حضور اثربخش فناوران استانی و خارجی پارک گیلان در تهران؛

۴۱ فناوری منتخب گیلان توسط مسؤولان عالی کشور رونمایی شد

از ۴۰ فناوری و یک شرکت گیلان توسط وزیر علوم و معاون رئیس‌جمهور در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار با شعار «پژوهش اثربخش و فناوری ارزش‌آفرین در خدمت رونق تولید» به دبیری اجرایی پارک علم و فناوری گیلان در سالن‌های پنج، شش، هفت، ۲۵ و ۲۷ محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری افتتاح شد و به مدت چهار روز به روی علاقه‌مندان این حوزه باز است.

هم‌زمان با آغاز به کار نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار، هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در جنب این نمایشگاه توأمان برگزارشده است.

رویارویی عرضه و تقاضا فناوران در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران

علی باستی، رئیس پارک علم و فناوری گیلان در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس یکی از اهداف مهم نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار را عرضه و تقاضای فناوری دانست به‌نحوی‌که طرفین فناوری در این نمایشگاه روبرو یکدیگر قرار می‌گیرند و از نیازها و توانمندی‌های یکدیگر آشنا می‌شوند.

علاوه بر عرضه و تقاضای فناوری در نمایشگاه مذکور، ظرفیت کشور در حوزه پژوهش نیز به رخ علاقه‌مندان بین‌المللی و جهانی حوزه فناوری کشیده می‌شود.

به گفته باستی، دبیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران، ۴۱ دانشگاه، ۲۴ پژوهشکده، ۳۴ پارک علم و فناوری و ۲۵ مرکز رشد در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران حضور دارند و ظرفیت کشور را در حوزه پژوهش نشان می‌دهند.

حضور ۱۲۴ مرکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی تهران

غرفه گیلان یکی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران است که توانسته در نخستین روز از افتتاح نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

حضور ۱۰ شرکت گیلانی در کنار دو شرکت خارجی از پارک گیلان در نمایشگاه

در غرفه گیلان ۱۰ شرکت فناور، استارتاپ، خلاق و دانش‌بنیان حضور دارند و علاوه بر آن به دلیل اینکه این استان دبیرخانه دائمی پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی نیز هست، دو شرکت خارجی از کشورهای ترکیه و آذربایجان در آن حضور دارند.

رئیس پارک علم و فناوری استان می‌گوید که گیلان تنها پارک در کشور است که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران به‌صورت بین‌المللی حاضرشده است و موجب شده بازخورد بسیار خوبی را در بین سایر پارک‌های علم و فناوری کشور ایجاد کند.

شرکت‌های طراح و سازنده پهپاد کشاورزی، تولیدکننده بتن متخلخل، تولیدکننده موتور جت در ابعاد و سایزهای مختلف، صنایع خلاق و تولیدکننده روغن‌زیتون فرابیس ازجمله شرکت‌های حاضر گیلانی در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران هستند.

ثبت چهار هزار و ۶۹ فناوری از گیلان در سامانه سطح آمادگی فناوری (TRL)

اما آنچه باعث شده تا فناوران گیلانی بتوانند محصولات و خلاقیت‌های خود را به‌صورت مستقیم عرضه و در معرض دید بگذارند، ایجاد سامانه‌ای به نام TRL یا سطح آمادگی فناوری است. در این سامانه طرح‌های متعددی از دانشگاه‌ها، پارک‌ها و پژوهشکده‌ها ارائه و ارزیابی می‌شود.

باستی با اشاره به ارائه طرح‌ها و فناوری گیلانیان در TRL گفته که امسال چهار هزار و ۶۹ فناوری در سامانه به ثبت رسیده که مورد داوری نیز قرار گرفت که بخشی از آن مرتبط به سرمایه گزار و برخی دیگر نیز مربوط به فناور است.

رونمایی از ۴۱ فناوری منتخب گیلان توسط مسؤولان عالی فناوری کشور

به گفته رئیس پارک علم و فناوری گیلان ۴۰ فناوری از بین فناوری‌های ثبت‌شده در سامانه TRL و همچنین یک شرکت درزمینهٔ شهر و خانه هوشمند از گیلان منتخب و توسط وزیر علوم و معاون رئیس‌جمهور رونمایی شده‌اند.

آمادگی برگزاری ۳۲ عنوان کارگاه آموزشی و تخصصی پارک گیلان در طول نمایشگاه

گفتنی است در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار تهران از سوی پارک گیلان قرار است ۳۲ عنوان کارگاه آموزشی و تخصصی در پنل‌ها و سخنرانی‌های علمی در طول چهار روز از نمایشگاه برگزار شود.

Share