رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

گیلان به ۶۳ دستگاه دیالیز نیاز دارد | ۱۰ دستگاه سی تی اسکن خریداری شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۱۳۰۰ بیمار دیالیزی در استان داریم، گفت: متاسفانه وضعیت مناسبی در حوزه دستگاه‌های دیالیز استان نداریم و در گیلان به ۶۳ دستگاه دیالیز نیاز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، ارسلان سالاری در شورای اداری در سالن غدیر استانداری گیلان، با بیان اینکه در بخش‌های مختلف درمانی – آموزشی با توجه به شاخص‌های وزارتی جزء ۱۰ استان آخر کشور هستیم، اظهار کرد: شش مرکز خصوصی با ۶۲ دستگاه و ۱۷ مرکز دولتی دیالیز با ۱۹۴ دستگاه در استان داریم که مراکز خصوصی ظرفیت پذیرش ۳۲۷ بیمار و مراکز دولتی ظرفیت پذیرش ۹۴۷ بیمار را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۱۳۰۰ بیمار دیالیزی در استان داریم، افزود: با وجود این تعداد بیمار دیالیزی در استان، متاسفانه وضعیت مناسبی در حوزه دستگاه‌های دیالیز استان نداریم و توانستیم با پیگیری‌های مجدانه ۲۰ دستگاه دیالیز را برای استان خریداری کنیم.

وی ادامه داد: در گیلان به ۶۳ دستگاه دیالیز نیاز داریم که برآورد هزینه آنها ۴۰۰ میلیارد تومان است و هزینه تخت نیز ۷۰۰ میلیون تومان می‌شود. هزینه مصرف دارو بیماران دیالیزی در ماه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که برای نگهداری دستگاه‌های نیز به اعتباری حدود ۵۰۰ میلیون تومان نیاز است.

سالاری ادامه داد: در سه بیمارستان مرکز استان هنوز دستگاه سی تی اسکن نداریم، اخیرا با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰ دستگاه سی تی اسکن خریداری شده است.

در ادامه عظیم بلبل‌آبادی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به توجه کشورهای توسعه یافته به صرفه جویی در انرژی، اظهار کرد: کشور ما از منابع سوخت فسیلی مناسبی برخوردار است و خوشبختانه از منابع انرژی تجدیدپذیر خوبی برخوردار هستیم و حتی وزارت نیرو برای جذب سرمایه گذاران این حوزه، بسته‌های تشویقی خوبی را در نظر گرفته است.

وی افزود: در ایران متاسفانه پنج برابر متوسط جهانی مصرف انرژی داریم، دلیل پایین بودن بهره وری انرژی کشور ارزان بودن منابع، به کار گیری فناوری‌های قدیمی، عدم استفاده کامل از منابع، فرهنگ‌سازی است.

بلبل‌آبادی با تاکید بر اینکه باید از انرژی برق بهینه استفاده کرد، تصریح کرد: افزایش مصرف انرژی با افزایش دما به همراه است که باعث افزایش گازهای آلاینده می‌شود از اینرو توجه دنیا به سمت انرژی خورشیدی و بادی معطوف شده است و سرمایه گذاری‌های بیشتر در بخش انرژی‌های تجدید پذیر است.

Share