سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

وقوع یک اقدام خرابکارانه سازمان‌یافته و هدف‌دار علیه صنایع غذایی کشور مشهود است

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در محصولات مورد اشاره نشان می دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید، در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته ها قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص مشاهده اجسام خارجی از قبیل قرص و کپسول در بسته بندی برخی محصولات کیک، ویفر و … منسوب به ۱۲ برند تولیدی گفت: آنچه مشخص است قرص و کپسول بعد از خط تولید و در سطح عرضه و در اقدامی خرابکارانه، هدفمند و سازمان یافته به بسته بندی تعدادی از محصولات وارد شده و مشکلی در سطح خطوط تولید و بسته بندی و حتی عرضه کلان از مسیر شرکت های پخش مجاز و رسمی مشاهده نشده است.

وی افزود: تنها مرجع اظهار نظر در مورد محتوای این قرص و کپسول ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است و تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه های ارسالی  نداریم، داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام مورد هدف بوده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه گفت: وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در محصولات مورد اشاره نشان می دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید، در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته ها قرار گرفته و شرکت تولیدی خاصی هم هدف این اقدام خرابکارانه قرار نگرفته، بلکه تخریب وجهه کل صنعت غذا و شکلات کشور به عنوان یک صنعت پیشرو هدف‌گذاری شده است.

جهانپور افزود: تاکنون گزارشی از شناسایی و بازداشت عاملین این اقدام در دسترس نیست لکن موضوع فراتر از ماموریت حوزه سلامت بوده و ابعاد امنیتی و سیاسی داشته و دستگاه های مسوول جهت روشن شدن ابعاد آن به موضوع ورود کرده اند.

 سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: فروشگاه‌های مواد غذایی مکلف به تامین فرآورده ها از شرکت های پخش معتبر و مجاز در قبال فاکتور رسمی فروش هستند و در صورت خرید از توزیع کننده های غیرمجاز در قبال پیامدهای آن پاسخگو خواهند بود.

وی تاکید کرد: محصولات عرضه شده توسط شرکت های پخش مجاز قابل رهگیری و پیگیری است ولی متاسفانه برخی فروشگاه‌ها و محل های عرضه، محصولات غذایی را از توزیع کننده های غیرمجاز و بدون شناسنامه به قیمت‌هایی پایین تر تهیه می کنند و این مسیر دقیقا مدخل کالاها و فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی غیرمجاز، جعلی و تقلبی است .

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان از اولیای مدارس و دانش آموزان و مصرف کنندگان خواست محصولات غذایی را از صرفا از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و هنگام خرید به سالم بودن بسته بندی و دستکاری نشدن بسته های محصولات دقت نموده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، در سراسر کشور مراتب را به سامانه تلفنی ۱۹۰ گزارش کنند.

Share