحویلی آن اضافه آید، صبح مورد بازرسی قرار می گیرد.

رئیس انجمن جایگاه داران استان اصفهان تاکید کرد: در جایگاه ها نه امکان اختلاط فراورده ها و نه امکان کم فروشی و زیاد فروشی وجود دارد، چرا که میزان بنزین در سامانه شرکت پخش فراورده های نفتی مورد نظارت و بررسی دقیق قرار می گیرد.

Share