مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان:

تحویل اسناد مشروطه گیلان به تبریز صحت ندارد | حاشیه‌سازی‌ها، انرژی مدیران را می‌گیرد

حساس‌خواه اظهار داشت: ورود سازمان اسناد به ماجرای اسناد مشروطه، ورود داوطلبانه‌ای نبود و طبق پیشنهادات صورت گرفته جهت فروش اسنادی از سوی مالکی شخصی به سازمان و پیشنهاد طرح راه اندازی موزه مشروطه، سازمان درگیر مسائل حقوقی در رابطه با این موضوع شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ژاله حساس‌خواه، مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان ضمن گرامیداشت هفته پژوهش اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست، برطرف نمودن دغدغه شهروندانی است که خواستار حفظ اسناد ملی هستند.

حساس‌خواه با ارائه مطالبی در خصوص اهداف سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در رابطه با جایگاه این سازمان، گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی بعنوان نگه دارنده حافظه‌ی ملی کشور عمل می‌کند؛ من و همکارانم برای ارتقای شاخص‌های عملکردی این سازمان از گذشته تا به امروز، چندین نمایشگاه و نشست‌های عملکردی تخصصی، اجرای طرح آرشیو یاران جوان برای فرهنگ‌سازی و در نهایت پویش طرح اهدای اسناد تاریخی را برگزار کردیم.

پاسخ‌دهی به شهروندان بر هر مسئولی واجب است | سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان دچار حواشی زیادی شده است

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در ادامه در رابطه با یکی از مهم‌ترین اهداف این سازمان، تاکید کرد: اینکه دانستن حق مردم است، باور اصلی ما است و پاسخ‌دهی به شهروندان بر هر مسئولی واجب و ضروری است.

حساس‌خواه در ادامه گفت: علی رغم تمام تلاش‌های ما مبنی بر دور ماندن از هرگونه حاشیه‌سازی برای سازمان، اخیرا این سازمان دچار حواشی زیادی شده است.

ورود سازمان اسناد به ماجرای اسناد مشروطه، داوطلبانه‌ نبود

وی اظهار داشت: ورود سازمان اسناد به ماجرای اسناد مشروطه، ورود داوطلبانه‌ای نبود و طبق پیشنهادات صورت گرفته جهت فروش اسنادی از سوی مالکی شخصی به سازمان و پیشنهاد طرح راه اندازی موزه مشروطه، سازمان درگیر مسائل حقوقی در رابطه با این موضوع شد.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان ادامه داد: در تاریخ ۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۸، طی نامه‌ای مبنی بر تایید اولیه اسناد موجود از طرف یک مالک شخصی برای شهرداری ارسال گردید.

وی افزود: طبق ابلاغیه‌ای از سوی مدیرکل ارزشیابی اسناد کشور در رابطه با خریداری اسناد از سوی سازمان اسناد ملی کشور، طی فرآیندی رسانه‌ای مبنی بر عدم توافق بر قیمت در نظر گرفته شده، فروش این اسناد اعلام گردید که مالک تمامی اسناد را پس گرفته است.

حساس‌خواه در ادامه در رابطه با فضاسازی های رسانه‌ای گفت: رسانه‌های متعددی با چینش نادرست کلمات سعی بر مخدوش کردن عملکرد این سازمان داشتند.

وی اظهار کرد: مالک در ادامه‌ی نامه‌نگاری‌ها، موضوعی در رابطه با حق بهره برداری از اسناد با اجازه مالک بعدی، اظهار بر فروختن این اسناد به فرد سومی داشت.

اعلام کرده بودم که شورای شهر رشت هیچگونه صلاحیتی در خرید و نگهداری اسناد مشروطه ندارد

مدیرکل سازمان اسناد و کتابخانه های ملی گیلان گفت: من در مصاحبه ای صراحتا موضوع تحویل اسناد مشروطه به سازمان اسناد تبریز را انکار کردم و همچنین طبق گفته‌ای اعلام کردم شورای اسلامی شهر رشت هیچگونه صلاحیتی در خرید و نگهداری اسناد مشروطه را ندارد و من چون در آن زمان فضاسازی‌ها را قومیتی و امنیتی می‌دانستم به سازمان های مربوطه جهت برقراری ارامش در رابطه با این موضوع هشدار داده بودم.

وی ادامه داد: این فضاسازی های رسانه‌ای و حاشیه سازی‌ها، انرژی مدیران برای ادامه عملکرد مفید جهت راحتی شهروندان را کاهش می‌دهد.

حساس‌خواه در رابطه با شایعه‌ای در خصوص از بین رفتن برخی از اسناد در سیلاب و بارندگی‌ها، اظهار کرد: در آن زمان از سوی مالک ثانویه این اسناد، خبری در خصوص از بین رفتن اسناد تحویل داده شده از سوی این شخص درج گردید که وی اعلام داشت که خدا کند که تصاویری مبنی بر این اسناد وجود داشته باشد؛ بنده در همین نشست اعلام می‌کنم تمامی این اسناد گرفته شده از سوی مالک شخصی موجود می‌باشد.

وی در پایان مطرح کرد: ما در واقع هدف از ایجاد این فضاسازی ها و مخدوش کردن عملکردها به واسطه اسناد مشروطه و جنگل را نمی‌دانیم و از همه خبرنگاران فهیم و خواستار همراهی و درج درست اخبار از رسانه های معتبر برای مشخص کردن این ماجرا هستیم.

Share