معاون وزیر راه و شهرسازی:

آخرین جزئیات از خط ریلی کریدور شمال جنوب؛ خزر به خلیج فارس ریلی متصل می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تشریح آخرین جزئیات از خط ریلی کریدور شمال جنوب گفت: از خزر به خلیج فارس به صورت ریلی متصل می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، سعید رسولی در پاسخ به سوالی درباره اینکه وضعیت قرارداد شرکت راه آهن با ذوب آهن برای تولید ریل به کجا رسید اظهار داشت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با ذوب آهن قرارداد دارد، در واقع راه‌آهن مشوق و پیش‌قدم بوده برای کمک کردن به ذوب آهن و تشویق آن برای ورود به حوزه تولید ریل که این قرارداد اکنون نیز، جاری است.

وی افزود: از این قرارداد تحویل ریل داشتیم و از آنها در شبکه ریلی استفاده شده و شرکت ساخت و زیربنایی حمل و نقل هم از این ریل‌ها خریداری و استفاده کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه بعد از طول تاریخ راه‌آهن برای نخستین بار ریل با مهر استاندارد ایران و مهر ذوب آهن در شبکه ریلی استفاده می‌شود، اما در مورد اینکه آیا راه‌آهن کل حجم قرارداد را تحویل گرفته است یا خیر، باید گفت خیر، چراکه تفاوت نرخ ارز وسیعی که در این مدت بود همه قراردادها را با مسائلی رو به رو کرد، اما ما با ذوب آهن این مسئله را حل کردیم و تلاش می‌کنیم‌ این مسیر را پرقدرت پیش ببریم.

رسولی با اشاره به وصل شدن راه آهن ایران به راه آهن کشور آذربایجان (کریدور شمال-جنوب) گفت: این خط از خلیج فارس ادامه پیدا می‌کند در مسیر شمال و کشورهای زیادی را پوشش می‌دهد، الان حلقه مفقوده‌ای داریم که رشت-آستارا است، حدود ۱۶۴ کیلومتر طول این خط بوده و باید احداث شود، عملیات احداث آن جزو اولویت‌های جدی وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن بوده و شرکت ساخت زیربنایی حمل و نقل مسئول ساخت آن است، کارهای تملکی قطعه نخست انجام و پروژه درحال آغاز به کار است.

وی تصریح کرد: یک پایانه ریلی هم با سرمایه‌گذاری طرف خارجی درحال ساخت است، بخش‌هایی از آن درحال استفاده بوده و بخش‌های توسعه‌ای آن نیز درحال ساخت است، با ساخت و تکمیل این قطعه رشت و آستارا، کریدور ریلی شمال-جنوب به طور کامل اجرایی می‌شود، از رشت به سمت انزلی و بندر کاسبین اکنون درحال ساخت بوده که این هم جزو اولویت‌های بسیار جدی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: رئیس جمهور در افتتاح راه آهن رشت قول گرفتند که این خط دو ساله ساخته شود که الان با جدیت درحال انجام است که اگر این خط وصل شود از خزر به خلیج فارس به صورت ریلی متصل هستیم که این هم یک اتفاق بسیار مهم به شمار می‌رود.

رسولی درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای حل مشکل جا به جایی بار بخش معادن گفت: در بخش معادن کمبود واگن نداریم بلکه در این بخش بسیاری مواقع واگن آماده بارگیری داریم و  حوزه سیر و حرکت سعی می‌کند که با برنامه‌ریزی دقیق ترافیکی و عرضه و تقاضا واگن‌های شرکتهای حمل و نقل ریلی را به گونه‌ای به کار بگیرد که در مبدا و مقصدهای مورد نظر قرار گیرند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: به دنبال توسعه ناوگان هستیم، اما مقدم بر آن یا حداقل به موازات آن باید بهره‌وری شبکه را افزایش دهیم و مسائل تخلیه بارگیری را باید برطرف کنیم، نباید واگن ما به سبب مسائل تخلیه بارگیری مدتی متوقف شود، گلوگاه‌های ظرفیتی که سبب کند شدن سیر قطار باری ما می‌شود را باید برطرف کنیم تا چرخش واگن‌ها و بهره‌وری استفاده از واگن‌ها افزایش پیدا کند که هر دو موضوع در دستور کار قرار دارد.

Share