نگاه متفاوت دکتر سالاری در مدیریت حوزه سلامت:

از پیگیری تهدید پشه آیدس تا رفع مشکلات خانه های بهداشت

دکتر سالاری با اشاره به اینکه منابع درآمدی دانشگاه کفاف هزینه ها را نمی کند، تصریح کرد: برای سال جاری، منابع درآمد اختصاصی دانشگاه ۸۰۰ میلیارد پیش بینی شده است که آمار ۹ ماهه گذشته نشان می دهد که تا پایان سال تنها ۵۰۰ میلیارد آن محقق خواهد شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با بررسی تغییرات در حوزه سلامت و عملکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان می توان به وضوح تغییر نگاه مدیریتی را پس از حضور ارسلان سالاری در راس دانشگاه علوم پزشکی لمس کرد.

یقینا دغدغه مندی، تعهد و اشراف به مشکلات دلایل اصلی و انگیزه این مدیر لایق جهت ایجاد تحول بوده است که با چاشنی نبوغ در پس این حجم از مشکلات و بدهی های کلان با ارقامی قابل توجه، که نشان دهنده فقدان برنامه مندی مدیران سابق و اسبق بوده تبدیل به ناخدایی لایق برای این کِشتی سرگردان در اقیانوس پرتلاطم گردیده است.

حضور پای کار و تعریف دکترین نوینی از مدیریت با بکارگیری همه ظرفیتهای موجود و سرکشی های مستمر توسط تیم مدیریتی و ارزیابی عملکرد همه پرسنل در هر جایگاهی حتی در دورافتاده ترین مراکز و خانه های بهداشت و بکارگیری اهرم تشویق در کنار برخوردهای قاطع با متخلفین از سالاری و تیم مدیریتی وی یک کارنامه عملکرد قابل قبول را برجا گذاشته است که امید میرود با استمرار این رویکرد و نظارت های بیشتر که مطالبه همه گیلانیان از مدیران دانشگاه علوم پزشکی میباشد وضعیت کیفی حوزه سلامت در استان گیلان روز به روز بهتر شود.

یکی از روش های منحصر به دکتر سالاری در مدیریت بازدیدهای سرزده و بدون هماهنگی و هم زمان از حوزه سلامت شهرستان ها و بررسی جزییات آن در روزهای آتی با حضور بازرسان و مدیران حوزه های مذکور و رفع مشکلات موجود آنها می باشد که در کنار ارزیابی عملکردها باعث ارتقا بهره وری در حداقل پروسه زمانی ممکن خواهد شد که جا دارد سایر مدیران استان نیز با توجه به نتایج مثبت این رویکرد را در دستور کار خود قرار دهند.

در جلسه بررسی نتایج آخرین بازدید سرزده که در سطح شهرستان رشت و بخش های آن، از مراکز و خانه های بهداشت در تاریخ ۲۴ آذر صورت گرفت رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به چالش ها و برخی از کمبودها در حوزه بهداشت، تصریح کرد: عدالت در توزیع منابع و امکانات از مهمترین مسایلی است که باید در تمامی حوزه های دانشگاه به آن توجه شود.

دکتر سالاری ادامه داد: از یک بِهورز که در حال ارایه خدمات در یک خانه بهداشت است تا یک عضو هیات علمی دانشگاه که برای درمان بیماران در بیمارستان ها و یا آموزش دانشجویان در سر کلاس ها تلاش می کنند، همه در یک سنگر واحد در راستای ارتقای سطح سلامت استان و بهبود وضعیت دانشگاه علوم پزشکی در تلاش می باشند و باید با ارزیابی های مستدل و رویت مستندات برای ایجاد انگیزه بیستر از همکاران موفق خود تقدیر و تجلیل به عمل آورد.

وی تاکید کرد: برای اصلاح امور و بسیاری از مسائل و مشکلات امروز نباید انتظار ورود منجی داشته باشیم تا به عنوان مثال فردی خارج از مجموعه استان برای ایجاد تغییر در وضعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان اقدامی صورت دهد که این انتظاری بی فایده است چرا که این دانشگاه از آن همه کسانی است که در آن فعالیت می کنند، پس همه باید برای بهبود وضعیت آن تلاش کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه این دانشگاه در حوزه های مختلف از جمله حوزه بهداشت با کمبودها و مشکلات عدیده ای مواجه است تاکید کرد: از بیان مشکلات دانشگاه و تاکید بر آنها به دنبال سیاه نمایی و محکوم کردن دیگران نیستیم لیکن اعتقاد داریم برای حل مشکلات موجود نباید صورت مسئله را پاک کرد و باید با واقعیات موجود روبرو شد چه بسا که یکی از دلایل وضعیت اسفناک زیر ساخت های امروز در حوزه سلامت گیلان به دلیل رعایت همین ملاحضات و نگفتن واقعیت ها میباشد.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه منابع درآمدی دانشگاه کفاف هزینه ها را نمی کند تصریح کرد: برای سال جاری، منابع درآمد اختصاصی دانشگاه ۸۰۰ میلیارد پیش بینی شده است که آمار ۹ ماهه گذشته نشان می دهد که تا پایان سال تنها ۵۰۰ میلیارد آن محقق خواهد شود ولی هزینه ها بر مبنای ۸۰۰ میلیارد پیش بینی شده که باید با صرفه جویی و نظارت های بیشتر تلاش کنیم تا سالانه بر بدهکاری چند صد میلیاردی دانشگاه افزوده نگردد.

وی در ادامه با بیان این موضوع که مراکز و خانه های بهداشت پیشانی و خط مقدم حوزه درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی می باشد ارائه خدمت به شهروندان و روستاییان را فارغ از همه کمبودها وظیفه و رسالت مقدس کارمندان دانشگاه دانست و برنامه محوری را تنها راهکار جهت تجهیز و رفع مشکلات موجود در این واحدها در شرایط کنونی دانست.

دکتر سالاری افزود: هدف از بازدیدهای سرزده از مراکز حوزه سلامت رویت حقایق و اقدامات و خدمات ارائه شده و ارزیابی و اصلاح مشکلات است و مقایسه وضعیت در قبل و پس از بازدیدها مبرهن تاثیرات واقعی این اقدام است که باید خروجی کار را در آن لمس کرد لذا انتظار میرود بازرسان محترم تا دستیابی به نتایج مدنظر و رفع مشکلات مراکز دست از پیگیری برنداشته و با ایجاد یک همدلی و هم کاری روزافزون به کمک هم به شهروندان در راستای طرح تحول سلامت خدمات کیفی ارائه دهیم.

در ادامه جلسه بازرس ها و پزشکان مراکز بهداشت گزارشی از بازدید و مشکلات موجود در این واحدها ارایه دادند که عمده آن مربوط به کمبود نیروی انسانی در قالب پرستار و نیروی خدماتی، عدم تجهیز و فرسودگی ساختمان برخی مراکز، کمبود پزشک و دندان پزشک در مراکز، بهداشت محیطی، تجهیز امکانات و دارو در برخی مراکز، کمبود مکمل های دارویی و عدم پرداخت منظم تن خواه به مراکز جهت پرداخت هزینه ها بود که با دستور اکید دکتر سالاری به معاونت های مرتبط در دست پیگیری قرار گرفت.

Share