خلاف منویات مقام معظم رهبری و همچنین بیانیه‌ی گام دوم است

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان درباره لایحه بودجه ۹۹

با توجه به وضعیت نامتناسب بودجه‌ی ۹۹، می توان گفت عملا این بودجه، خلاف منویات مقام معظم رهبری و همچنین بیانیه‌ی گام دوم، مبنی بر متوازن سازی بودجه و کاهش وابستگی بودجه نسبت به نفت می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان خطاب به مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه‌ی سال ۱۳۹۹ بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه چنین است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

با توجه به درخواست رهبر معظم انقلاب از دولت مبنی بر ارائه‌ی نقشه راه و برنامه اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش کسری بودجه با افق دو ساله (۹۹-۹۸) و تدوین بودجه بر اساس شرایط تحریمی، تشکلات دانشجویی سراسر کشور، اعتراض خود را به لایحه‌ی ارسالی بودجه‌ی ۹۸ به مجلس شورای اسلامی اعلام میدارند.

با سلام و احترام؛ به استحضار مجلس شورای اسلامی می رساند که اشکالات لایحه بودجه ۱۳۹۹ به شرح ذیل می باشد:

اول) در زمانی که کشور با بحران خصوصی سازی و تاراج اموال دولتی مواجه است، دولت و معاونت برنامه و بودجه به طور ناباورانه‌ای میزان درآمد خود را از فروش اموال دولتی، ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده اند درحالی که این برآورد در سال ۹۸، ۴ هزار میلیارد تومان بوده و جای تعجب بسیار است که این برآورد درآمد از درآمد نفت که به صورت غیرواقع بینانه‌ای محاسبه شده نیز حدود ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر است.

این واگذاری، عملا دست دولت را از داشتن سرمایه خالی می کند و هیچ پشتوانه ای برای آن باقی نمی گذارد.

دوم) آقای نوبخت از بودجه‌ی ۹۹ به عنوان بودجه‌ی مقاومتی نام بردند درحالی که در بودجه‌ی ۹۹، میزان سهم صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت از ۳۶ درصد، به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و به عنوان قرض، به منابع درآمدی دولت اضافه می گردد که عملا جزو منابع درآمدی نفتی محسوب می گردد. (که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود)

از طرفی، میزان درآمد از فروش نفت حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است (با احتساب فروش یک میلیون بشکه در روز با قیمت ۵۰ دلار).

سومین بخش درآمد نفتی نیز برداشت ۳.۴ میلیارد یورویی(معادل ۵۳ هزار میلیارد تومان) از صندوق توسعه‌ی ملی در قالب تبصره‌ی ۴ لایحه‌ی بودجه است.

مجموع درآمد دولت از نفت در بودجه‌ی ۹۹ حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان برآورد می شود که عملا با بیان جناب دکتر نوبخت فرسنگ ها تفاوت دارد.

سوم) درآمد نفتی در لایحه بودجه ۹۸ به صورت غیرواقع بینانه محاسبه شده است. در حال حاضر میزان فروش نفت حدود ۳۰۰ هزار بشکه با قیمت بشکه‌ای ۵۴ دلار می باشد؛ حال چگونه است که در بودجه‌ی ۹۹ میزان فروش روزانه ۱ میلیون بشکه با قیمت ۵۰ دلار برآورد شده است؟ به نظر می رسد، دولت، آمار و ارقام فعلی فروش نفت را نمی بیند که فروش نفت در بودجه‌ی ۹۹ را افسانه‌ای در نظر گرفته است.

چهارم) این برآورد درآمد واهی نفتی، جز کسری بودجه و در مرحله بعد، خلق نقدینگی و در نهایت، تورم، افزایش فشار بر مردم و استفاده‌ی چندباره از صندوق توسعه ملی، هیچ ثمره دیگری در پی نخواهد داشت.

با این اوصاف وعده ایجاد اشتغال ۱ میلیونی در سال ۹۹ که توسط آقای نوبخت بیان شد، وعده‌ی سرخرمنی بیش نخواهد بود کما اینکه تاکنون نیز چنین بوده است.

پنجم) تخصیص ۱۰.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی از کدام منبع واهی دولت در بودجه تامین می گردد؟ احیانا از همان درآمدهای نفتی افسانه‌ای که بیان شد؟! البته اگر اشتباه و فسادآور بودن اصل ماجرای اختصاص دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم…

ششم) با فرض کاهش مصرف بنزین از ۹۸ به ۸۰ میلیون لیتر در روز که با توجه به آمار مصرف بنزین در یک ماه اخیر، منطقی به نظر می رسد، میزان درآمد ناشی از فروش بنزین (۶۳ میلیون لیتر سهمیه ای و ۱۷ میلیون لیتر آزاد) حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.

بنابراین درآمد ناشی از فروش سایر فرآورده های نفتی در سال آینده باید حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان باشد و این درحالی است که درآمد در سال جاری، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به همین دلیل، انتظار می رود قیمت فروش گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و نفت کوره در سال آینده دو برابر شود و قطعا پس از آن، باید منتظر افزایش قیمت اجناس و کالاها باشیم و آن وقت، دیگر حوادث آبان ۹۸ در مقابل اتفاقات آتی، به چشم نخواهد آمد.

هفتم) با تمام مسائل و مشکلات بیان شده در لایحه‌ی بودجه‌ی ۹۹، لازم به ذکر است که بسیاری از دوستان هنرپیشه و افراد حقیقی و حقوقی از دادن مالیات معاف هستند و باید به این موضوع اشاره گردد که آن ها صدای آبان ۹۸ نبودند بلکه عاملان دردسر بودجه‌ی ۹۹ هستند.

با توجه به وضعیت نامتناسب بودجه‌ی ۹۹، می توان گفت عملا این بودجه، خلاف منویات مقام معظم رهبری و همچنین بیانیه‌ی گام دوم، مبنی بر متوازن سازی بودجه و کاهش وابستگی بودجه نسبت به نفت می باشد.

در نهایت از تمامی نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی درخواست می گردد که ضمن مخالفت با کلیات این لایحه، نسبت به اصلاح ساختار بودجه اقدام نمایند.

والسلام علی من اتبع الهدی
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان

Share