استاندار گیلان اعلام کرد:

گیلان پنجمین استان امیدوار کشور است | کم‌تحرکی یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی است

استاندار، گیلان را پنجمین استان امیدوار کشور خواند و گفت: تکیه بر سبک زندگی متناسب با مولفه های ایرانی و اسلامی نیازمند مشارکت عمومی و نیز تلاش اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم نهاد در ترویج این فرهنگ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ارسلان زارع در جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان گیلان بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء شاخص‌های مختلف این حوزه و نیز اشاعه و گسترش برنامه‌های فرهنگی در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، تأکیدات رئیس‌جمهوری و برنامه‌های دولت اعتدال تاکید کرد و افزود: در دو سال اخیر به سبب فعالیت‌های صورت گرفته شاهد اقدامات خوبی از بخش‌های دولتی و خصوصی بودیم اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیاز است این تلاش و همت مضاعف از سوی مردم، سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی دوچندان شود.

وی با بیان اینکه یقیناً جوامعی که در حوزه شاخص‌های اجتماعی شاهد ارتقاء باشند در سایر بخش‌های توسعه‌یافتگی نیز توفیقاتی داشتند، گفت: در جوامعی که شاخص‌های اجتماعی آن نقص‌ها و معایب زیادی داشته باشد مولفه‌ای در افزایش عوامل بازدارنده در حوزه توسعه‌ای است.

نماینده عالی دولت در گیلان تکیه بر سبک زندگی متناسب با مولفه های ایرانی و اسلامی را نیازمند مشارکت عمومی و نیز تلاش فراگیر اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم نهاد در ترویج این فرهنگ دانست و گفت: در برخی از مواقع به سبب فاصله گرفتن از الگوهای سبک زندگی ایرانی-اسلامی دچار آسیب‌هایی شدیم که هم به لحاظ روحی و روانی و جسمی همچون اعتیاد، طلاق و خشونت و نیز چاقی، کم تحرکی و دیابت در جامعه اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه بانوان گیلانی از جمله بانوان موفق کشور در عرصه های مختلف ورزشی، فرهنگی، هنری و اجتماعی هستند، افزود: بخش عمده‌ای از موفقیت گیلان در کسب جایگاه پنجمین استان امیدوار کشور متعلق به همین قشر است که نیازمند توجه ویژه در جهت ارتقاء شاخص‌هاست.

استاندار گیلان با تأکید بر ضرورت تقویت برنامه‌های آموزشی اظهار داشت: طرح‌های اجراشده توسط دفتر بانوان و خانواده استانداری، بهزیستی، کمیته امداد، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها همچون طرح توان افزایی و ارتقاء تاب‌آوری بانوان، گیل بانو، بازارهای محلی و طرح آموزش پیش از ازدواج ویژه دانش‌آموزان به دلیل تأثیرهای مثبت در گذشته، در سال جاری نیز اجرا شود.

وی بر ضرورت تخصصی‌تر شدن موضوعات مرتبط با کارگروه اجتماعی و فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده که اثرگذاری بسیاری در سطح جامعه دارد، تأکید کرد و اظهار داشت: انتظارم از دستگاه‌هایی که وظیفه آنها فعالیت در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی تعریف شده؛ انجام اقدامات به صورت برنامه محور است.

دکتر زارع به تهیه برش استانی برنامه ششم توسعه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد ارتقاء شاخص‌های اجتماعی بر مبنای اسناد بالادستی به ویژه برنامه ششم توسعه باشیم.

وی افزایش میزان آگاهی و سطح دانش عمومی را در بهبود شاخص‌ها بسیار ضروری ارزیابی کرد و اظهار داشت: در مسیر رشد میزان آگاهی مردم از آسیب‌های اجتماعی نیازمند همراهی صدا و سیما، رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه آموزش‌ها در کشورهای توسعه یافته قبل از دوران بلوغ ارائه می‌شود، گفت: باید آموزش‌های مورد نیاز به ویژه در حوزه پیشگیری از طلاق و نیز بیماری‌های مختلف در دوره متوسطه دوم مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی توجه متولیان امر ورزش و سلامت به توسعه ورزش‌های همگانی را یک امر ضروری عنوان کرد و گفت: موضوع کم‌تحرکی یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جدی است که با تمهیدات خوبی که در تجهیز پارک‌ها صورت گرفته باید در توسعه ورزش همگانی گام‌های موثرتری برداشته شود.

استاندار گیلان افزود: باتوجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعی مطلوب استان گیلان باید در جهت رونق ورزش همگانی و نیز توسعه فعالیت های جسمانی در مدارس گسترش پیدا کند.

Share