فرماندار بندرانزلی در جلسه کارگروه احیای تالاب انزلی:

بیش از ۱۹۰۰ هکتار از اراضی تالابی در تعارض دستگاه‌های متولی است

فرماندار بندرانزلی گفت: هزار و ۹۶۳ هکتار از اراضی تالاب بین المللی انزلی محل تداخل و تعارض دستگاه های متولی است که تا کنون مرتفع نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اسماعیل حیدری ازاد در جلسه کارگروه احیای تالاب بین المللی انزلی اظهار کرد: متاسفانه از سوی وزارت نیرو حریم تالاب انزلی از ۱۹ به ۲۵ هزار هکتار افزایش یافته که باعث شده بسیاری از اراضی روستایی و بخشی از شهر انزلی در حریم و بستر تالاب قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود مشکلات متعدد شهروندان انزلی در خصوص افزایش حریم تالاب افزود: متاسفانه بسیاری از شهروندان و روستاییان با وجود داشتن اسناد مالکیت و سنق های زراعی و واگذاری های هیات هفت نفره و همچنین دارا بودن مستثنیات و سکونت ده‌ها ساله با افزایش حریم دچار مشکل شده اند که این امر باعث افزایش نارضایتی های عمومی در مناطق مورد نظر شده است.

حیدری آزاد همچنین خاطر نشان کرد: ۱۷ روستای بندرانزلی دارای طرح هادی روستایی هستند که با افزایش حریم و بستر تالاب، بخشهایی از ۱۴ روستا در بستر تالاب و ۱۰۰ درصد از پنج روستای انزلی در حریم و بستر تالاب قرار گرفته است.

فرماندار انزلی تاکید کرد: لازم است وزارت نیرو حدود و حریم تالاب بین المللی انزلی را با مصوبه کنوانسیون رامسر که ۱۹ هزار هکتار است لحاظ کند تا مردم نیز از گرفتاری های موجود رهایی یابند.

حیدری ازاد با اشاره به افت شدید سطح آب تالاب به دلیل پسروی آب خزر و بهره برداری بیش از حد آب با مقاصد کشاورزی و پرورش ماهی و احداث بندهای انحرافی به عنوان یکی از دلایل عمده کاهش عمق و خشکی تالاب بین المللی انزلی گفت: ورود سالانه بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب انواع فاضلاب صنعتی و خانگی و بیمارستانی و کشاورزی و همچنین ضعف عملیات آبخیز داری و تخریب بیش از حد پوشش گیاهی و از بین رفتن جنگلها که باعث سرازیر شدن هزاران تن خاک به عنوان رسوب به این تالاب ارزشمند می شود از دیگر این عوامل است.

فرماندار انزلی افزود: افزایش رشد بیش از حد گیاهان مهاجم غیر بومی همچون آزولا و سنبل آبی و رسوب بقایای آن در کف تالاب موجب کاهش عمق این تالاب شده تا جایی که عمق برخی از مناطق تالاب به شدت کم و حتی خشک باشد.

لازم به ذکر است، تالاب بین المللی انزلی ۲۵هزار هکتار مساحت دارد که بیش از ۸۰ درصد (۱۹هزار هکتار)از پهنه این تالاب در حوزه سرزمینی شهرستان بندرانزلی واقع است و این تالاب با وجود اینکه در سال ۱۹۷۵ جزو اولین تالاب های ثبت شده در فهرست کنوانسیون بین المللی رامسر بود ولی متاسفانه در سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب های در معرض نابودی قرار داده شده است.

Share