در پی زیر سوال بردن یکی از ارکان انتخابات؛

آقای کربلایی چه کسی به شما حق قضاوت داده؟|ملاک اجرای قانون است نه اعمال سلیقه شخصی

اگر قرار بر این باشد که هیاتهای اجرایی نه براساس قانون بلکه به سلیقه شما عمل کنند، هیات نظارت تابع نظر شما باشد و شورای نگهبان نیز درخواستهای شما را مدنظر قرار بدهد، دیگر ساختار موجود برای انتخابات چه کاربردی خواهد داشت؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا طبق قانون تشخیص صلاحیت کاندیداهای انتخابات برعهده هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت استانی و شورای نگهبان است اما در دوره های مختلف برخی جریانات سیاسی و افراد سعی دارند با فشار خارج از ضابطه خصوصا به هیات های اجرایی در روند قانونی کار اخلال ایجاد کنند. درحالی هیاتهای اجرایی در سراسر کشور به کار خود پایان داده اند که در این بین شاهد انتقادات عجیب و غریب برخی چهره‌های سیاسی از عملکرد هیات‌های اجرایی هستیم که خودشان نیز نامزد شرکت در انتخابات هستند. نمونه آن را میتوان به اظهارات حسن کربلایی عضو سابق هیات نظارت و دبیر وقت ستاد احیای امر و به معروف و نهی از منکر استان گیلان مشاهده کرد که در اظهاراتی عجیب و غریب تحت عنوان “بزدلها چگونه مردمانی هستند؟” اعلام داشته که چرا هیچ نماینده‌ای در مرحله ابتدایی، رد صلاحیت نشده است؟! او در ادامه پا را از این فراتر گذاشته و بدون ارائه هیچگونه مستنداتی نمایندگان را «جنگل خوار، کوه خوار، مفت خوار، رشوه خوار، پولخوار، یاوه گو و محکوم قضایی» عنوان کرده و با ترسو خواندن هیات های اجرایی آنها را بی عرضه و فاقد صلاحیت خطاب کرده است!

هیات اجرایی چگونه تشکیل می‌شود و چه وظایفی دارد؟!

بلافاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت‏ کشور، فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه‏‌ی انتخابیه دستور تشکیل هیئت‏‌های اجرایی حوزه‏‌های فرعی را به فرماندار یا بخشدار حوزه‏‌های فرعی صادر نموده و خود موظف است ظرف شش روز در مرکز حوزه‌‏ی انتخابیه، هیئت‏ اجرایی انتخابات را با حضور هیئت ‏نظارت شورای نگهبان به ریاست خود و عضویت دادستان و رئیس ثبت ‏احوال مرکز حوزه‏‌ی انتخابیه و هشت نفر معتمدین تشکیل دهد. همچنین فرماندار یا بخشدار مرکز هر حوزه‌‏ی انتخابیه، جهت انتخاب معتمدین اصلی و علی‏‌البدل هیئت ‏اجرایی، تشکیل جلسه داده و سی نفر از روحانیون و معتمدان اقشار مختلف مردم حوزه‏‌ی انتخابیه را که بومی بوده و یا حداقل دارای سه سال سابقه‏‌ی سکونت در حوزه‌‏ی انتخابیه باشند را از بین کلیه‌‏ی اقشار واجد شرایط در این قانون انتخاب و به‏‌منظور تأیید صلاحیت به هیئت‏ نظارت مربوط معرفی می‏‌نماید. هیئت‏ نظارت مزبور حداکثر ظرف مدت دو روز اظهارنظر کتبی خود نسبت‏ به تأیید صلاحیت آنان را به فرماندار یا بخشدار ارسال می‏‌دارد. فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه‌‏ی انتخابیه بلافاصله از سی نفر معتمدین محلی تأییدشده از سوی هیئت‌‏نظارت کتباً دعوت به‏‌عمل آورده و مدعوین حداکثر ظرف دو روز از تاریخ دعوت تشکیل جلسه می‏‌دهند و پس از حضور حداقل دو سوم مدعوین (بیست نفر) در حضور هیئت‏ نظارت، از بین خود، هشت نفر را به‏‌عنوان معتمدین اصلی و پنج نفر را به‌‏عنوان معتمدین علی البدل هیئت‌‏اجرایی با رأی مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب می‌‏نمایند. از سوی دیگر هیئت‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از بررسی‌های لازم در محل و با استفاده از نتایج اعلام‌شده توسط وزارت‌کشور، صلاحیت داوطلبان در رابطه با صلاحیت‌های مذکور در این قانون را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلاً به هیئت‌های نظارت اعلام نمایند. همچنین در تبصره ذیل ماده ۵۰ قانون انتخابات مجلس آمده که رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید مستند به قانون و براساس مدارک و اسناد معتبر باشد.

چه کسی به شما حق قضاوت داده است؟

اینکه آقای کربلایی براساس چه مبنایی و با کدام معیاری به خود حق داده برای هیات های اجرایی تعیین و تکلیف کند و آنها را بازخواست نماید، جای سوال است اما موضوع تاسف آور بر این است که این اظهارات توهین آمیز از زبان کسی بیرون آمده بود که روزگاری در جایگاه دبیری ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان فعالیت کرده و خود سالها سابقه عضویت در هیات نظارت بر انتخابات را در کارنامه داشته است! آقای کربلایی، به خوبی می دانید که معتمدین هیات اجرایی چگونه انتخاب می‌شوند و همه آنها از سوی هیئت‌‏نظارت به تائید رسیده اند! حالا چه کسی به شما اجازه داده است که اینگونه درباره هیاتهای اجرایی به عنوان یکی از ارکان اصلی انتخابات اینگونه قضاوت کنید و آنها را بی عرضه، ترسو و فاقد صلاحیت بخوانید؟ چه کسی به شما اجازه داده که نمایندگان را یاوه گو، جنگل خوار و مفت خوار بنامید؟! اگر قرار بر این باشد که هیاتهای اجرایی نه براساس قانون بلکه به سلیقه شما عمل کنند، هیات نظارت تابع نظر شما باشد و شورای نگهبان نیز درخواستهای شما را مدنظر قرار بدهد، دیگر ساختار موجود برای انتخابات چه کاربردی خواهد داشت؟ همانگونه که در قانون انتخابات آمده مبنای نظر هیات های اجرایی در رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید «مستند به قانون و براساس مدارک و اسناد معتبر باشد».

حالا وقتی مستندانی برای ردصلاحیت داوطلبان وجود ندارد به استناد کدام ماده و تبصره و براساس چه معیاری باید افراد را ردصلاحیت کرد؟ طبیعی است که سلیقه و تمایل نفسانی افراد نمی‌تواند مبنایی برای تائید یا ردصلاحیت باشد.

در پایان آقای کربلایی به عنوان فردی که در این دوره سودای ورود به بهارستان را دارد، باید بپذیرد که آنچه بسترساز مشارکت حداکثری در انتخابات است، حفظ بی‌طرفی و اجرای کامل و بی‌کم و کاست قانون توسط مجریان انتخابات و شورای نگهبان است. حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی، دشمن را مأیوس می کند بنابراین توهین به سایر داوطلبان و ارکان اجرایی انتخابات، ترویج بد اخلاقی و بسترساز ایجاد التهاب در جامعه است که در شرایط فعلی کشور باید به جد از آن پرهیز کرد.

Share