یادداشت/ رحمت‌اله مرادی سلوش

از امام موسی صدر تا حاج قاسم سلیمانی؛ راز این دلبستگی مردم!

سردار شهید سلیمانی در قامت یک ژنرال ونظامی کهنه کار با اقتدا به مولایش حضرت امیر (ع) شیر بیشه نبرد با تکفیری هابود و شب ها یش به نماز و دعا ختم می شد، سلیمانی هیچ گاه مرزهای اخلاق و ادب و تربیت اسلامی را نشکست و دردام ناسزا گویی جریان‌های سیاسی قرار نگرفت.

رحمت اله مرادی سلوش

پس از تشییع با شکوه و کم نظیر و شاید بگویم بی نظیر مردم قدرشناس ایران عزیز و وداع با پیکر مطهر سردار بی سر، حاج قاسم سلیمانی، به عنوان یک ایرانی فارغ از گرایش سیاسی فکر کردم که چگونه می توان در محبوبیت حضرت امام موسی صدر و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی وجوه تشابه را پیدا کرد و برایش مطلب نوشت؟

به جمله‌ای در کتاب «پیشوایی فراتر از زمان» که توسط جناب دکتر محمود سریع القلم نگارش شده است دقت کردم، بسیار کمک کارم شد در تهیه این متن کوتاه.

دکتر سریع القلم برای امام موسی صدر می گوید: درون او مانند اقیانوس آرام بود وبیرونش سرشار از انرژی، او به خوبی میدان کارزار خودرا می شناخت.

در این گفتار کوتاه به دنبال تبیین شخصیت چند وجهی امام موسی نیستم! که قلمم بسیاربسیار قاصر هست. که اودر هر عرصه ای وارد شد مانند خورشید درخشید. فقاهت او، زبان گویای او، سلوک او و… از هر گوشه، گوشه زندگی اش وارد شویم، باید ساعت ها محققین حرف ها داشته باشند. یکی از بارزترین ویژگی امام موسی قدم های مستمر عملی برای وحدت واجتماع بود. او به شدت تمام از تفرفه می نالید واگر بگوییم گریه می کرد بی جا نگفته ایم! چونان سید جمال واقبال _ وبدین سان بود که محور نفاق به ویژه صهیونیزم، برای از میان برداشتن محور وحدت مسلمانان، نقشه ربودن و ترور امام موسی را طراحی کردند. هنوز به جهت مباحث امنیتی، بخش های کوتاه واندک از زوایای شخصیتی وتیز بینی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آشکار شده است. بیش از دو دهه از حضور موثر وکار ساز این فرزند شجاع ایران به عنوان نقش آفرینی بی بدیل در صحنه بین الملل گذشته است. حاج قاسم سلیمانی به آن چند وجهی بودن شخصیتی که داشت، توانست دلها را به هم نزدیک کند. او چونان امام موسی از تفرقه بیزار بود. دغدغه اجتماع برایش بسیار مهم بود، اگر امام صدر در بین طوایف واقوام و مذاهب و معتقدین به ادیان آسمانی جایگاه رفیع دارد، به جهت تلاش هایی هست که برای اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی بکار گرفت. و اگر امروز مردم مسلمان و زجر کشیده در اقصی نقاط عالم به ویژه در کشورهای لبنان، سوریه؛ عراق، فلسطین و ……. عزادار رفتن یک بزرگمرد هستند، به نقش بی بدیل او در ایجاد وحدت جهانی پی برده اند.

حاج قاسم سلیمانی در داخل کشور هم تمام تلاش خودرا بکار گرفت تا نقش آفرین وحدت باشد. او همواره از بد اخلاقی ها در رقابت های سیاسی گریزان بود. کسی بیاد ندارد که او در سخنش بی حرمتی شنیده باشد، و به تعییر دکتر سریع القلم در توصیف امام صدر، باید گقت درون سردار شهید ما، مانند اقیانوس آرام بود و بیرونش سرشار از انرژی او میدان کارزار را به خوبی می شناخت.

به ذکر خاطره ای از یکی از دربانان امام رضا (ع) به نام شیخ کرخی در توصیف سجابای اخلاقی امام موسی اشاره می کنم: ایشان می گویند یازده سال با امام موسی معاشرت داشتم یک بار یک ناسزا از او نشنیدم!

بله اخلاق، کرامت اخلاقی، و ادب و بزرگ منشی سردار شهید چون امام موسی بود.

اگر امام صدر توانست در قلب ها نفوذ کند و مرزهای جغرافیایی را در نوردد و حضورش در خیابان‌های دمشق و لبنان ودر بین محرومان و بی‌پناهان به عنوان یک پدر معنوی پذیرفته شود، چونان که شهید عارف ما چمران (ره) می گوید.

سردار شهید سلیمانی در قامت یک ژنرال و نظامی کهنه کار با اقتدا به مولایش حضرت امیر (ع) شیر بیشه نبرد با تکفیری‌ها بود و شب هایش به نماز و دعا ختم می شد، سلیمانی هیچ گاه مرزهای اخلاق و ادب و تربیت اسلامی را نشکست و در دام ناسزا گویی جریان‌های سیاسی قرار نگرفت، هنر بزرگش این بود که با تاسی به روش امام صدر، دغدغه اسلام را داشت.

تشییع با شکوه ملت با شعور و با فرهنگ ایران و اینکه نخستین شهیدی هست که پس از شهادت به طواف حرم های مطهر ائمه (صلوات الله علیهم) می رود مزد پاداش انسانی هست که کار برای خدا کرد.

امیدواریم و امیدواریم حال که از وجود این انسان بزرگ بی‌بهره شده‌ایم: اولا ویژگی های منحصر بفرد او مکتوب شود وبه نسل های بعدی منتقل گردد.

دوم؛ در کنار کارهای نمادین نام گذاری میادین و معابر به نام مبارک آن شهید کار بزرگ و جهادی مغفول مانده که همانا توصیه آن شهید عزیر هست جامه عمل بپوشد که گفتند: جامه اگر راه صلاح را می خواهد باید افراد صالح عهده دار امور اجرایی آن شوند و این عبارتی هست که از آن شهید در سخنرانی در میدان شهدای ذهاب رشت (در کنگره سرداران و هشت هزار شهید گیلان) به یاد دارم.

راه و مرام و مردم داری و سلوک حاج قاسم اگر در منظر و مرعای ما باشد در مسیر نجات قدم گذاشته‌ایم و گرنه دچار احساسات زودگذریم.

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

Share