معاون هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح؛

بوئینگ ۷۳۷ در فاصله صفر راداری سامانه قرار داشت | اپراتور تحت شرایط روحی نامناسب شلیک کرد

معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سیستم اطلاعاتی در حال بررسی نقش نفوذ در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی است و موضوع جنگ الکترونیک هم در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سرتیپ پاسدار خلبان علی عبداللهی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اطلاع رسانی دلایل کارشناسی و بررسی شده سقوط هواپیمای اوکراینی در بهترین و کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت پذیرفت، زیرا بررسی‌ها زمان بر و نیازمند تأمل بود.
معاون هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: از آنجا که مسئولین هواپیمایی کشور از ما دستور نمی‌گیرند، هر آنچه در ساعات اولیه این سانحه هوایی گفته اند یافته‌های ذهنی و مهندسی خودشان بوده است.
سرتیپ پاسدار عبداللهی با بیان اینکه شرایط آماده باش ۱۰۰ درصد با آماده باش درگیری متفاوت است، افزود: الزاماً نباید انتظار داشت در شرایط آماده باش درگیری و جنگی، شرایط پرواز ممنوع حاکم باشد، در زمان جنگ تحمیلی هم با وجودی که در شرایط جنگی بودیم بسیاری از پرواز‌ها برقرار بود. برای اعلام وضعیت قرمز ابتدا باید حمله مشاهده گردد و سپس فرمان مقتضی اعلام شود.
او تصریح کرد: پیش از وقوع این حادثه، گزارش از طریق سیستم فرماندهی کنترل مبنی بر شلیک موشک‌های کروز از جنوب کشور به مرکز فرماندهی می‌رسد، مرکز فرماندهی هم با تشریح وضعیت برای مرکز سامانه‌ها اعلام آماده باش می‌کند.

 معاون هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: اینکه موشک کروز را از هر نقطه‌ای بتوان کشف، کنترل و ردیابی کرد لزوماً ممکن نیست بنابراین در همه نقاط ممکن دیدبان‌هایی به منظور ردیابی موشک‌ها مستقر هستند.
سرتیپ پاسدار عبداللهی افزود: لحظاتی پس از اعلام وضعیت قرمز و آماده باش سامانه‌های ضد موشکی، بعد از استعلام دوباره وضعیت، اعلام می‌شود که مورد مشاهده شده در رادار از وضعیت قرمز خارج شده، اما این اعلام زمانی صورت گرفته بود که سامانه دریافت کننده دچار مشکل دریافت پیام شده و قادر به شنود فرمان از سوی مرکز نبود.
او گفت: پس از برخاستن هواپیما از روی باند نسبت به سامانه ضد موشکی در وضعیتی قرار می‌گیرد که سامانه شلیک کننده متأثر از شرایط حاکم بر جامعه در شرایط شلیک قرار گرفته و به سمت هواپیما شلیک می‌کند و سبب این فاجعه می‌شود.
سرتیپ پاسدار عبداللهی در خصوص تفاوت‌های هواپیمای بوئینگ و موشک کروز گفت: زمانی که سامانه ضد موشکی در شرایط شلیک قرار گرفته بود فاصله تقریبی با هواپیمای بوئینگ با سطح پروازی موشک کروز (حدود ۶۰۰ متر ارتفاع) برابری می‌کرد. البته هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین هم در فاصله صفر راداری سامانه قرار داشته و این علت تشخیص را سخت‌تر می‌کرد.
او تصریح کرد: ما هم قبول داریم که می‌باید هواپیمای بوئینگ برای اپراتور قابل تشخیص می‌بود، اما اپراتور تحت شرایط روحی نامناسب و ارتباط راداری همراه با پارازیت قرار داشت. در این شرایط بود که خطای انسانی و فردی رخ داد و موشک شلیک شد.
معاون هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص نقش داشتن آمریکا در ایجاد اخلال راداری و رخداد فاجعه هواپیمای اوکراینی گفت: شیطنت‌های آمریکا در منطقه پیشتر هم ثابت شده و تا کنون توسط سیستم‌های سایبری ایران، اجسام مجازی ساخته آمریکا در آسمان کشور مشاهده و ثبت شده است. اخلال در عملکرد سامانه‌ها از سوی آمریکا هم مسبوق به سابقه است.

سرتیپ پاسدار عبداللهی ادامه داد: در خصوص خاص حادثه اخیر با توجه به سیستم راداری ما و هواپیما، بیان قطعی دخالت آمریکا کمی سخت است، به این منظور تیم بررسی سایبری و الکترونیکی هم تشکیل شده و به محض یافتن ردپایی از آمریکا در این فاجعه، اطلاع رسانی و اعلام لازم صورت می‌پذیرد.
او با بیان اینکه اطلاعات همه پرواز‌های ورودی و خروجی کشور و همین طور پرواز‌های داخلی به اطلاع مرکز فرماندهی کنترل هوایی نیرو‌های مسلح می‌رسد افزود: روال نیست که این اطلاعات به سامانه‌های پدافندی هم اعلام شود، اما در خصوص موارد خاص و یا پروازی ویژه این امکان وجود خواهد داشت.
سرتیپ پاسدار عبداللهی در خصوص فیلم ضبط شده از هواپیمای اوکراینی آن هم از لحظه وقوع فاجعه گفت: از بُعد اطلاعاتی؛ این اقدام قابل رسیدگی است، اما این فیلم و فضای مجازی در کلیت ماجرا برای ما سندیت ندارد، زیرا امکان ساختگی بودن آن وجود دارد.
او افزود: برخورد با افراد خاطی درون سیستمی نیرو‌های مسلح به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک برخورد درون بخشی نیرو‌های مسلح که طبق آئین نامه انضباطی نیرو‌های مسلح که شامل توبیخ، تنزیل درجه و عزل از مسئولیت می‌باشد و در بخش دیگر وقتی وقوع جرمی محرز گردد خاطی به قوه قضایی معرفی می‌گردد کما اینکه تا کنون هم چندین نفر معرف شده اند و رسیدگی‌ها در حال انجام است.
معاون هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: اینکه اگر مسئول یا مقامی خارجی، پیگیر بررسی ابعاد این فاجعه نمی‌شد ستاد نیرو‌های مسلح کشور هم پیگیری‌ها را رها می‌کرد فکر و حرف درستی نیست، زیرا مردم تا کنون رشادت‌ها و اقدامات نیرو‌های مسلح را در راستای ایجاد و حفظ امنیت کشور در مقابل دشمنان در طول ۴۰ سال گذشته مشاهده کرده اند. از آن جا که نیرو‌های مسلح با مردم صادقانه رفتار کرده اند، به نظرم مردم به ما اعتماد دارند.
سرتیپ پاسدار عبداللهی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در امنیت هوایی کشور نداریم، آسمان جمهوری اسلامی ایران امن است و وقوع این حادثه سبب نمی‌شود که پرواز‌های خارجی کشورمان لغو شود.

Share