دیارمیرزا گزارش می‌دهد

چرا تصفیه‌خانه لندفیل سراوان مهم است؟ | وقتی شهرداری نشان داد که خواستن، توانستن است

واقعیت امر این است که مشکل زباله سراوان تنها مختص مردم آن منطقه نیست، بلکه درد مشترک همه گیلانیان و معضل جدی همه استانهای شمالی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در ۲۰ کیلومتری شهر رشت و در دل منطقه جنگلی سراوان یعنی درست در جایی که باید مردم از اینکه در قطعه‌ای از بهشت الهی زندگی می‌کنند به خود ببالند؛ سالهاست که زباله‌های ۶ شهرستان، ۲۲ شهر و بیش از یکصد دهیاری در آنجا دفن می‌شود. صحبت از سراوان است که به حدود ۴ دهه پیش با مصوبه شورای تامین به عنوان محل موقت دفن زباله انتخاب شده بود اما تا به امروز نیز همچنان زباله‌ها در همین محل دفن می‌شوند.

وقتی خواستن، توانستن است

طی روزهای اخیر روند احداث تصفیه‌خانه لندفیل سراوان با تلاش شبانه‌روزی نیروهای شهرداری رشت در حالی سرعت بی‌نظیری پیدا کرده است که تا همین چند وقت پیش تامین «زمین» تصفیه‌خانه لندفیل سراوان به محل نزاع و اختلاف شهرداری با منابع طبیعی گیلان تبدیل شده بود که پس از سال‌ها این مشکل برطرف شد و امروز پیمانکار شهرداری درحال عملیات سربندی و تکمیل دیواره‌های سوله تصفیه‌خانه است. شروع عملیات خاک‌برداری محل تصفیه‌خانه شیرابه سراوان در ۲۶ تیر ماه ۹۸ آغاز شد و حجم کل عملیات خاک‌برداری برابر با ۲۸۰۰۰ متر مکعب
است. پس از ۶۷ روز و در اولین روز مهرماه بسترسازی و تحکیم بستر محل اجرای سوله به پایان رسید. متراژ سوله تصفیه‌خانه و سوله کوره جمعا برابر با ۱ هزار و ۲۲۴متر مربع است که برای اجرای آن ۱۵۰ مترمکعب بتن مگر و ۵۷۲ مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته است. همچنین برای ‌ساخت و اجرای سوله‌ها که در تاریخ ۱۶ آبان ۹۸ آغاز شده از ۷۲ تن آهن آلات استفاده شده است. اجرای پوشش سقف تصفیه‌خانه در اولین روز آذر به متراژ ۱۵۰۰ متر و دیوار سوله تا ارتفاع سه متر آغاز شده است که این روزها با پیشرفت فیزیکی مناسبی رسیده است و چیز زیادی به افتتاح تصفیه‌خانه باقی نمانده است.

چرا تصفیه‌خانه لندفیل سراوان مهم است؟

اما احداث تصفیه‌خانه شیرابه‌های سراوان از آن جهت حائز اهمیت است که باید بدانیم فاضلاب خانگی، فاضلاب شهرک صنعتی، فاضلاب بیمارستانی در کنار شیرابه‌های زباله دفنگاه سراوان ۴ منبع اصلی آلودگی رودخانه‌های رشت هستند. شهرداری رشت در دوران ناصر حاج‌محمدی به طور همزمان و کاملا هوشمندانه به دنبال افتتاح تصفیه‌خانه لندفیل سراوان است، همچنین افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی را دنبال می‌کند و از سوی دیگر با تفاهم صورت گرفته بین آبفا و شهرداری به طور جدی پیگیر این است که از ورود فاضلاب خانگی به رودخانه‌ها جلوگیری شود. در کنار همه این‌ها اجرایی شدن روند احداث و نصب نیروگاه زباله سوز نیز می‌تواند در دو سال آینده کمک حال شهرداری برای کنترل پسماند رشت باشد که نتیجه آن مطمئنا کمک به احیای رودخانه‌های رشت خواهد بود کما اینکه آنگونه که در خبرها اعلام شده، قرار است از ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز برای ساماندهی رودخانه استفاده شود. بدون شک اگر ناصر حاج‌محمدی در دوران حضور خود در شهرداری رشت بتواند معضل پسماند رشت را برطرف و رودخانه‌های آلوده زرجوب و گوهر رود را با کمک مدیران دولتی برطرف کند، عملکرد درخشانی در کارنامه کاری خود به ثبت خواهد رساند.

واقعیت امر این است که مشکل زباله سراوان تنها مختص مردم آن منطقه نیست، بلکه درد مشترک همه گیلانیان و معضل جدی همه استان‌های شمالی است که رفع آن تنها با هم‌افزایی مدیریت شهری با مدیران استانی و کشوری امکان پذیر است. در این تجربه احداث محل تصفیه‌خانه نشان داده که اگر اراده و انگیزه لازم در بین مدیران برای حل مشکل وجود داشته باشد، هر کاری شدنی است و صرفا باید آستین‌ها را بالا زد. شاید اگر از ۲ سال پیش با جدیت امروز، کار انجام می‌شد، تاکنون مشکل سراوان برطرف شده بود.

Share